• چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400110604365
  • خبرنگار : 71496

خیز اپوزیسیون تونس برای آغاز گفتگوی ملی بدون رئیس جمهور

خیز اپوزیسیون تونس برای آغاز گفتگوی ملی بدون رئیس جمهور

اپوزیسیون تونس اعلام کرد که هیات هماهنگی احزاب دموکرات این کشور در حال آمادگی برای گفتگوی ملی بدون نظارت قیس سعید، رئیس جمهور این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، غازی الشواشی، دبیرکل حزب جریان دموکراتیک تونس اظهار کرد: هیات هماهنگی احزاب دموکرات تونس قصد دارد با برخی طرف‌های دیگر برای آغاز یک گفتگوی ملی و مسؤولانه در غیاب رئیس جمهور رایزنی کند که هدف از آن تعیین یک نقشه راه مشترک برای نجات کشور در تمامی سطوح به ویژه اقتصادی و اجتماعی است.

الشواشی گفت:هیات هماهنگی احزاب اجتماعی نیز قصد دارد احزاب دموکرات را گرد هم جمع کند، همچنین این هیات رایزنی‌هایی را با دیگر احزاب از جمله حزب کارگران، حزب چپ و قطب در کنار جامعه مدنی و برخی چهره‌های ملی و مستقل و حقوقدان آغاز کرده تا ضرورت برگزاری این گفتگو را به آنها تفهیم کند.

دبیرکل جریان دموکراتیک تونس درباره غیاب قیس سعید در این گفتگو تاکید کرد: رئیس جمهور مخالف هرگونه گفتگو است و به طرح انفرادی خود ادامه می‌دهد، شرایط اقتصادی و یا اجتماعی کشور اولویت او نیست و تنها بقای در قدرت برایش اهمیت دارد.

اط سوی دیگر، روزنامه "الرائد" تونس نوشت، قیس سعید در حکمی "نادیه عکاشه" را از سمت مدیریت دفتر خود برکنار کرد.

عکاشه روز دوشنبه استعفای خود از این سمت را به دلیل "اختلاف‌نظرهایی اساسی درباره منافع عالی کشور" اعلام کرده بود.

از اکتبر ۲۰۱۹ که قیس سعید رئیس جمهور تونس شد، استعفاهای متعددی از دفتر ریاست جمهوری اعلام شده است، از جمله استعفای ژنرال محمد صالح الحامدی از سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور در مارس ۲۰۲۰ و استعفای رشیده النیفر از سمت مشاور رئیس جمهور در بخش رسانه و ارتباطات در اکتبر ۲۰۲۰ و استعفای عبد الرووف بالطبیب از سمت مشاور سیاسی رئیس جمهور در فوریه ۲۰۲۰ که پس از استعفا در نوامبر گذشته به کمپین "شهروندان مخالف کودتا" که مخالف تصمیمات قیس سعید است، ملحق شد.

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که مقامات تونس "مریم بریبری"، فعال زن تونسی را به دلیل انتقاد از پلیس این کشور در ویدیویی که ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ در صفحه فیسبوک خود به اشتراک گذاشته بود، به جریمه نقدی و چهار ماه زندان محکوم کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha