• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400120301964
  • خبرنگار : 71496

طرح نخست وزیر لیبی برای خروج از بحران سیاسی/ الدبیبه: نمی‌پذیرم جنگ بازگردد

طرح نخست وزیر لیبی برای خروج از بحران سیاسی/ الدبیبه: نمی‌پذیرم جنگ بازگردد

نخست وزیر لیبی طرحی را برای برگزاری انتخابات پارلمانی در اواسط سال جاری میلادی و همزمان با آن همه‌پرسی قانون اساسی ارائه کرد.، در این طرح تاریخی برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی اظهار کرد: مذاکرات متعددی را با طرف‌های مختلف آغاز کردم اما نپذیرفتم و هرگز نخواهم پذیرفت که کشور را بفروشم و یا اینکه جنگ بازگردد.

الدبیبه گفت: جزئیات طرح "بازگشت امانت به ملت" را که شامل برگزاری انتخابات در ژوئن آتی خواهد بود، اعلام خواهم کرد.

الدبیبه اعلام کرد، طرحی که آن را "بازگرداندن امانت به صاحبانش" نامیده‌، متکی بر برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از ۲۴ ژوئن آتی یعنی قبل از تاریخ اتمام نقشه راه همایش گفتگوی سیاسی لیبی است که حدود یک سال قبل در ژنو کابینه او را انتخاب کرد.

طبق این طرح، همه‌پرسی قانون اساسی همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و در صورتی که انتخابات به دلیل کارشکنی برخی طرف‌ها برگزار نشد، گزینه رای‌گیری الکترونیک برقرار خواهد بود و طبق تجربه‌های بین‌المللی مختلف، امکان برگزاری انتخابات محدود در برخی مناطق وجود دارد.

در این طرح تاریخی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده است.

نخست وزیر لیبی در ادامه نسبت به خطرات مسیری که طبقه سیاسی حاکم برای فرار از انتخابات می‌خواهد در پیش بگیرد و بر آن اصرار دارد، هشدار داد و گفت: گویا آنها صدای کسانی را که با تمدید دولت انتقالی مخالف هستند، نمی‌شنوند.

او با اشاره به اینکه این امانت را در انتخابات تحویل خواهد داد و هرگز قبول نخواهد کرد آن را به آشوب و فتنه بسپارد، تاکید کرد: انتخابات تنها راه‌حل است.

الدبیبه در ادامه گفت: این مسیر پرخطر احتمال بازگشت اختلافات را به دنبال دارد و قطعا این اختلافات به دلیل مشروعیت دروغین، دوباره به جنگ ختم می‌شود.

نخست وزیر لیبی افزود: مشروعیت دروغین بر اعطای رای اعتماد به کابینه از سوی پارلمانی که صلاحیت قانونی ندارد، متکی است و این مانوری شکست خورده است.

لیبی به دلیل متحد نبودن نهاد نظامی و پست‌های حاکمیتی دچار بی‌ثباتی است و به دلیل اختلاف‌نظرها میان طرف‌های داخلی دچار خلأ سیاسی شده است.

جامعه بین‌الملل و هیات سازمان ملل تنها راه‌حل بحران لیبی را برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری می‌دانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha