• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400120302181
  • خبرنگار : 71496

در پی تشدید تنش در روابط دو کشور

مراکش منطقه نظامی در مرز با الجزایر ایجاد کرد

مراکش منطقه نظامی در مرز با الجزایر ایجاد کرد

مراکش در چارچوب تنش روبه‌فزونی با الجزایر و قطع روابط میان دو کشور از چند ماه قبل، یک منطقه نظامی را در مرزهای خود با الجزایر ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، نشریه وابسته به نیروهای مسلح مراکش در شماره جدید خود نوشت، مراکش در چارچوب تنش روز افزون با الجزایر و قطع روابط میان دو کشور از چند ماه قبل، یک منطقه نظامی را در مرزهای خود با الجزایر ایجاد کرد.

به نوشته این مجله، ژنرال بلخیر الفاروق، بازرس کل نیروهای مسلح مراکش ابتدای ژانویه گذشته ریاست مراسم انتصاب فرماندهی منطقه نظامی شرق در شهر الراشیدیه را به دستور محمد ششم، پادشاه این کشور بر عهده داشت و ژنرال محمد مقداد را به عنوان فرمانده این منطقه معرفی کرد.

این مجله در ادامه هدف از ایجاد این منطقه جدید را تضمین همبستگی و اتحاد میان فرماندهی، پشتیبانی و حمایت یگان‌ها برای انعطاف‌پذیری بیشتر و آزادی عمل بیشتر برای انجام وظایف محوله دانست.

نیروهای مسلح مراکش تا پیش از این به دو منطقه شمال و جنوب تقسیم می‌شدند.

سایت "هسپرس" مراکش اعلام کرد، ایجاد این منطقه جدید برای مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز ارتش الجزایر انجام گرفت.

روزنامه "الاحداث" مراکش نیز نوشت، این گام با هدف ممانعت از این جرم فرامرزی و تقویت قدرت دفاع از تمامیت ارضی کشور انجام شد.

مناطق اطراف شهر فکیک مارس ۲۰۲۱ که مسؤولان الجزایرب کشاورزان مراکشی را از نخلستان‌های آنجا بیرون کردند، دچار تنش شد اما در آن مقطع تاثیر منفی بر روابط این دو کشور همسایه نگذاشت، در واقع روابط رباط و الجزایر از چند دهه قبل به دلیل مساله صحرای غرب تیره و تار شده است.

روابط دوجانبه رباط و الجزایر پس از آنکه الجزایر اوت گذشته روابط دیپلماتیک خود را با رباط قطع کرد، رو به وخامت رفت، الجزایر رباط را به انجام اقداماتی خصمانه علیه خود متهم کرد، رباط نیز ضمن ابراز تاسف از این تصمیم الجزایر، دلایلش برای این کار را رد کرد.

دفتر ریاست جمهوری الجزایر نوامبر گذشته مراکش را متهم کرد دو دستگاه کامیون این کشور را در صحرای غربی هدف قرار داده و سه تن از شهروندان این کشور را به قتل رساند.

مراکش که کنترل نزدیک به ۸۰ درصد از اراضی این صحرا را در دست دارد، پیشنهاد داده تحت حاکمیت ملی خود حاکمیت خودمختاری را به این منطقه بدهد اما جبهه پولیساریو خواهان برگزاری همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت این منطقه با نظارت سازمان ملل است.

از سوی دیگر سازمان ملل از مراکش، جبهه پولیساریو، الجزایر و موریتانی خواسته مذاکرات را با هدف دستیابی به راه‌حلی عادلانه، دائمی و مورد قبول دو طرف، بدون پیش‌شرط و با حسن نیت ازسربگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha