• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112720754
  • خبرنگار : 71660

محکومیت جدید در انتظار الکسی ناوالنی

محکومیت جدید در انتظار الکسی ناوالنی

محاکمه جدید الکسی ناوالنی آغاز شد و به موجب آن، وی با یک حبس طولانی دیگر رو به رو است؛ گامی که به عنوان "سرکوب" این منتقد کرملین، متحدانش و دیگر صداهای مخالف تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، الکسی ناوالنی، مشهورترین و رک‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به "کلاهبرداری و توهین به دادگاه" متهم شده است. متحدانش چنین اقدامی را از سوی دادگاه محکوم کردند و معتقدند که کرملین تلاش می‌کند تا هر زمان که بخواهد با چنین اقداماتی این "شوالیه ضد فساد" را در زندان نگه دارد.

مقامات، دادگاه را پشت درهای بسته و در زندانی واقع در صد کیلومتری شرق مسکو برگزار کردند؛ جایی که ناوالنی در حال گذراندن دوران محکومیت خود به دلیل نقض آزادی مشروط است. همچنین، این اقدام به دلیل محدود کردن دسترسی رسانه‌ها و حامیان به جلسات مورد انتقاد قرار گرفت.

ناوالنی ۴۵ ساله روز سه‌شنبه با لباس زندان در دادگاه حاضر شد و گفت: افرادی که چنین حکمی را صادر کرده‌اند، در واقع خیلی می‌ترسند. آن‌ها از آن چیزی که من می‌گویم، می‌ترسند و می‌ترسند از اینکه مردم ببینند و متوجه این پرونده و حکم ساختگی شوند.

متحدانش گفته‌اند که ناوالنی علاوه بر مدت زمانی که در سال گذشته محکوم شده بود، در صورت اجرای حکم جدید، ممکن است به ۱۵ سال حبس محکوم شود.

محاکمه الکسی ناوالنی در شرایطی آغاز شد که بحران اوکراین پرتنش‌ترین روزها را طی می‌کند و گمانی زنی‌هایی درخصوص "حمله احتمالی" روسیه به اوکراین وجود داشته است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم سابق آلمان، سال گذشته در آخرین سفر خود به مسکو از ولادیمیر پوتین خواست تا الکسی ناوالنی را آزاد کند. همچنین، در حال حاضر با سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به مسکو، متحدان ناوالنی از او خواستند تا با رئیس جمهوری روسیه در این خصوص گفت‌وگو کند.

هم‌زمان با اینکه "سرکوب مخالفان و چهره‌های سیاسی" در روسیه تقریبا یک سال پس از زندانی شدن الکسی ناوالنی ادامه دارد، چندی پیش، مقامات این کشور چندین تن از متحدان ناوالنی را به فهرست "تروریست‌ها و افراط‌گرایان" اضافه کردند.

یکی از آن‌ها «ایوان ژدانوف» ۳۳ ساله، این ماه در فیسبوک خود نوشت: ناوالنی به عنوان یک سیاستمدار زندانی شد. او حقیقت را گفت اما مقامات روسی با پرونده‌های سیاسی بیشتر قصد دارند او را در زندان نگه دارند.

ناوالنی در خطاب به دادگاه گفت: متوجه هستم که همه این کارها تلاشی است برای ارعاب، اما من ساکت نخواهم ماند.

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین، در ۲۰ اوت ۲۰۲۰ در بازگشت از تومسک به مسکو در هواپیما بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر امسک، جنوب غربی سیبری منتقل شد. او به کما رفت و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و سپس با هواپیما به برلین منتقل شد. در تاریخ ۲ سپتامبر، دولت آلمان اعلام کرد که ناوالنی با سم نوویچوک مسموم شده است. مقامات روسیه با اشاره به اینکه قبل از انتقال وی به برلین هیچ گونه سمی در بدن او یافت نشده بود، بارها آمادگی خود را برای همکاری همه‌جانبه جهت رسیدگی به این پرونده اعلام کردند.

جوامع غربی این اقدام روسیه و زندانی شدن ناوالنی را محکوم کرده‌اند.

پس از آن، مسکو مخالفان را "سرکوب" و شبکه سیاسی ناوالنی را ممنوع کرد و آن را "افراطی" خواند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha