به گزارش ایسنا، علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران جریان ترانزیت عبوری از ایران را تشریح کرد و گفت که یکی از سیاست های مهم دولت سیزدهم، توسعه تجارت با همسایگان و تسهیل تردد محموله های تجاری خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: بر اساس اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور هر ساله می بایست رشد ۱۰درصدی در ترانزیت را در کشور شاهد بودیم که متاسفانه در چند سال اخیر پس از رشدی مناسب، روند کاهشی را در ترانزیت داشتیم.
طبق اعلام مقدسی، سال ۱۳۹۳ ترانزیت کالاهای خارجی به بیش از ۱۳میلیون تن رسیده بود که پس از آن نه تنها رشدی در این موضوع نداشتیم بلکه در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این میزان به هفت و نیم میلیون تن رسید این در حالی است که ترانزیت در سال ۱۴۰۰ مجددا به مسیر رشد خود برگشته و در ۱۰ ماهه امسال به بیش از ۱۰ میلیون و ۲۲۸هزار تن رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال به ۱۲ میلیون و ۴۰۰هزار تن برسد.
به گفته رئیس کل گمرک ایران قرار گرفتن کشور در نقطه اتصال کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب، راه اندازی کریدور ITI بین ایران، پاکستان و ترکیه در مسیرهای جاده ای و ریلی، اتصال دریای عمان به دریای سیاه، کریدور کتای، کریدور ایران، افغانستان و ازبکستان، راه اندازی eTIR بین ایران و ترکیه، ایران و آذربایجان و عملیاتی شدن موافقت نامه ترانزیتی ایران، آذربایجان و روسیه، راه اندازی کریدور امارات، ایران و ترکیه و.. اقداماتی است که می تواند به رشد تراتزیت کشور منجر شود.
انتهای پیام
نظرات