به گزارش ایسنا بنابر اعلام ایران کیش، طبری در نشست بازنگری در نظام کارمزد، مبارزه با پولشویی و تخلفات شبکه پرداخت نمایشگاه تراکنش گفت: لیست سیاه نتیجه بسیار خوبی داشته است. این الگوی لیست سیاه در شرکت ایران کیش نیز پیادهسازی شده است تا با توجه به آن پذیرنده یا دارنده کارتی که از سایت شرط بندی استفاده کرده بررسی و جلوی تراکنشهای مالی آن گرفته شود. اما بهتراست لیست سیاه جامعتری از سوی شاپرک در قالب سرویس در اختیار شرکتهای پرداخت قرار گیرد و از این طریق مبارزه با پولشویی و سایتهای قمار با قوت بیشتری ادامه یابد.
وی با بیان اینکه تا امروز نیز سیاست لیست سیاه، تراکنشهای مالی سایتهای قمار از طریق شرکتهای پرداخت را به شدت کاهش داده است تا جایی که این تراکنشها از طریق درگاه این شرکتها، به کارت به کارت و طرق دیگر تراکنشها تغییر مسیر داده است، اظهارداشت: سیاستهای بانک مرکزی و شاپرک در این عرصه موفق بوده است و در صورتی که این لیست از سوی شاپرک در اختیار شرکت ها قرار بگیرد، بسیار جامعتر خواهد بود و مبارزه با پولشویی را عملیاتیتر میکند.
*شرکت های پرداخت را باید از منظر سود آوری رتبه بندی کنیم نه از منظر تعداد تراکنش
مدیرعامل ایران کیش همچنین با اشاره به بولتن ماهانه شاپرک گفت: باید در بولتن شاپرک ادبیات بانک و شرکتهای پرداخت را یکی کنیم. هماکنون ادبیات شرکت پرداخت را روی تعداد تراکنش و ادبیات بانک را روی مبلغ تراکنش، متمرکز کردهایم و ازهمینرو مشکل فعلی به وجود آمده است. وقتی این ادبیات را درست کنیم و اصلاح نظام کارمزد را براساس مبلغ تراکنش سامان دهیم، هم بانک با خیال راحت هزینهها را میدهد و هم شرکت پرداخت راحتتر میتواند کار کند. وظیفه شرکت پرداخت در شرایط کنونی ورود منابع به داخل بانک است و در واقع سیاستهای بانک و شرکت پرداخت باید در راستای یکدیگر باشد. اگر در بولتن تنها همین یک شاخص را درست کنیم، بیشک این موضوع کمک بسیاری به موفقیت مسیر صنعت بانکداری و پرداخت میکند. نکته بعدی که در این راستا باید اصلاح شود توجه به این مطلب است که در واقع شرکتهای پرداخت را باید از منظر سودآوری رتبهبندی کرد نه از منظر تعداد تراکنش.
*با وضع چند تبصره نظام کارمزد تغییر یابد
طبری بار دیگر بر اصلاح نظام کارمزد تاکید کرد و افزود: با وضع چند تبصره و بدون تغییرات بنیادین میتوان نظام فعلی کارمزد را خیلی نرم اصلاح کرد و گرنه با حکمرانی شرایطی که از ده سال پیش تاکنون وجود داشته با توجه به هزینههای تحمیلی امروز بر شرکتهای پرداخت، تداوم کار این شرکتها با مشکلات بیسابقه روبه رو خواهد شد. خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در زمینه اصلاح نظام کارمزد از سوی بانک مرکزی و شاپرک نیز صورت گرفته است که در آینده در مورد آن بیشتر خواهیم شنید.
وی با اشاره به این موضوع که امید داریم این نظام تا حد زیادی مبتنی بر ارائه سرویسها شده و در ازای خدمت خوب از طرف شرکتهای پرداخت، نحوه پرداخت کارمزدها نیز تغییر کند اظهارکرد: وقتی پذیرنده سرویس و خدماتی می گیرد میتواند بخشی از کارمزد را نیز تقبل کند، در حالی که امروز تمامی کارمزد بر دوش بانک است و قطعا این موضوع هزینههای زیادی را بر بانک تحمیل میکند. هماکنون از سوی دارنده (کارت) برای ماندهگیری بحث کارمزد وجود دارد که برای شارژ و قبض هم میتواند شکل بگیرد، پذیرنده هم آمادگی اینکه بخشی از کارمزد را تقبل کند، دارد و در عوض این موضوع ما نیز میتوانیم سرویسهای به مراتب بهترو ویژهتری را به پذیرنده ارائه دهیم.
*با اصلاح برخی از الزامات شاپرکی می توان صرفه جویی داشت
وی در ادامه با تاکید برهزینههایی که این روزها بر شرکتهای پرداخت از جمله در مسائلی مانند تامین کارتخوانها و یا رسید کاغذی وارد شده است گفت: با اصلاح برخی از الزامات شاپرکی میتوان صرفهجوییهایی در این زمینه داشت. مثلا در حال حاضر با حذف کامل رسیدهای کاغذی میشود در این امر گام موثری برداشت از سویی هنوز دستگاههای کارتخوان رشد خود را دارد و قاعدتا تامین نیروی انسانی و پشتیبانی این دستگاهها برای شرکتهای پرداخت نیز هزینههایی دارد که با اصلاح نظام کارمزد، حرکت شرکتهای پرداخت به سمت روشهای جدید در آمدی، کاهش هزینههایی مانند تامین لوازم مصرفی، بومی سازی تامین دستگاه ها توسط شرکتهای پرداخت، تغییرات برخی الزامات شاپرکی.. وضعیت بهبود میابد.
این نشست با حضور کاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک، سرهنگ داود مصطفی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران، پیمان طبری مدیر عامل ایران کیش، حسین اسلامی، رئیس سازمان نظاف صنفی رایانه تهران، فرهاد فائز، مدیرعامل داده ورزی سداد و محمدرضا عباسی معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک برگزار شد.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات