• چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400110604225
  • خبرنگار : 71661

آمریکا، کی‌یف را در جریان پاسخ به تضمین‌های روسیه قرار داده است

آمریکا، کی‌یف را در جریان پاسخ به تضمین‌های روسیه قرار داده است
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

آمریکا، اوکراین را از پاسخ کتبی خود به تضمین‌های امنیتی درخواستی روسیه آگاه کرده و مواضع کی‌یف را نیز در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا مقامات اوکراین درباره این پاسخ کتبی اطلاعی داشتند، گفت: بله، ما با متحدان و شرکای خود رایزنی‌های گسترده‌ای انجام داده‌ایم و اوکراین نیز یکی از شرکای ماست. ما نه تنها آن‌ها را از این پاسخ آگاه کرده و پیش‌نویس آن را در اختیار کی‌یف قرار دادیم، بلکه نظر آن‌ها را نیز پرسیده و بازخوردشان را در نسخه نهایی، اعمال کردیم.

ند پرایس گفت: اگر نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین تحرکاتی داشته باشند و اگر هجوم دیگری روی دهد، روسیه با واکنش سریع، شدید و متحد آمریکا و متحدان و شرکایش روبرو خواهد شد.

اخیرا اوکراین و غرب نسبت به حمله ادعایی و احتمالی روسیه به اوکراین ابراز نگرانی‌ کرده‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این ادعاها را تشدید بی‌اساس و پوچ تنش‌ها دانسته و تاکید کرد، روسیه هیچ خطری برای هیچ‌کسی ندارد. با این حال، پسکوف استفاده از نیروی نظامی در صورت بروز برخی تحریکات را محتمل دانسته و گفت که توسل به راه‌حل نظامی در مناقشه اوکراین، عواقب سنگینی خواهد داشت.

پرایس در ادامه گفت: ما تنش‌زدایی‌های لازم برای موفقیت گفت‌وگوها و دیپلماسی را از روسیه شاهد نبودیم.

او همچنین اعلام کرد که آمریکا در روزهای پیش‌رو، پاسخ مکتوب تضمین‌های درخواستی روسیه را خواهد داد.

پرایس گفت: پاسخ این تضمین‌های درخواستی هنوز به روسیه ارسال نشده است، اما از وزیر امور خارجه شنیدم که در روزهای پیش رو آماده خواهد شد.

به گفته پرایس، این پاسخ مکتوب قرار است مواضعی که آمریکا همین حالا نیز بیان کرده است را منعکس کند، اینکه بعضی مسائل و زمینه‌ها جای پیشرفتی ندارند و بعضی دیگر، ظرفیت افزایش امنیت و پرداختن به نگرانی‌های روسیه را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با اشاره به گفت‌وگوی پیش روی رئیس جمهوری فرانسه به روسیه گفت: ما در راستای تنش‌زدایی، از هر نوع گفت‌وگو و دیپلماسی که روسیه در آن با نیت خوب حاضر شود، استقبال می‌کنیم.

او همچنین اعلام کرد که ناتو و شرکای اروپایی آمریکا از مذاکرات امنیتی دوجانبه اخیر میان واشنگتن و مسکو حمایت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha