• سه‌شنبه / ۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400100705135
  • منبع : نمایندگی کردستان

وزیر نیرو:

آب سد آزاد تا قبل از شروع فصل گرما به سنندج می رسد

آب سد آزاد تا قبل از شروع فصل گرما به سنندج می رسد

ایسنا/کردستان وزیر نیرو در بازدید از پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج گفت:روند اجرای این پروژه براساس برنامه پیش رفته و در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق برنامه تاقبل از شروع فصل گرما، آب به سنندج می رسد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محرابیان امروز(سه شنبه_۷دی)در جریان بازدید از پروژه انتقال سد آزاد به سنندج اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهمی که ما در استان کردستان دنبال می‌کنیم تامین آب پایدار و سالم برای شهر سنندج است.

وی گفت: انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج خارج از طرح برنامه‌ریزی شد و در طرح اولیه قرار بود که آب در بستر رودخانه جابجا شود ولی برای رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از آلوده‌شدن آن تصمیم بر این شد که این برنامه تغییر کند و با خط لوله منتقل شود.

وی عنوان کرد: این طرح پروژه سنگینی است و قرار شد به صورت ضربتی انجام شود و بیش از یک ماه است که برای بازدید از پروژه برنامه‌ریزی می‌کردیم که امروز این اتفاق افتاد.

محرابیان تصریح کرد: روند اجرای این پروژه براساس برنامه پیش رفته و در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه ما این است که تا قبل از شروع فصل گرما آب را به سنندج برسانیم.

وی تأکید کرد: بخاطر وعده‌ای که به مردم داده‌ایم، اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه را تامین خواهیم کرد.

وی اعلام کرد: از اینکه مردم شهر سنندج از آبی استفاده می‌کنندکه شرایط خوبی ندارد متأسفم اما با رهاسازی آب از سد آزاد که در حال انجام است تا حدودی مشکل رفع شده و این روند تا منتج به نتیجه کامل در بستر خط انتقال دنبال می‌شود.

 حجت‌الله محقق، معاون اجرایی سد آزاد هم اظهار کرد: ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب مهار شده توسط یک سامانه انتقال به شرق استان انتقال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه سامانه انتقال آب به طول ۸۸ کیلومتر احداث شده و فاز اول آن با ۲۴ کیلومتر خط لوله قرار است آب را از این نقطه به سد قشلاق انتقال دهد.

وی تصریح کرد: سد قوچم که نقطه اول سامانه انتقال آب  است به بهره‌برداری رسیده و در ادامه خط انتقال آب از سد قوچم برای آب شرب قروه، دهگلان و دزج انجام می‌شود.

محقق افزود: سیاستگذاری انتقال آب به خاطر این بود که کیفت آب شرب سنندج دچار مشکل شده است.

گفتنی است،سد آزاد در ۷۵ کیلومتری جاده سنندج – مریوان بر روی رودخانه آزاد واقع‌شده است. 

این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی و با طول تاج ۵۹۵ متر و ارتفاع ۱۲۵ متر از پی، امکان ذخیره‌سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

سامانه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم  به طول ۸۸ کیلومتر و ظرفیت ۷ متر مکعب در ثانیه وظیفه دارد آب را با حجم ۱۶۰ میلیون مترمکعب در سال به دشت‌های شرق استان انتقال بدهد. در میانه این سامانه خط انتقال دیگری به شهر سنندج جهت آب شرب شهر در حال اجراست.

 هدف‌گذاری این سامانه باتوجه به اینکه سد قشلاق از لحاظ کیفی و کمی مشکلات برای آن پیش آمده است و آب شرب سنندج به دلیل طعم و بوی که دارد دچار نارضایتی در بین مردم شده است، تصمیم گرفته شد تا سامانه خط لوله انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم تصفیه خانه سنندج در دستور کار قرار گیرد. افق این پروژه برای تامین آب شرب ۷۰۰ هزار نفری در سنندج است. 

با احداث این خط لوله سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه شهر سنندج منتقل خواهد شد.

پیشرفت فیزیکی این پروژه تاکنون حدود ۴۰ درصد بوده و در صورت تامین اعتبار لازم، تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha