محسن ایزدی شنبه ۲۳ بهمن در جمع خبرنگاران گفت: با افزایش روزافزون خودروها و تردد در شهرها و جادهها بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکی به میزان قابل توجهی افزوده شده و ضایعات جانی و مالی ناشی از این تصادفات، بار سنگینی بر جامعه بشری تحمیل میکند.
او با بیان اینکه حوادث ترافیکی نخستین علت مرگهای ناشی از حوادث است، افزود: حوادث ترافیکی، خسارتهای مالی قابل توجهی را برای قربانیان، خانواده آنها و جامعه به همراه دارد. این هزینهها شامل هزینههای درمان و بازتوانی، به هدر رفتن توانمندیهای خلاق و سازنده جامعه (غیبت فرد آسیب دیده در شغلش) و صرف کردن زمان و انرژی برای مراقبت از فرد مصدوم است.
مهمترین عوامل خطر حوادث ترافیکی
به گفته کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سرعت بالا، نپوشیدن کلاه ایمنی در راکبان موتور سیکلت و دوچرخه، نبستن کمربند ایمنی، استفاده نکردن از صندلی مخصوص کودک در خودرو، رانندگی بعد از مصرف الکل، مواد روان گردان و داروهای خواب آور، رانندگی با خستگی و خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و دیده نشدن وسایل نقلیه و عابران پیاده به دلیل عدم آشکارسازی را میتوان مهم ترین علل حوادث ترافیکی دانست.
ایزدی ادامه داد: سرعت بالای وسایل نقلیه به صورت مستقیم بر خطر وقوع حادثه ترافیکی و شدت مصدومیت های ناشی از آن اثرگذار است. احتمال مرگ برای عابران پیاده در برخورد وسایل نقلیه دارای سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، چهار و نیم برابر زمانی است که سرعت خودرو ۵۰ کیلومتر بر ساعت باشد.
او همچنین تصریح کرد: احتمال مرگ برای سرنشینان وسایل نقلیه در شرایط تصادف با وسایل نقلیه با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت برابر ۸۵ درصد است. این احتمال مرگ برای وسایل نقلیه با تجهیزات ایمنی حفاظت از سرنشنیان کاهش می یابد.
کمربند ایمنی و حوادث ترافیکی
کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نبستن کمربند ایمنی را یکی از عوامل خطر بروز مصدومیتهای شدید و کشنده ناشی از وقوع حوادث ترافیکی دانست و افزود: استفاده از کمربند ایمنی خطر مرگ و آسیبهای شدید در بین رانندگان و سرنشینان جلوی وسایل نقلیه را بین ۴۵ تا ۵۰ درصد و برای سرنشینان عقب تا ۲۵ درصد کاهش میدهد.
ایزدی خاطرنشان کرد: کاربران وسایل نقلیه دوچرخ و سه چرخ، جزو کاربران آسیب پذیر راهها محسوب شده و آسیب دیدگی این گروه از کاربران به طور معمول شدید بوده و در اغلب اوقات منجر به مرگ میشود. آسیب به ناحیه سر نخستین علت منجر به مرگ برای موتورسواران و استفادهکنندگان از وسایل نقلیه دو چرخ و سه چرخ است.
درصد کاهش کشندگی حوادث با استفاده از وسایل حفاظت فردی
او گفت: استفاده صحیح از کلاه ایمنی می تواند ۴۲ درصد کشندگی ناشی از حوادث ترافیکی و ۶۹ درصد آسیب های وارده به سر را کاهش دهد. قانون استفاده از کلاه ایمنی نه تنها برای موتورسواران، بلکه برای سرنشینان موتورسیکلت باید اجرا شود. طراحی استاندارد کلاه ایمنی و استفاده صحیح از آن در زمان استفاده از موتورسیکلت اهمیت بسیاری دارد.
کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: طبق آمار اعلام شده از نتایج هشتمین پیمایش کشوری بررسی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر (steps۲۰۲۰) درصد استفاده از کمربند ایمنی (نشستن در صندلیهای جلو به عنوان راننده یا مسافر-مسافرت درون شهری) در کشور ۵۹ درصد و در استان فارس ۶۶ درصد بوده، این درصد برای سرنشینان عقب خودرو در کشور ۳۷ درصد و در استان فارس ۴۳ درصد است.
ایزدی افزود: در خصوص استفاده از کمربند ایمنی (نشستن در صندلیهای جلو به عنوان راننده یا مسافر-مسافرت برون شهری) در کشور ۵۹ درصد و در استان ۶۵ درصد و برای سرنشینان عقب خودرو در کشور ۴۰ درصد و در استان ۴۲ درصد اعلام شده است.
کارشناس گروه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر علوم پزشکی شیراز توصیه کرد که همه سرنشینان خودرو برای طی هر مسافتی اعم از کوتاه درون و بلند برونشهری، حتما و الزاما از کمربند ایمنی استفاده کنند.
انتهای پیام
نظرات