• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400120302128
  • خبرنگار : 71129

گفتگوی وزیران خارجه آمریکا و چین درباره تایوان، کره شمالی و اوکراین

گفتگوی وزیران خارجه آمریکا و چین درباره تایوان، کره شمالی و اوکراین

پکن امروز (سه‌شنبه) هشدار داد که تلاش‌های آمریکا برای "مهار" چین با استفاده از تایوان اشتباه است و خاطرنشان کرد که رقابت کنونی که توسط واشنگتن به راه افتاده، ممکن است به یک رویارویی و تقابل تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جریان گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن گفت، تلاش‌های ایالات متحده برای وارد کردن تایوان به برنامه هند-پاسیفیک یک سیگنال نادرست است.

وانگ افزود، با این حال، چین مایل به مدیریت اختلافات خود با ایالات متحده و ثبات روابط دو طرفه است.

آمریکا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد، منابع دیپلماتیک و امنیتی بیشتری را به حوزه هند-اقیانوسیه اختصاص می‌دهد. واشنگتن در عین حال اظهار کرد، با شرکایش در داخل و خارج از این حوزه با هدف حفظ صلح و ثبات در تنگه جدا کننده تایوان از چین همکاری می‌کند. وانگ یی تاکید کرد، چین مایل به مدیریت اختلافاتش با آمریکا و ثبات بخشیدن به روابط دوجانبه است.

بلینکن و وانگ همچنین درباره تحولات کره شمالی صحبت کردند. وانگ گفت که چین خواستار گفتگوی مستقیم بین ایالات متحده و کره شمالی است و مانند همیشه به دنبال ایفای نقش سازنده در پیشبرد حل مسئله هسته‌ای در شبه جزیره کره خواهد بود.

وزیر امور خارجه چین همچنین ضمن ابراز نگرانی پکن نسبت به وخیم شدن اوضاع در اوکراین با تکرار درخواست خود از همه طرف‌ها برای خویشتن‌داری و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو، گفت: چین نگران وضعیت در اوکراین است. نگرانی های امنیتی مشروع هر کشوری باید مورد احترام قرار گیرد.

وانگ به بلینکن گفت: وضعیت در اوکراین در حال بدتر شدن است. چین بار دیگر همه طرف‌ها را به خویشتنداری فرا می‌خواند.

بلینکن در این تماس بر لزوم حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

سفارت چین در اوکراین به اتباع خود در آنجا هشدار داده که وارد مناطق بی‌ثبات نشوند، اما به آنها دستور نداد که آنجا را ترک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره زمان خروج شهروندان چینی گفت: سفارت تضمین خواهد کرد که نیازهای شهروندان چینی در اوکراین به موقع برآورده شود. چین از نزدیک وضعیت در حال تحول در اوکراین را دنبال می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha