• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400102518222
  • خبرنگار : 50294

معاون بازآفرینی مسکن و شهرسازی استان کردستان گفت:

ضرورت توسعه مسکن در بافت فرسوده شهری

ضرورت توسعه مسکن در بافت فرسوده شهری

ایسنا/کردستان معاون بازآفرینی مسکن و شهرسازی استان کردستان با اشاره به اولویت نوسازی مسکن در بافت فرسوده شهری گفت: توسعه و تامین مسکن را می‌توان از محدوده‌های بافت شهری آغاز کرد.

مصطفی رضایی امروز (۲۵ دی) در جلسه بازآفرینی شهری استان کردستان با اشاره به بافت‌های پیشینه روستایی اظهار کرد: مساحت بافت‌های پیشینه روستایی که در توسعه‌های شهری به محدوده شهری پیوسته‌اند، هزار و ۷۱۲ هکتار است این در حالی است که ما در برنامه قانون جهش تولید در استان مجموعا به هزار و ۶۸۸ هکتار زمین نیاز داریم.

وی عنوان کرد: ۵۱ درصد جمعیت استان در ۲۸ درصد مساحت شهرها در بافت‌های حاشیه‌ای شهر اسکان دارند که نکته قابل تاملی است و در خود شهر سنندج نیز با کسر پادگان به عنوان لکه بزرگ شهری این عدد ۵۰ درصد جمعیت شهری است.

رضایی اضافه کرد: سرانه فضای آموزشی استان در میانگین کشوری ۴ متر مربع و در میانگین جهانی ۶ متر مربع است که نابرابری توزیع خدمات را به خوبی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: شهرهای بانه و مریوان بیشترین سکونتگاه‌های پیرامون شهر را دارند و شهر در احاطه سکونت‌های غیررسمی است؛ همچنین در شهر قروه نیز دو حاشیه‌نشینی بزرگ وجود دارد که عمده مشکلات ما در قروه و بیجار نوسازی بافت فرسوده در هسته مرکزی شهر است؛ همچنین در شهر کامیاران بزرگترین مشکلی که وجود دارد این است که پهنه اصلی شهر در تصرف بافت‌های ناکارآمد و فرسوده بافت شهری است که شکل جدیدی از حاشیه‌نشینی را به وجود آورده است.

رضایی اظهار کرد: طبق برنامه ابلاغی قانون برنامه ششم توسعه کشوری، باید تا افق ۱۴۰۴، قریب به ۴۴ محله در جریان بازآفرینی شهری قرار و توسط بخش‌های خصوصی و دولتی نوسازی شود.

وی افزود: به استناد ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه کشوری، چشم اندازهایی در سطح استان برای بافت تاریخی و فرسوده سکونتگاه‌های غیر رسمی با نگاه کارشناسی اساتید دانشگاهی و اعضای ستاد استان تعریف شد که هدف از بافت تاریخی حفظ هویت زندگی در این بافت‌ها، نوسازی کردن بافت تاریخی و ایجاد ارزش افزوده است.

رضایی در ادامه سخنان خود گفت: مهم‌ترین ظرفیت برای تولید مسکن در بافت‌های فرسوده میانی است و عمده‌ترین باری که بر دوش ستاد گذاشته شده است تولید خدمات زیربنایی و روبنایی این نواحی و سپس نوسازی آن‌ها است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جای بسی افتخار است که در استان ۱۹ جلسه ستاد استانی با ۱۰۰ مصوبه و ۹۰ جلسه شهرستانی با بیش از ۵۰۰ مصوبه داشتیم که حداقل ۳۰ موافقت نامه همکاری در بخش‌های مختلف امضا شده و در سال ۹۹ نیز ۵ جلسه ستاد بازآفرینی شهری با مجموعا ۳۵ مصوبه تشکیل شده است که یکی از ماحصل‌های ان اجرای پیاده راه خیابان فردوسی است.

رضایی تصریح کرد: ۵۰ درصد از ابلاغیه قانون برنامه ششم در قالب ۲۳ محله کار و بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha