• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112720653
  • خبرنگار : 71402

اعتراضات کانادا؛ رئیس پلیس اتاوا استعفا داد/ افشاگری‌های تازه از تامین مالی اعتراضات

اعتراضات کانادا؛ رئیس پلیس اتاوا استعفا داد/ افشاگری‌های تازه از تامین مالی اعتراضات

پس از انتقاداتی که به رئیس پلیس اتاوا وارد شد، مبنی بر اینکه او نتوانست جلوی معترضان ضد واکسن که پایتخت کانادا را فلج کردند، بگیرد و نخست‌وزیر این کشور مجبور شد تا اختیارات فوق‌العاده را به جریان بیندازد، از سمتش کناره‌گیری کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ یک جنبش به رهبری کامیون‌داران که از دولت کانادا می‌خواهد تا اجبار واکسیناسیون را بردارد، از اواخر ژانویه اتاوا را اشغال کرده و گذرگاه‌های مرزی با آمریکا را بسته و به دنبال آن اعتراضات مشابهی در سراسر جهان به جریان انداخته است. در پی آن، کانادا برخی از محدودیت‌ها را لغو کرد.

معترضان کانادایی بعد از آنکه به جریمه مالی و زندان تهدید شدند، از پل "امبسدور" به دیترویت و دو گذرگاه دیگر عقب‌نشینی کردند. اما صدها کامیون هنوز در محله‌های اتاوا دیده می‌شوند و عملکرد "پیتر اسلالی"، رئیس پلیس اتاوا، پایتخت کانادا در مدیریت این بحران زیر سوال رفت. در مرکز اتاوا هنوز نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون پارک شده‌اند.

هیات مدیره پلیس اتاوا استعفای پیتر اسلالی را تایید کرده است.

برای ۱۹ روز معترضان به اجباری شدن واکسیناسیون برای عبور رانندگان خودورهای تجاری از مرز، منطقه اصلی در مرکز شهر اتاوا را اشغال کرده بودند و در زندگی روزمره و آمد و شد مردم اختلال ایجاده کرده بودند.

در نهایت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به عنوان آخرین راه‌حل برای مقابله با اعتراضات، روز دوشنبه وضعیت اضطراری اعلام کرد. او گفت، قانون وضعیت اضطراری را فعال می‌کند تا به پلیس محلی برای مقابله با معترضان ابزار و اختیارات بیشتری بدهد.

اعضای پلیس سلطنتی سواره کانادا و پلیس ایالتی انتاریو بر اساس این قانون می‌توانند برای برقراری نظم وارد عمل شوند. ترودو تصریح کرده است که نمی‌خواهد ارتش را به میدان بیاورد و یا دولت فدرال را مسئول برقراری نظم در اتاوا کند.

با این تدابیر اضطراری، پلتفرم‌های مالی که ظن آن وجود دارد به تامین مالی معترضان بپردازند، تحت نظارت مالی قرار گرفتند و بانک‌های کانادایی مجاز هستند تا این چنین حساب‌هایی را مسدود کنند. مقام‌ها می‌گویند بیش از نیمی از این مبالغ از سوی حامیانی در آمریکا تامین می‌شود.  

یک وب‌سایت مستقر در آمریکا موسوم به "گیو – سِند - گو" (GiveSendGo) به مجرای اصلی تامین پول معترضان تبدیل شده است. دادگاهی در انتاریو حکم به برخورد با این وب‌سایت داد تا تمام اعتبارات حامی اعتراضات را بلوکه کند اما این وب‌سایت تبعیت نکرد.

وب‌سایت افشاگری موسوم به "دی.دی.او.اس" فایل حامیان مالی گیو – سند – گو را که مرتبط با معترضان کانادایی تحت عنوان کمپین "کاروان آزادی" است، منتشر کرد. این وب‌سابت یکشنبه گفت که بیش از دو میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده است. همچنین سه‌شنبه این وب‌سایت اطلاعات بیشتری از حامیان مالی مرتبط با این کمپین منتشر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha