• یکشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400111712628
  • خبرنگار : 71477

سازمان ملل: حملات سایبری و توسعه موشکی و اتمی کره‌شمالی ادامه دارد

سازمان ملل: حملات سایبری و توسعه موشکی و اتمی کره‌شمالی ادامه دارد

براساس گزیده‌ای از گزارش محرمانه سازمان ملل، کره شمالی در یک سال گذشته به توسعه برنامه‌های اتمی و موشک بالستیکی‌اش ادامه داده و حملات سایبری به صرافی‌های ارزهای دیجیتال یکی از منابع درآمدی مهم پیونگ‌یانگ بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این گزارش سالانه تهیه شده توسط ناظران مستقل تحریم‌ها روز جمعه به کمیته تحریم‌های کره شمالی شورای امنیت تقدیم شد.

کارشناسان در این گزارش تاکید کردند: اگرچه هیچ آزمایش اتمی یا پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی گزارش نشده است اما کره شمالی به توسعه توانایی های خود برای تولید مواد شکاف پذیر هسته‌ای ادامه داده است.

کره شمالی از سوی شورای امنیت سازمان ملل مدت‌هاست که از انجام آزمایشات اتمی و پرتاب موشک‌های بالستیک منع شده است.

در این گزارش آمده است:‌ حفظ و توسعه زیرساخت‌های اتمی و موشک بالستیک کره شمالی ادامه دارد و پیونگ‌یانگ به تلاش برای بدست آوردن مواد، فناوری و دانش لازم برای این برنامه‌ها از خارج از کشور از جمله از طریق ابزارهای سایبری و تحقیقات علمی مشترک ادامه داده است.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ میلادی هدف تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفت. این تحریم‌ها در طول سال‌ها از سوی شورای امنیت سفت و سخت‌تر شدند تا تامین مالی برای برنامه‌های اتمی و موشک بالستیک کره شمالی را محدود کنند.

این ناظران تحریم‌ها گفتند:‌ در آزمایشات موشکی توسط پیونگ‌یانگ "شتاب قابل توجهی" وجود داشته است.

آمریکا و دیگر کشورها روز جمعه اعلام کردند که کره شمالی در ژانویه سال جاری میلادی ۹ پرتاب موشک بالستیک انجام داده که این بیشترین تعداد پرتاب موشک در عرض یک ماه در تاریخ تسلیحات کشتار جمعی و برنامه‌های موشکی کره شمالی بوده است.

ناظران تحریم‌ها گفتند: کره شمالی قابلیت‌های افزایش یافته برای استقرار سریع، تحرک گسترده (از جمله در دریا) و انعطاف‌پذیری بهبودیافته‌ نیروهای موشکی خود را نشان داد.  

این در حالی است که هیات کره شمالی در سازمان ملل هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.

حملات سایبری، تجارت غیرقانونی

این ناظران تصریح کردند:‌ حملات سایبری به ویژه به صرافی‌های ارزهای دیجیتال همچنان یکی از منابع درآمدی مهم برای کره شمالی است و اطلاعاتی به دست ما رسیده دال بر اینکه هکرهای کره شمالی به هدف گرفتن موسسات مالی، شرکت‌های ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها ادامه داده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است:‌ به گفته یکی از کشورهای عضو، عاملان سایبری کره شمالی بین سال ۲۰۲۰ و اواسط سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ میلیون دلار از دست‌کم سه صرافی ارزهای دیجیتال در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا سرقت کردند.

این ناظران همچنین به گزارش ماه گذشته شرکت امنیت سایبری "چینالیسیس" (Chainalysis) اشاره کردند که گفته بود کره شمالی سال گذشته دست‌کم هفت حمله به پلتفورم‌های ارزهای دیجیتال انجام داده و از طریق آن نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار دارایی‌های دیجیتال بدست آورده است.

ناظران تحریم‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ میلادی گزارش دادند که کره شمالی با استفاده از حملات سایبری گسترده و پیچیده نزدیک به دو میلیارد دلار بودجه برای برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی خود بدست آورده است.

در این گزارش جدید آمده است:‌ قرنطینه سفت و سخت کره شمالی در واکنش به پاندمی کرونا بدان معناست که تجارت غیرقانونی از جمله کالاهای لوکس به شدت کاهش یافته است.

شورای امنیت طی سال‌های اخیر صادرات کره شمالی از جمله زغال سنگ، آهن، سرب، منسوجات و غذاهای دریایی را منع و واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی تصفیه شده را نیز محدود کرد.

این ناظران گفتند:‌ اگرچه صادرات دریایی زغال سنگ از کره شمالی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ افزایش یافته، اما آنها همچنان در سطح پایینی قرار دارند.

در این گزارش آمده است: مقدار واردات غیرقانونی نفت تصفیه شده در همین دوره به شدت افزایش یافته اما باز هم نسبت به سال‌های قبل در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد. ارسال مستقیم توسط تانکرهای غیر کره شمالی به پیونگ یانگ احتمالا به خاطر محدودیت‌های مربوط به پاندمی کرونا کاهش یافته و در عوض تنها تانکرهای کره شمالی نفت منتقل کرده‌اند.

براساس این گزارش، ‌اوضاع انسانی در کره شمالی همچنان وخیم است. این ناظران تاکید کردند که این امر احتمالا به خاطر محدودیت‌های مربوط به کروناست اما فقدان اطلاعات از کره شمالی، ارزیابی این مساله را که چقدر تحریم‌های سازمان ملل به صورت غیر عمدی به غیرنظامیان صدمه زده است، دشوار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha