علیرضا عباسزاده، امروز شنبه ۳۰ بهمن در نشست کمیسیون اجرایی ایمنی حمل و نقل استان خراسان جنوبی افزود: طبق آمار موجود ۳۱ نقطه در سال ۹۵ مصوب شد که طرح دارد و ۶۹ نقطه حادثهخیز دیگر نیز احصا و برای تصویب ارسال شده است.
به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: نقاط حادثهخیز استان باید پایش شود و برای اصلاح آنها برنامه زمانبندی تعیین کرد تا از محل منابع ملی در این زمینه اقدام شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی یکی از وظایف کمیسیون اجرایی ایمنی حمل و نقل استان را شناسایی نقاط حادثهخیز عنوان کرد و گفت: استانداردسازی نقاط حادثهخیز باید بهصورت کارشناسی شده به نتیجه برسد و همه تلاش دستگاههای متولی بر ارتقای ایمنی جادهای متمرکز شود.
وی افزود: طبق آمار ارایه شده فقط در بخش راههای اصلی استان ۲۲۸ آبنما وجود دارد که با اعتبار میانگین پنج میلیارد تومان برای هر کدام در مجموع حدود هزار میلیارد تومان نیاز است که باید براساس برنامه مدون و زمانبندی پیگیری و اقدام شود.
عباسزاده، نبود آنتندهی مناسب تلفن همراه در جادههای استان خراسان جنوبی را یکی دیگر از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: وضعیت قابل قبولی را در این زمینه شاهد نیستیم و طبق آمار ارائه شده ۵۷ نقطه کور اولویتدار در استان وجود دارد که باید در کمترین زمان ممکن مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بخشی از تامین ایمنی جادهها به تامین زیرساختهای ارتباطی برمیگردد افزود: ارتقای شاخصهای ارتباطی در استان باید با حساسیت بیشتری دنبال شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در ارتباط با تامین زیرساختهای پایگاههای جادهای جعفرانی، مسجد شکر، مزینان و پایگاه شماره ۸ گفت: تامین زیرساختهای این پایگاهها نیاز به طرح جامع دارد که باید در دستور کار دستگاههای متولی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این پایگاهها مربوط به شهرستان طبس است و بیشتر حوادث در این مناطق صورت میگیرد باید طرح مصوب در کمیسیون ایمنی حمل و نقل ارایه شود تا استانداردهای مورد نظر تامین شود.
عباسزاده گفت: باید بدانیم که برای رسیدن به استاندارد چه امکاناتی نیاز است تا بتوان از اعتبارات ایمنی راهها، مدیریت بحران و مجتمع خدمات بین راهی بخش خصوصی استفاده کرد.
وی بیان کرد: در این پایگاهها به هیچ عنوان نباید منتظر ورود بخش خصوصی باشیم بلکه دستگاهها باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی نیز گفت: ۳۱ نقطه حادثهخیز در محورهای این استان طرح مصوب دارد و ۶۹ نقطه دیگر نیز بتازگی شناسایی شده است.
اسدالله جلالزاده افزود: از ۳۱ نقطه پرخطر دارای طرح که از سال ۹۵ مصوب شده، ۱۳ مورد رفع شده، پنج نقطه در دست اجرا و ۱۳ نقطه مانده است.
وی گفت: ۶۹ نقطه حادثهخیز در محورهای استان هم اخیرا شناسایی شده که در راستای دستورالعمل بازنگری نقاط حادثهخیز که ابلاغ شده، مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی از وجود ۲۲۸ آبنمای جادهای با اولویت تغییر به پل در این استان خبر داد و افزود: این تعداد آبنما در جادههای اصلی استان شناسایی شد و در راههای فرعی نیز ۴۸۲ آبنما و راههای روستایی هزار و ۵۲۱ آبنما شناسایی شده که پس از تعیین تکلیف آبنماهای جادههای اصلی مورد توجه قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه ساخت هرگونه آبنما در پروژههای جدید راهسازی ممنوع اعلام شده است گفت: ۱۲ آبنما با اعتبار مورد نیاز ۳۸ میلیارد تومان در اولویت اجرا قرار گرفته که امیدواریم با آغاز پروژه یک ساله بتوانیم آن را به بهرهبرداری برسانیم.
جلالزاده اظهار کرد: با توجه به اهمیت ایمنسازی جادهها تامین زیرساخت مورد نیاز پایگاههای مسجد شکر، مزینان، جعفرانی و پایگاه شماره ۸ شهرستان طبس با توجه به موقعیت راهبردی این شهرستان در اولویت قرار گرفته که امیدواریم دستگاههای مرتبط همراهی لازم را در این زمینه داشته باشند.
وی تصریح کرد: علت اصلی این مشکلات، نبود زیرساختهای ارتباطی، آب، برق، گاز و تلفن است که معمولا بخش خصوصی هم حاضر به سرمایهگذاری در این پایگاهها نمیشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی در ادامه از شناسایی ۵۷ نقطه کور ارتباطی در جادههای این استان خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت ارتباطات در ایمنی جادهای نگاه ویژه متولیان در این بخش ضروری است.
مدیر کل ارتباطات و فناوری خراسان جنوبی نیز گفت: ۹۵ درصد جادههای اصلی و شریانی خراسان جنوبی بر اساس استانداردهای ملی از پوشش آنتن دهی تلفن برخوردار هستند.
مصطفی بهی اظهار کرد: با توجه به اینکه اپراتورها در زمینه پوشش اینترنت جادههای اصلی تکالیفی برعهده دارد هرچند پوشش اینترنت در همه جادهها یکسان نمیباشد اما ۹۵ درصد پوشش تلفن در جادههای اصلی استان بر اساس استانداردهای ملی وجود دارد.
به گفته وی در بعضی از نقاط جادههای اصلی خراسان جنوبی به دلیل وجود گردنهها نقاط کوری وجود دارد که پوشش اینترنت در شرایط فعلی ندارند و به دلیل وسعت زیاد و تراکم پایین جمعیتی در استان برقراری پوشش ۱۰۰ درصدی آنتن دهی تلفن و اینترنت نیاز به هزینه زیادی دارد.
وی با بیان اینکه نبود پوشش اینترنت در بعضی از نقاط به دلیل نبود برق به عنوان یکی از زیرساختهای مورد نیاز است، اضافه کرد: با توجه به مدت مشابه در دو سال گذشته پوشش آنتن دهی در محور سربیشه به ماهیرود ۴۰ درصد افزایش یافته است و برای اینکه پوشش در استان بیشتر شود به اپراتورها پیشنهاد برای ایجاد چند سایت داده شده است.
بهی تصریح کرد: برای ایجاد سایتهای مورد نظر باید هزینه زیادی شود و تجهیزات مخابراتی در بعضی از موارد سرقت میشوند و اپراتورها نمیتوانند همواره دنبال جبران خسارات وارده به سایتها باشند.
وی بیان کرد: بر اساس برنامهریزی انجام شده و بر اساس اولویت بندی مورد نظر برای برقراری پوشش آنتن دهی تلفن و اینترنت، سایتهایی در ۵۷ نقطه حادثه خیز استان توسط اپراتورها ایجاد میشود که این در صورتی است که مشکل مالی در این باره رفع و اعتبار مورد نیاز تأمین شود.
انتهای پیام
نظرات