• سه‌شنبه / ۷ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400100704432
  • منبع : نمایندگی قزوین

چه زمانی یک زوج را نابارور می‌دانیم؟

چه زمانی یک زوج را نابارور می‌دانیم؟

ایسنا/قزوین یک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: سوالی که برای بسیاری از خانم‌ها مطرح می‌شود این است که ناباروری چیست و چه زمانی یک زوج را نابارور تلقی می‌کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که علل ناباروری متعدد است و علل زنانه و مردانه دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

معصومه انبارلویی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سوالی که برای بسیاری از خانم‌ها مطرح است این است که ناباروری چیست و چه زمانی یک زوج را نابارور تلقی می‌کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که زوجینی که برای بارداری یکسال رابطه جنسی داشته‌ و بارداری اتفاق نیفتاده باشد نابارور تلقی می‌شوند که شیوع ناباروری در جامعه ۱۰ تا ۱۱ درصد است؛ همین رقم باعث مشغله بسیاری از پزشکان و بیماران شده است و درگیری بسیاری برای آنان ایجاده کرده است.

وی تصریح کرد: علل ناباروری متعدد است و علل زنانه و مردانه دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ برای آقایان با آزمایش اسپرم وضعیت، تحرک و تعداد و مورفولوژی اسپرم بررسی می‌شود.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی خاطرنشان کرد: برای خانم‌ها بررسی‌های  مختلفی انجام می‌شود برای همین منظور آزمایش‌های هورمونی و یکسری آزمایشات زمینه‌ای انجام می‌شود تا ببینیم خانم مشکلی دارد یا خیر؛ همچنین هورمون‌های خاصی نظیر تیروئید و پرولاکتین که در باروری تأثیر دارند مورد بررسی قرار می‌گیرند و علاوه بر آن نیز آزمایش‌هایی برای بررسی ذخایر تخمدان نیز انجام می‌شود.

وی اشاره کرد: برای بررسی مشکلات لوله‌های رحمی و رحم نیز روش‌های مختلفی نظیر عکس‌های رنگی، هیستروسونوگرافی یا سونوهیستروگرافی و سونوگرافی واژینال انجام می‌شود که تمامی این‌ها روش‌های مختلفی برای بررسی رحم و لوله‌های رحمی هستند که یکی از علل ناباروری است.

انبارلویی تصریح کرد: یکی از علل ناباروری سن افراد است، در خانم‌ها «سن» فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود و با افزایش سن میزان باروری به نسبت زیادی کاهش پیدا می‌کند برای همین به زوجین تأکید می‌کنیم روی این مسئله حساس باشند و ناباروری را به سال‌های آخر سنین باروری به تعویق نیندازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha