• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400120302036
  • خبرنگار : 30057

رییس سازمان نقشه‌برداری در همایش ملی ژئوماتیک اعلام کرد

ایجاد زمینه مناسب برای صادرات خدمات فنی در حوزه ژئوماتیک

ایجاد زمینه مناسب برای صادرات خدمات فنی در حوزه ژئوماتیک

رییس سازمان نقشه‌برداری با تاکید بر آنکه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای اجرای برنامه‌های خود نیازمند داده‌های اطلاعات مکانی و نقشه‌ها هستند، گفت: امروز علاوه بر اقدامات این سازمان، در شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها ظرفیت‎‌های خوبی در این حوزه ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا دکتر علی جاویدانه امروز در بیست و ششمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک، این همایش را مهمترین نشست در حوزه نقشه و داده مکانی دانست و افزود: ایجاد هم‌افزایی میان متخصصان حوزه نقشه برداری و داده مکانی و ارائه خدمات آن به بهره برداران که شامل شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها و عموم مردم است، از جمله اهداف برپایی این رویداد ملی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت حوزه نقشه و اطلاعات مکانی، اظهار کرد: این اهمیت امروزه به حدی رسیده است که دستگاه‌های مختلف و وزارتخانه‌ها برای انجام وظایف خود در حوزه‌هایی چون آمایش سرزمینی، کاداست و تحقق عدالت در پهنه سرزمینی نیاز به داده‌های اطلاعات مکانی دارند و در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی ظرفیت‌های خوبی را در این حوزه دارند.

جاویدانه خاطر نشان کرد: ایجاد این ظرفیت‌ها به گونه‌ای است که می‌توانیم به سمت صادرات خدمات فنی در این حوزه گام برداریم و این همان اقدامی است که سازمان نقشه برداری با انعقاد قراردادهایی برای سال ۱۴۰۱ عملیاتی خواهد کرد.

رییس سازمان نقشه برداری کشور، تحقق جهش تولید، توسعه سواحل مکران و مدیریت بحران را از دیگر حوزه‌هایی دانست که نیاز به داده‌های این سازمان دارد و یادآور شد: بر این اساس این سازمان یکی از طرف‌های مشورت برای دستگاه‌های دولتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رشد نیاز و توسعه ظرفیت‌های علمی در این حوزه موجب شده که محققان وظیفه سنگینی را بر دوش خود احساس کنند.

به گزارش ایسنا در این مراسم همچنین دکتر میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه طی ارسال پیامی  تاکید کرد که دولت سیزدهم تلاش دارد که برای حل مشکلات کشور، از راه حل‌های دانش پایه بهره مند شود. جزئیات این پیام به این شرح است:

"حق برخورداری تمام مردم از امکانات و منابع یعنی آبادانی همه کشور که در گرو داشتن اطلاعات کافی از نقاط مختلف کشور، داشتن نقشه و اطلاعات مکانی به هنگام و مستمر از کشور زمینه ساز توسعه و آبادانی کشور است؛ هر چند داشتن اطلاعات مکانی مطلوب از کشور، تلاش بیشتر متخصصان و  دست اندرکاران این حوزه را می طلبد.

با توجه به تغییرات گسترده فناوری و پیشرفت‌های بسیار زیاد در بخش‌های جمع آوری، پردازش و ارائه اطلاعات مکانی، تنها زمانی به نتیجه مطلوب می رسد که همه بخش‌های مختلف حوزه مهندسی نقشه برداری ضمن انجام وظایف خود با هماهنگی کامل در چارچوب منسجم با یکدیگر همکاری کنند.

در این راستا سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان نقشه برداری کشور با سیاست‌گذاری، راهبری، هماهنگی، تامین بودجه و مدیریت برای همه حوزه‌های مهندسی نقشه برداری در سطح کشور و با ترسیم چشم انداز این حوزه، وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

متاسفانه طی سالیان متمادی به‌ویژه در دهه گذشته، جایگاه و نقش این سازمان در سازمان برنامه و بودجه به درستی درک نشده است. سازمان نقشه برداری و حتی فراتر از آن، صاحبان این صنعت، می بایست نقش و ماموریت خود را در مقیاس ملی و فرابخشی، تعریف و تبیین کنند.

جایگاه این سازمان با این تعریف، به درستی در سازمان برنامه و بودجه کشور تدارک دیده شده، ولی به  واقع به چه میزان در برنامه‌ریزی و منابع نقش ایفا کرده است؟

این یک پرسش جدی است. آنچه که امروز ما از مشکلات و ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی در پیش رو داریم، میراث همین غفلت‌ها است.

عدالت در توزیع منابع، قطعا نیازمند شناخت صحیح مکانی و هندسی از جغرافیای درون و برون مرزی است. حتی ویژگی‌های خاص همسایگان نزدیک و دور در استان‌های مرزی می‌تواند عامل مهمی در توزیع بودجه و تنظیم برنامه‌های توسعه‌ای استان‌ها باشد.

در تمام این نمونه‌ها، صنعت نقشه و اطلاعات مکانی نقشی بی بدیل خواهد داشت. انتظار من به عنوان خدمتگذار مردم در حوزه برنامه ریزی از محققان و متخصصان این صنعت آن است که نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا کنند.

بر کسی پوشیده نیست که این نقشه‌ها و اطلاعات مکانی ضمن ایفای نقش زیر ساختی برای توسعه پایدار و به‌کارگیری در برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی در کشور، طرح‌های کلان نظیر آمایش سرزمینی، حد نگاری، مدیریت بهینه زیست محیطی، منابع طبیعی و مدیریت بحران، نقش زیر بنایی در پشتیبانی شهروندان و کسب و کارها و دولت الکترونیک را ایفا می‌کند.

وقت آن رسیده است که همایش ژئوماتیک، با توجه به سابقه چند دهه برگزاری، به بلوغ ملی و بین‌المللی خود برسد. یکی از زیر ساخت‌های مهمی که باید به سرعت تکمیل و به صورت یک ابزار عملیاتی در اختیار مدیران کشور در سطوح مختلف قرار گیرد و در تنظیم این نقشه راهبردی می‌تواند کلیدی باشد، زیر ساخت داده‎‌های ملی مکانی یا NSDI است.

دولت سیزدهم مصمم است حل مشکلات کشور را دانش پایه دنبال کند؛ نگاه دولت پیشرفت متوازن و تمرکز زدایی است؛ لذا انتظار می‌رود که محافل علمی و فنی ما که این همایش نیز یکی از آنها است، در این جهت هدایت و مدیریت شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha