• سه‌شنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400111208927
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

تشخیص زود هنگام سرطان روده بزگ با انجام تست فیت

تشخیص زود هنگام سرطان روده بزگ با انجام تست فیت

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از راههای تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ، انجام غربالگری با تست تشخیصی فیت می باشد.

دکتر مجید سرتیپی در گفت وگو با ایسنا افزود: سرطان روده بزرگ یکی از شایعترین سرطان ها در ایران و جهان است که علایم هشدار دهنده ای دارد، اما در بسیاری از موارد علایم، نشان دهنده بدخیمی نیستند بنابراین بررسی دقیق تر شرح حال پزشکی ، انجام آزمایشات از نظر کم خونی و معاینه شکم و راست روده توسط پزشک پیش از انجام اقدامات دیگر مانند کولونوسکوپی نیاز است .

وی در خصوص میزان شیوع سرطان گفت: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون ها مورد در جهان رخ می دهد که درصورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.

دکتر سرتیپی عوامل خطر ساز سرطان روده بزرگ را به دو دسته غیرقابل اصلاح و قابل اصلاح تقسیم کرد و افزود: افزایش سن، سابقه خانوادگی پولیپ یا سرطان روده بزر و بیماری‏ های ارثی از عوامل غیرقابل اصلاح هستند و فعالیت بدنی ناکافی، افزایش وزن، مصرف الکل، مصرف دخانیات، مصرف گوشت قرمز و مصرف کم میوه و سبزی را می توان از عوامل خطر ساز قابل اصلاح مرتبط با شیوه زندگی نام برد.

وی گفت: توصیه می شود تمامی افراد بالای  ۵۰ سالگی با انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع (تست فیت) در خصوص بررسی اولیه از نظر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ اقدام و با توجه به سوابق فردی و خانوادگی، نشانه های مشکوک و نتیجه آزمایش خون مخفی در مدفوع برای انجام کولونوسکوپی و بررسی تخصصی تر به پزشک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: انجام غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ در پایگاههای سلامت زاهدان  بصورت رایگان انجام می شود.

گفتنی است: پویش ملی مبارزه با سرطان  در بهمن  ماه با شعار سرطان با تشخیص  زود هنگام و مراقبت قابل پیشگیریست  آغاز شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha