• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400112720729
  • منبع : نمایندگی قزوین

نهضت ملی مسکن قزوین در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

نهضت ملی مسکن قزوین در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

ایسنا/قزوین رئیس اداره نظارت بر ساخت طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در استان قزوین بیش از ۸۱ هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که در حال بررسی متقاضیان هستیم؛ در برنامه داریم هرچه سریع‌تر ساخت واحدهای مسکونی را آغاز کنیم برای همین منظور ۲۵۰ هکتار در ضلع غربی شهرک مهرگان برای این طرح اختصاص داده شده است و در شهرهای دیگر استان نیز در حال تهیه زمین هستیم.

حسین رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح ملی اقدام مسکن در استان قزوین اسفند ۹۸ انجام شد و بیش از ۳۵ هزار نفر در استان ثبت‌نام کردند و ثبت‌نام شدگان پالایش شدند. ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌عنوان کارگزار برای ساخت واحدهای مسکونی انتخاب شدند که در مهرگان در حال اجراست.

رئیس اداره نظارت بر ساخت طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین ادامه داد: همچنین پروژه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر که زمین در اختیار داشتیم آغاز شده است و در حال حاضر ۳۷۰۰ واحد در حال ساخت داریم.

وی خاطرنشان کرد: در استان قزوین بیش از ۸۱ هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که در حال بررسی متقاضیان هستیم؛ در برنامه داریم هرچه سریع‌تر ساخت واحدهای مسکونی را آغاز کنیم برای همین منظور ۲۵۰ هکتار در ضلع غربی شهرک مهرگان برای این طرح اختصاص داده شده است و در شهرهای دیگر استان نیز در حال تهیه زمین هستیم.

رحمانی تصریح کرد: در ۱۵ شهر استان شامل اقبالیه، معلم‌کلایه، محمودآباد، بیدستان، آبیک، الوند، تاکستان، ضیاءآباد، خرمدشت، ارداق، بوئین‌زهرا، دانسفهان، شال، آبگرم و مهرگان زمین تهیه کرده و در ۱۰ شهر استان با کمبود زمین مواجه هستیم.

وی اشاره کرد: در طرح ملی نهضت مسکن ساخت واحدهای مسکونی بر اساس قیمت تمام‌شده خواهد بود و زمین را با قیمت دولتی در اختیار مالکان قرار خواهیم داد بر همین اساس قیمت تمام شده واحدهای مسکونی کاهش پیدا خواهد کرد.

این مسئول متذکر شد: در سال‌های گذشته احداث هر مترمربع واحد مسکونی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود اما اخیراً قیمت پایه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ حداقل متراژ واحدهای مسکونی با مشاور ۱۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است که پس از کسر مشاعات ۸۵ متر در اختیار متقاضیان قرار خواهد کرد.

وی بیان کرد: در طرح ملی نهضت مسکن تعداد طبقات بر اساس ضوابط شهرسازی در نظر گرفته خواهد شد؛ در مهرگان در «فاز یک» ثبت‌نامی ۲ طبقه ۲ واحد و در «فاز ۲ و سه» سه طبقه ۶ واحد و در «فاز چهار» نیز سه طبقه ۶ واحد یا چهار طبقه ۸ واحد در نظر گرفته خواهد شد.

زمان تحویل معمولاً تحویل ۲ ساله است

رحمانی توضیح داد: در خصوص زمان تحویل باید بگوییم که معمولاً تحویل ۲ ساله است و از زمان افتتاح حساب تا ۲ سال آینده تحویل خواهیم داشت اما پرداختی  به‌صورت حداقل ۲ ماهه و حداکثر چهار ماهه و در ۶ نوبت پیش‌بینی شده است؛ آورده هر یک از متقاضیان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان همراه ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت است و بر اساس افزایش قیمت مابه‌التفاوت آن از متقاضی دریافت خواهد شد.

وی اعلام کرد: قیمت زمین به‌صورت دولتی محاسبه شده و پس از تحویل زمین طی ۱۰ سال از متقاضی دریافت خواهد شد؛ همچنین اقساط وام ۳۰۰ میلیون تومانی نیز با در نظر گرفتن دوران مشارکت خواهد بود و اقساط آن ۲۰ ساله است.

رئیس اداره نظارت بر ساخت طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین اعلام کرد: زمین در شهرهای مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد اما هزینه ساخت واحدهای مسکونی یکسان خواهد بود البته باید بدانیم پرداختی قیمت زمین و تسهیلات بانکی ۲ مقوله جدا از هم هستند.

وی گفت: با توجه به ثبت‌نام‌های انجام شده در مسکن ملی احداث ۳۷۰۰ واحد را آغاز کردیم و پیشرفت ۲۵ درصدی دارند که از این تعداد ۶۷۸ واحد در شهرهای استان و ۳۰۰۰ واحد در شهرک مهرگان است.

رحمانی اظهار کرد: در نهضت ملی مسکن احداث ۸۰۰۰ واحد در مهرگان و ۷۰۰۰ واحد در دیگر شهرهای استان برنامه‌ریزی شده است؛ درخواست مدیریت استانی بوده است اگر شرکتی در حال ساخت واحدهای مسکونی است مصالح آن پیش‌بینی شده و در اختیارش قرار گیرد البته در سال ۹۸ در یک برهه‌ کوتاه مشکلاتی را به وجود آورد و در سال قبل نیز با افزایش قیمت سیمان مواجه شدیم.

وی تشریح کرد: اگر واحدهای مسکونی در طرح‌های نهضت ملی مسکن به موقع احداث و تحویل شود قیمت مسکن متعادل خواهد شد و با توجه به اینکه آمار ازدواج افزایش پیدا کرده است به واحدهای مسکونی بیشتری در استان نیاز داریم؛ بر اساس آمار اعلام شده از سوی دولت طی چهار سال آینده در استان قزوین ۶۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهد شد که این امر بسیار دشوار خواهد بود چراکه میزان واحدهای احداث شده در مسکن مهر استان ۴۸ هزار واحد بود که ۲۵ هزار واحد آن در شهرک مهرگان احداث شد.

این مسئول توضیح داد: به دلیل کمبود زمین در قزوین احداث مسکن ملی چند شهر را در شهرک مهرگان متمرکز کردیم چون پتانسیل این شهرک بالاست؛ ۵۰۴ هکتار بافت فرسوده در شهر قزوین داریم که مساحت آن با بافت تاریخی شهر منطبق است برای همین در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده محدودیت داریم چرا که بافت فرسوده در حریم ابنیه تاریخی قرار دارد. همچنین در بافت فرسوده نمی‌توان بیش از ۲ طبقه بنا احداث کرد.

رحمانی در پایان یادآور شد: از متقاضیانی که ثبت‌نام کردند می‌خواهیم فقط به سایت مراجعه و وضعیت خود را رصد کنند و از مراجعه حضوری به ادارات راه و شهرسازی خودداری کنند چراکه ملاک عمل ثبت‌نام‌های انجام شده در سایت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha