• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400110301340
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان‌ بیان کرد؛

توسعه بندر چابهار با اتصال راه آهن/ بندر چابهار نیازمند نگاه ویژه در تخصیص سهمیه کالاهای اساسی

توسعه بندر چابهار با اتصال راه آهن/
بندر چابهار نیازمند نگاه ویژه در تخصیص سهمیه کالاهای اساسی

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با سرمایه گذاری عظیم و ظرفیت های مناسب بوجود آمده در بندر چابهار، این بندر می تواند به عنوان مبدا ورود مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز مراکز مصرف و صنایع شرق کشور عمل کند.

به گزارش ایسنا- بهروز آقایی افزود: بندر چابهار همچنین می تواند در واردات کالاهای اساسی، نهاده های دامی و مواد اولیه مصرفی و تولیدی کارخانه ها از جمله مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولاد استان های شرقی و مرکزی کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: این بندر همچنین می تواند سبب تسهیل صادرات مواد معدنی و تولیدات صنایع تولیدی و تبدیلی کشور شود. از این رو نیازمند نگاه ویژه دولت در تخصیص سهمیه کالاهای اساسی و نهاده های دامی به میزان ۵۰ درصد، اعطای معافیت ۲۵ درصدی در سود بازرگانی ۵ گروه کالایی پرتکرار، تخفیف  ۲۵ درصدی در تعرفه های صادراتی به مواد معدنی به میزان حداقل ۱۵ درصد به مدت ۳ سال و درکنار آن تکمیل زیرساخت های مواصلاتی به بندر است.

وی با بیان اینکه تکمیل و اتصال راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد می تواند مهمترین اولویت دولت در جهت رونق و توسعه بندر چابهار باشد، خاطرنشان کرد: این مساله می تواند در جذب ترافیک به بندر و در نتیجه توسعه بندر و منطقه شرق کشور به ویژه استان محروم سیستان و بلوچستان سهم بسزایی داشته باشد.

آقایی افزود: متصل نبودن بندر به راه آهن سراسری کشور و متناسب نبودن حمل و نقل جاده ای با رشد عملکرد تخلیه و بارگیری و توسعه زیرساخت های بندری از جمله مهمترین موانع و محدودیت ها در مسیر بهره برداری بهتر از بندر به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: اعطای مشوق های گوناگون به کامیون داران و شرکت های حمل و نقلی و رفع یا کاهش عوارض جاده ای می تواند زمینه ساز توسعه حمل و نقل جاده ای باشد. از دیگر محدودیت های عمده پیش روی بندر چابهار می توان به ناهماهنگی دستگاه های نظارتی مختلف و برداشت نادرست از قوانین و مقررات و در نتیجه بروکراسی اداری دست و پاگیر در ترخیص کالاها اشاره کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در جهت ارتقای بندر چابهار، گفت: هم اکنون زیرساخت های زیربنایی و تأسیسات بسیار مطلوبی در زون های مختلف بندری برای جذب و کاهش هزینه های سرمایه گذاری انجام شده است تا بتوان با ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در زون های مختلف از جمله صنعتی، نفتی و معدنی، زمینه های جذب سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی را فراهم کرد.

وی گفت: تاکنون درخواست های مختلف سرمایه گذاری در زمینه احداث انبار و صنایع به صورت بلندمدت و روش BOT به بندر ارسال شده و به تصویب رسیده است که بسیاری از این طرح ها پیشرفت زیادی داشته و توانسته است زمینه جذب سرمایه گذاران عظیم بخش خصوصی در بندر را فراهم آورد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با ایجاد بستر لازم برای همکاری با بخش خصوصی، همواره این بخش را به عنوان سرمایه گذار زیرساخت ها و روساخت های بندری و مکمل سرمایه گذاری بخش دولتی شناخته است. از جمله ی این فرصت های سرمایه گذاری در بندر می توان به طرح های مهم ترافیک کالا و جذب کشتی به بندر اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha