• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400101208241
  • خبرنگار : 50177

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان:

عدم توجه به خصوصیات زمین شناسی در پروژه‌ها، زمین لغزش را در زاگرس تشدید می‌کند

عدم توجه به خصوصیات زمین شناسی در پروژه‌ها، زمین لغزش را در زاگرس تشدید می‌کند

ایسنا/لرستان عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری، دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان گفت:عدم توجه به خصوصیات زمین شناسی در پروژه‌های عمرانی، ایجاد زمین لغزش را در زاگرس تشدید می‌کند.

دکتر رحیم ملک نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی که مولفه اصلی جنگل‌های زاگرس که درخت است و در کنار آن پوشش گیاهی را تخریب می‌کنیم باید منتظر عواقب بعدی آن هم باشیم.

وی ادامه داد: ای عواقب شامل سیل، زمین‌لغزش و ... هستند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری، دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان گفت: یکی از وظایف درختان، خاک را نگه دارند و  از زمین لغزش جلوگیری کنند و هنگامیکه درختان را قطع می‌کنیم باید شاهد زمین‌لغزش‌ها باشیم.

ملک‌نیا بیان کرد: در کنار اینکه جنگل را تخریب می‌کنند به فکر این هستند که با اقدامات سازه‌ای بیایند و کارکردهای جنگل را تقویت کنند.

وی افزود: این درحالیست که اگر جنگل را از بین نبریم احتیاجی به این کارها نیست به ویژه در جاهایی که حساس است فعالیت‌های عمرانی را انجام ندهیم و تخریب نکنیم و اقدامات انجام شود که این خسارات تشدید شود نیاز دیگر به هزینه‌ها ندارد.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری، دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان خاطر نشان کرد: از بین بردن درختان، عدم توجه به خصوصیات  زمین شناسی در پروژه‌های عمرانی می‌تواند ایجاد زمین لغزش را در زاگرس تشدید کند.

ملک نیا بیان کرد: در این سالها سیل، خشکسالی، گردوغبار  و مسائل اجتماعی حوزه آب که در کشور ایجاد شده همگی نشان می‌دهند که اهیمت جنگل‌های زاگرس در این سال‌ها به خوبی درک نشده است و چنانچه درک می‌شد امروز شاهد اتفاقات نبودیم و میزان سیل و خشکسالی و عواقب آنها کمتر می‌شد و این معضلات  اجتماعی ناشی از کمبود آب را کمتر شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم این معضلات کمتر شوند و وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم در پهنه وسیعی از ایران که وابسته به زاگرس هستند حفظ شود مجبور هستیم که از همین امروز ارزش این جنگل‌ها را باور کنیم و ارزش‌های ذاتی آنها را فدای ارزش‌های استفاده‌ای و ابزاری نکنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha