• دوشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400111813651
  • خبرنگار : 30054

اهمیت رژیم غذایی پس از برداشتن رحم را دست کم نگیرید

اهمیت رژیم غذایی پس از برداشتن رحم را دست کم نگیرید

همانطور که خودتان خوب می‌دانید نتیجه عمل جراحی موفق به عوامل مختلفی از جمله انتخاب پزشک با مهارت بستگی دارد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام بیمارستان زایشگاه مریم، گاهی برداشتن رحم ناشی از سرطان است که برای کاهش دردهای سرطانی باید به کلینیک درد مراجعه کنید.

نکته‌ای که باید توجه داشته باشید، این است با وجود اینکه انتخاب پزشک با مهارت می‌تواند در نتیجه عمل تاثیرگذار باشد؛ اما، مراقبت‌های پس از عمل تأثیر بسزایی در نیمی از موفقیت و نتیجه پس از جراحی هیسترکتومی خواهد داشت.

انتخاب یک رژیم غذایی سالم از نکات مهمی است که باید در رژیم غذایی پس از عمل جراحی خارج کردن رحم توجه داشته باشید. اگر اطلاعی ندارید که چه غذاهایی پس از عمل برای شما مفید است، در ادامه با ما همراه باشید تا همه موارد را برای شما ذکر کنیم.

به نحوه تهیه و پخت و پز مواد غذایی توجه داشته باشید

هنگام تهیه مواد غذایی یا پخت و پز غذا باید به نحوه آماده کردن آن توجه داشته باشید. در حقیقت منظور از تهیه مواد غذایی این است که نوع فرآوری شده آن را انتخاب نکنید. 

به‌طور مثال سیب زمینی یک غذای کامل و مفید است؛ اما، زمانی که آن را به صورت سرخ کرده مصرف کنید، قطعا ارزش غذایی برای شما نخواهد داشت.

غذاهای فرآوری شده دارای مقادیر زیادی از چربی، شکر، نمک و مواد افزودنی شیمیایی است، همچنین فیبر و ویتامین‌های بسیار کمی دارد.

اهمیت فیبر در رژیم غذایی

بسیار مهم است که برای بهبودی پس از عمل جراحی، فیبر را در رژیم غذایی خود داشته باشید و فراموش نکنید. غذاهای سرشار از فیبر علاوه بر اینکه جز آن دسته از مواد غذایی سالم بوده از یبوست پس از جراحی که به عنوان عارضه شایع پس از عمل است، جلوگیری می‌کند.

ایجاد یبوست پس از جراحی منجر به درد و طولانی‌تر شدن دوره نقاهت در بیماران می‌شود؛ بنابراین، با غذاهای حاوی فیبر این مشکل را به راحتی برطرف کنید.

مواد غذایی سرشار از فیبر:

نان سبوس دار

نان‌هایی را مصرف کنید که از غلات کامل تهیه شده و به رنگ تیره‌تر باشد.

غلات کامل

این غلات شامل ذرت، بلغور، جو دوسر و... است.

میوه‌ها

میوه‌های تازه منبع عالی برای دریافت ویتامین و فیبر هستند.

سبزیجات

سبزیجات منبع عالی فیبر هستند، می توانید آنها را در هر دو صورت منجمد و تازه استفاده کنید.

غلات

همه غلات‌ها حاوی فیبر بالایی نیستند، هنگام تهیه آنها به نوشته پشت بسته بندی توجه داشته باشید.

از غذاهایی که منجر به یبوست می‌شود، خودداری کنید

یبوست پس از جراحی یکی از عارضه‌های رایجی است که در اغلب افراد ایجاد می‌شود، در واقع بیماران به‌دلیل داروهای مسکنی که مصرف می‌کنند، دچار یبوست می‌شوند. در صورتی که همراه با مصرف این داروها به مواد غذایی خود توجه کنید، از ایجاد یبوست جلوگیری می‌کند و نقاهت بی دردسری خواهید داشت.

اهمیت رژیم غذایی پس از برداشتن رحم را دست کم نگیرید

غذاهایی که منجر به یبوست می‌شود:

  •  غذاهای خشک و کم آب؛ میوه‌های خشک (به جز آلو)، گوشت گوساله، انواع چیپس و..
  •  غذاهای فرآوری شده؛ این دسته از مواد غذایی فیبر کمی دارند و گاهی ممکن است برخی سرشار از قند و چربی باشد.
  •  شیر و لبنیات؛ غذاهای حاوی پنیر سرشار از چربی است. به خصوص اگر لبنیات پرچرب مانند بستنی یا خامه ترش باشد، باید از مصرف آن خودداری کنید.
  •  گوشت قرمز؛ گوشت گوساله و انواع دیگر گوشت قرمز در اغلب مواقع غنی از چربی های اشباع هستند
  •  شیرینی‌ها؛ شیرینی‌ها می‌تواند شامل کیک، آب نبات و سایر مواد غذایی شیرین باشد.

مصرف پروتئین را فراموش نکنید

پروتئینی که چربی نداشته باشد، می‌توان در گوشت‌های بدون چربی مانند مرغ یا بوقلمون یافت. علاوه بر این، غذاهای دریایی از جمله ماهی منابع عالی از پروتئین بدون چربی هستند. 

مطالب برگرفته از سایت: https://maryamhospital.ir/

گوشت قرمز به دلیل چربی اشباعی که دارد، می‌تواند منجر به یبوست شود. به همین به بیماران، پس از هیسترکتومی توصیه نخواهد شد.

اگر گوشت دوست ندارید، بهتر است پروتئین را از دیگر مواد غذایی مانند آجیل دریافت کنید.

غلات کامل منبع بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز

بهتر است برای دریافت این نوع مواد غذایی به عنوان مثال برنج قهوه ای را انتخاب کنید. صبحانه یک وعده غذایی مناسب برای افزودن غلات و فیبر است. بهتر است از گوشت و تخم مرغ برای وعده صبحانه استفاده نکنید جایگزین آن غلات سبوس دار، نان گندم و میوه های تازه را برای صبحانه انتخاب کنید.

میوه و سبزیجات تازه را از قلم نیندازید

میوه و سبزیجات حاوی مواد مغذی و فیبر هستند که برای بهبودی پس از جراحی بسیار مناسب است. همچنین دقت داشته باشید، که اگر قصد خریداری کمپوت میوه را دارید، بهتر است میوه تازه را جایگزین کنید.

محصولات کم چرب را جایگزین کنید

لبنیات منبع عالی از پروتئین هستند که برای بهبودی پس از جراحی بسیار ضروری است و حتما باید مصرف کنید. اما با این حال برخی از افراد بر این باورند که مصرف لبنیات منجر به یبوست می‌شود، به همین جهت بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

برای برداشتن رحم یا هیسترکتومی رحم باید به بهترین پزشک در بهترین مراکز درمانی مانند بیمارستان و زایشگاه مریم مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی