• جمعه / ۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400120604583
  • خبرنگار : 50214

برگزاری دومین دورهمی ملّی با طعم کنجد در اردکان

برگزاری دومین دورهمی ملّی با طعم کنجد در اردکان

ایسنا/یزد «اردکان» پایتخت فرآورده‌های کنجدی ایران در هفته آتی میزبان دومین جشنواره ملی محصولات کنجدی است.

دکتر «محمدعلی بهجتی اردکانی» دبیر اجرایی این دوره از جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این رابطه اظهار کرد: اولین جشنواره ملّی فرآورده‌های کنجدی در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه علم و هنر برگزار شد و اکنون پس از وقفه‌ای چندین ساله، دومین دوره‌ی این جشنواره ملّی از تاریخ دهم لغایت سیزدهم اسفند ۱۴۰۰ در اردکان برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که شرکت خوشه محصولات کنجدی و فعالان این صنعت در اردکان و حامیان آنها از برگزارکنندگان این اتفاق مبارک خواهند بود، گفت: البته مجوزهای لازم برای برگزاری این جشنواره‌ ملّی از سوی ادارات صمت و میراث فرهنگی اخذ شده و امیدواریم به زودی این جشنواره نیز در تقویم رویدادهای میراث فرهنگی ثبت شود و هر سال شاهد برگزاری آن در کشور باشیم.

وی بِرَندسازی محصولات کُنجدی به نام اردکان، معرفی این محصولات با خواص آن طی نشست‌های علمی به همگان، توسعه بازار و صادرات محصولات کنجدی را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره ملّی خواند و گفت: در این دوره از جشنواره محصولاتی همچون کیک ارده، گورماس ارده، اشکنه‌ی ارده، حلوا تَختُک و حلوای سوهان نیز به عنوان میراث ملموس اردکان معرفی و به ثبت ملّی خواهند رسید.

این مسئول از جمله بخش‌های متنوع این دوره از جشنواره را برگزاری نمایشگاه عرضه و فروش محصولات کنجدی، تهیه و پخت فرآورده‌های کنجدی، بازدید از صنایع وابسته و همچنین برپایی نمایشگاه صنایع دستی ذکر و تصریح کرد: تمرکز مکانی برنامه‌های جشنواره در حسینیه‌های کوشک‌نو، فاطمیه، چرخاب و گذر بافت تاریخی و جاذبه های بالای آن خواهد بود که هر یک از این مکان‌ها به امری خاص اختصاص خواهد یافت؛ به عنوان نمونه، فاطمیه اردکان محل برپایی غرفه‌های جشنواره و حسینیه چرخاب مکان طبخ فرآورده‌ها و غذاهای تهیه شده از محصولات کنجدی خواهد بود.

بهجتی اردکانی با اشاره به همکاری بخشهای مختلف اردکان برای برگزاری باشکوه این جشنواره، ابراز کرد: اداره اوقاف برای پذیرایی از مهیمانان جشنواره، زیارتگاه حوض عباس را اختصاص داده و اداره تبلیغات اسلامی نیز قول برپایی نمایشگاه کتاب را در مسیر برگزاری جشنواره داده و معرفی گنجینه و موزه شهدای اردکان نیز از دیگر بخشهای مدنظر این جشنواره خواهد بود.

وی محل استقرار دبیرخانه دومین جشنواره ملّی فرآورده‌های کنجدی را مرکز تحقیقات پسته اردکان اعلام کرد و افزود: ویژه‌برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه این دوره جشنواره در محل حسینیه کوشک‌نو اردکان برگزار خواهد شد ولی کارگاه‌های آموزشی و آیین رسمی افتتاحیه در محل تالار فرهنگ اردکان با حضور مسولان کشوری و استانی خواهد بود.

وی به همکاری و نقش‌آفرینی فرمانداری، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان و زیر مجموعه‌های آنها در برپایی جشنواره ملّی فرآورده‌های کنجدی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح با توجه به همزمانی جشنواره با عید مبعث و اعیاد شعبانیه نیز تدارک دیده شده که با حضور هنرمندان استان و شهرستان برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره از تهیه تندیس و تمبر یادبود جشنواره با همکاری اداره‌ پست به عنوان دیگر اتفاقات خوب این دورهمی ملّی با طعم کنجد در اردکان، خبر داد.

بهجتی اردکانی در پایان ابراز امیدواری کرد که این جشنواره با همراهی و همکاری ادارات و نهادهای اردکان و اقشار مختلف مردم به بهترین شکل ممکن برگزار و در اذهان هموطنان عزیزمان به نیکی به یادگار بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha