• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112015980
  • خبرنگار : 71516

مخالفت جیبوتی با درخواست مصر برای اعمال فشار بر اتیوپی

مخالفت جیبوتی با درخواست مصر برای اعمال فشار بر اتیوپی

منابع مصری از تلاش‌های قاهره برای فشار بر دولت اتیوپی جهت حضور بر سر میز مذاکرات در پرونده بحران سد النهضة قبل از مرحله سوم آب گیری آن در ماه ژوئیه خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، منابع دیپلماتیک مصری اعلام کردند، از جمله تحرکات قاهره برای حل بحران سد النهضة تلاش برای فشار بر دولت اتیوپی از طریق پرونده‌هایی است که به منافع آن در منطقه مربوط است. این منابع اعلام کردند، سفر اسماعیل عمر جیله، رئیس جمهور جیبوتی به قاهره در راستای تحرکات مصر برای اعمال فشار بر اتیوپی بود.

این منابع اعلام کردند، مسئولان مصری به جیبوتی پیشنهاد دادند که از موضع مصر حمایت کرده و بر اتیوپی برای بازگشت به میز مذاکرات فشار بیاورد. به رغم توافق‌های اقتصادی که میان عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و رئیس جمهور جیبوتی در قاهره امضا شد اما جیله اعلام نکرد که با خواسته مصر موافق است. مصر از طریق این مسئله به دنبال تعطیل کردن تجارت اتیوپی تا زمانی است که آدیس آبابا خواسته‌های قاهره درباره توافق درخصوص سد را بپذیرد.

خواسته مصر شامل تعطیل کردن توافق‌هایی است که بین جیبوتی و اتیوپی درباره آن مذاکره صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور جیبوتی به همتای مصری خود اعلام کرد که تلاش می‌کند تا از روابط قبلی خود با مسئولان اتیوپی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور و ترغیب اتیوپی برای بازگشت به مذاکرات با مصر و سودان استفاده کند.

به گفته منابع پیشنهادهای اقتصادی مصر به جیبوتی برای رئیس جمهور آن ترغیب کننده نبود. پیشنهاد مصر شامل امضای توافق همکاری نظامی مشترک میان دو کشور بود به گونه ای که این توافق در چارچوب سازمان کشورهای ساحل دریای سرخ باشد و یک توافق همکاری و آموزش باشد و در حد توافق دفاعی مشترک بین دو کشور نباشد اما رئیس جمهوری جیبوتی این پیشنهاد را هم قبول نکرد و گفت که نمی‌خواهد ساختاری را بپذیرد که از طریق آن از یکی از طرف‌های درگیر جانبداری کند.

السیسی بعد از پایان مذاکراتش با رئیس‌جمهور جیبوتی اعلام کرد که با ایجاد منطقه لجستیکی مصر در جیبوتی توافق شده است.

وی گفت در مذاکراتش با جیله به بررسی بحران سد النهضة و مسائل مشترک پرداخته و بر موضع ثابت مصر در قبال بحران سد تاکید کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha