• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400120201161
  • خبرنگار : 50038

برگزاری مسابقه سبزه آرایی، هفت سین و شیرینی خانگی در ملایر

برگزاری مسابقه سبزه آرایی، هفت سین و شیرینی خانگی در ملایر

ایسنا/همدان رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ملایر از برگزاری هشتمین دوره مسابقه سبزه آرایی، هفت سین و شیرینی خانگی در نوروز ۱۴۰۱ به همت این اداره در محل موزه لطفعلیان و عمارت مصدقی خبر داد و گفت: این مسابقه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

ابراهیم جلیلی در گفت و گو با ایسنا؛ افزود: هر ساله یک سری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در قالب " نوروزگاه" در شهرهای مختلف ایران به مناسبت فرارسیدن عید نوروز برگزار می شود.

وی در رابطه با مفهوم " نوروزگاه" توضیح داد: مراسم ویژه ای است که مردم آسیا میانه در آن جشن ها و آیین های نوروزی را در آن برگزار می‌کنند، در واقع همزمان با فرار رسیدن نوروز باستانی جشن نوروزگاه در استان‌ها و شهرهای سراسر کشور از جمله موزه‌ها و محوطه‌های باستانی و تاریخی و پایگاه‌های میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: جشن ویژه نوروز و موسوم به " نوروزگاه" چند سالی است با استقبال مسافران نوروزی، گردشگران و بازدیدکنندگان مواجه شده و ایام عید نوروز را با رنگ و بویی از سنت‌های کهن و اصیل پیشینیان در آمیخته است.

رئیس میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه آیین سنتی " نوروز" در سازمان جهانی با محوریت ایران و مشارکت ۱۲ کشور دیگر در قالب "نوروزگاه" به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: این آئین در رشته‌ها و شاخه‌های مختلف در سطح کشور اجرا می‌شود که سبزی آرایی، چیدمان سفره هفت سین، پخت شیرینی ها و آش ها محلی، بازی‌های بومی و محلی، اجرای  موسیقی فولکلور محلی و ... در زمره این آیین قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هفت دوره مسابقه سبزه آرایی، هفت سین و شیرینی خانگی در ملایر برگزار و با استقبال قابل توجهی مواجه شد، افزود: دو سال قبل به علت شیوع بیماری کرونا، این مسابقه برگزار نشد، اما امسال در تلاش هستیم تا در صورت تایید ستاد کرونای شهرستان و با حفظ و رعایت پرتکل‌های بهداشتی، این مسابقه را در محل موزه لطفعلیان در عمارت مصدقی با مشارکت شهروندان در هفتم و هشتم اسفند ماه برگزار کنیم.

جلیلی اظهارکرد: اطلاع‌رسانی به علاقمندان در قالب نصب بنر در سطح شهر و فضای مجازی انجام شده است تا علاقمندان فرصت کاشت سبزه، پخت شیرینی و چیدمان سفره را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در نهایت از سه نفر برگزیده در سه شاخه های مختلف تجلیل به عمل می آید، در رابطه با بازدید از موزه لطفعلیان ملایر نیز اظهار کرد: طی سه سال گذشته به دلیل بارندگی های شدید و شیوع ویروس کرونا مردم کمتر به مسافرت رفتند، در این زمینه ما تابع دستورالعمل ستاد کرونا هستیم.

وی افزود: در صورت کنترل ویروس امیکرون و نبودن هیچ گونه مشکلی با رعایت کامل پروتکل های و در صورت تأیید ستاد کرونا، تلاش می‌کنیم تا زمینه را برای بازدید مسافران و علاقمندان از موزه تاریخی لطفعلیان فراهم کنیم.

رئیس میراث فرهنگی ملایر با اشاره به اهمیت توجه به میراث ناملموس، بیان کرد: کلوچه و برخی سوغات ملایر و آش های محلی این شهرستان به ثبت ملی رسیده است، بنابراین تلاش می‌کنیم تا با برگزاری برنامه‌های مختلف، این میراث ناملموس به مردم سایر مناطق کشور و حتی جهان شناسانده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha