به گزارش ایسنا، رحیم زارع در نشست خبری در توضیح جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: کمیسیون تلفیق درباره ارز ترجیجی اقدام خاصی انجام نداده است. مقرر شده کمیته ای بین مجلس و دولت جهت تصمیم گیری پیرامون نرخ ارز ترجیحی چه حذف و چه ابقای آن تشکیل دهد، بعد از آن نتیجه نهایی را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در توضیح مصوبات این کمیسیون گفت: تلفیق در مصوبهای به شهرداریها و سازمانهای تابعه اجازه داد که با تایید وزارت کشور ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند همچنین به شرکتهای دولتی اجازه انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی داده شد.
وی اضافه کرد: درباره آب و برق و گاز روستاها دولت مکلف شد ۲۰۰۰ میلیارد تومان در مناطق روستایی و شهری محروم اوراق مالی اسلامی منتشر کنند به دولت اجازه داده شد برای مقاومسازی، بهسازی و نوسازی مدارس ۳۰۰۰ میلیارد تومان و برای مقاومسازی دانشگاهها و تجهیزات دانشگاهها ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی – اسلامی منتشر کند.
زارع ادامه داد: سازمان امور مالیاتی مکلف شد پروندههای مالیاتی مراکز درمانی مربوط به عملکرد از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و تا پایان سال ۱۴۰۱ را رسیدگی کرده و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدهای مالیاتی به خزانه واریز کند. همچنین دولت در اجرای برنامه ششم توسعه جهت پرداخت بدهی تامین اجتماعی مکلف شد ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکتهای بورسی و غیربورسی را برای پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی و تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار کند. درباره بحث حقالامتیاز و حقالسهم دولت از کاربرهای ارائه دهنده مخابرات به میزان دو درصد حقالامتیاز افزایش پیدا کرد که درآمد آن در حوزههای فرهنگی هزینه میشود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ادامه داد: کلیه پروژهها و طرحهای زودبازده و عامالمنفعه که توسط گروههای جهادی و بسیج سازندگی در مناطق محروم و کمبرخوردار روستایی و شهری اجرا میشود، از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف هستند. همچنین در بحث جمعیت هلالاحمر و واردات آمبولانس توسط اورژانس و مواردی که در قانون بودجه آمده، از پرداخت حقوق ورودی و گمرکی معاف شدند.
وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف حذف ارز ترجیحی چه شد، گفت: علیرغم توضیحات دولت درباره ارز ترجیحی هنوز برخی از نمایندگان قانع نشدند و نظرات متفاوتی داشتند فعلا کمیسیون تصویب کرده که درآمد ارزی دولت با نرخ ETS محاسبه شود. در این بین دغدغه تعدادی از نمایندگان بحث سلامت است که اگر ارز ترجیحی برای واردات دارو حذف شود به دلیل نبود زیرساختها چگونه میخواهند مابهالتفاوت آن را برای مردم جبران کنند؟ انشاالله تصمیم نهایی درباره این موضوع براساس واقعیات و تامین کالاهای اساسی گرفته میشود.
وی درباره میزان منابع دولت برای تامین گندم و دارو اظهار کرد: دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین گندم و دارو و نهادههای دامی دیده است اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم قرار است چند ماه اول اجرای این موضوع یارانه نقدی پرداخت شود اما هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده که اگر ارز ترجیحی حذف شود باید چه مقدار یارانه داده شود ما نمیخواهیم دیگر مابهالتفاوت بین ارز ترجیحی و نیمایی به جیب دولت رود چون از جیب مردم است و باید برای مردم جبران شود به هرحال هنوز به نتیجهای نرسیدهایم قرار است کمیتهای مشترک بین مجلس شورای اسلامی و دولت برای اتخاذ تصمیم نهایی گرفته شود خط قرمز مجلس و دوم حفظ معیشت مردم است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره رقم یارانههای نقدی تصریح کرد: موضوع یارانهها مربوط به تبصره ۱۴ است هنوز کمیسیون تلفیق هیچ تصمیمی درباره میزان یارانههای نقدی نداشته فقط دولت پیشنهادی درباره یارانه نقدی و معیشتی در بودجه آورده ولی کمیسیون تلفیق تصمیمگیری نهایی را انجام نداده است.
زارع درباره برنامه مکتوب دولت جهت ارز ترجیحی اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه برنامهای غیررسمی به مجلس شورای اسلامی داده که احتمالا محض آمادگی ذهنی تلفیق بوده است منتظریم دولت نامه مکتوب رسمی برای برنامهاش جهت حذف ارز ترجیحی به مجلس داده تا آن را در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار دهیم در همین راستا هم قرار است کمیته مشترکی بین مجلس شورای اسلامی و دولت تشکیل شود که ساختار آن با حضور معاون اول رئیس جمهور خواهد بود. در نهایت هم تصمیمگیری در صحن تلفیق انجام میشود.
وی در پایان درباره حذف وام ازدواج در لایحه بودجه گفت: یکی از مخالفتهای نمایندگان در زمان بررسی کلیات درباره تبصرههای ۱۶ و ۱۸ بود پیشنهاداتی آمده که این دو تبصره تنفیذ شوند اکنون تلفیق در حال بررسی تبصره ۶ است و هنوز نوبت بررسی تبصره ۱۶ و ۱۸ نرسیده است.
انتهای پیام
نظرات