• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092922905
  • خبرنگار : 71132

نخست‌وزیر کانادا: شهروندان هم می‌توانند با قانون سکولاریسم کبک مبارزه کنند

نخست‌وزیر کانادا: شهروندان هم می‌توانند با قانون سکولاریسم کبک مبارزه کنند

در پی برکناری یک معلم مسلمان در کبک از تدریس به دلیل داشتن حجاب در کلاس، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا می‌گوید که نه فقط دولت‌ها بلکه شهروندان نیز باید در تضمین دفاع از حقوق اساسی نقش داشته باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از سی بی سی نیوز، جاستین ترودو در مصاحبه پایان سال خود از واکنش دولتش به قانون سکولاریسم کبک، معروف به لایحه ۲۱، که استفاده از نمادهای مذهبی در محل کار توسط کارمندان دولتی در مناصب قدرت را ممنوع می‌کند، دفاع کرد و در مورد اینکه چرا دولتش مخالفت خود را به جای اقدام عملی علیه این قانون محدود به کلمات کرده، گفت که دفاع از حقوق فقط وظیفه دولت‌ها نیست.

او گفت: چالشی که ما در این مورد داریم این است که مطمئن شویم مردم درک می‌کنند که از حقوق اساسی باید دفاع شود. دولت‌ها می‌توانند و باید از آن دفاع کنند و در آن نقش داشته باشند، اما هموطنان ما نیز می‌توانند از یکدیگر دفاع کنند.

ترودو گفت: این چیزی است که ما در مورد اخیر می‌بینیم، جایی که جامعه، خانواده‌ها، بچه‌ها و همه می‌گویند این اشتباه است که یک معلم جوان مسلمان شغل خود را فقط به خاطر مسلمان بودنش از دست می‌دهد.

فاطمه انوری پس از چندین ماه کار به عنوان معلم جایگزین با هیئت مدرسه غرب کبک، گفت که از او خواسته شد تا برای یک موقعیت دائمی‌تر برای تدریس کلاس سوم در مدرسه ابتدایی چلسی درخواست دهد. انوری اوایل پاییز این کار را آغاز کرد. اما او گفت که تنها پس از یک ماه حضور در سمت جدید خود، مدیر مدرسه به او گفت که باید به پستی خارج از کلاس برود زیرا حجاب دارد.

روز سه‌شنبه، حدود ۱۵۰ نفر از دانش‌آموزان، والدین آنها و برخی دیگر از شهروندان در جامعه کوچک چلسی اعتراضی را به دلیل برکناری او برگزار کردند.

ترودو گفت: تعدادی از کبکی‌ها اکنون به این فکر می‌کنند که در یک جامعه آزاد چه اتفاقی می‌افتد وقتی به یک زن مسلمان می‌گویید که نمی‌تواند شغلش را حفظ کند زیرا مسلمان است.

ترودو از تصمیم دولت خود مبنی بر عدم مداخله در این پرونده دفاع کرده و گفته است که کبکی‌ها در حال حاضر این موضوع را در دادگاه به چالش می‌کشند و او ابتدا اجازه می‌دهد این روند قبل از انجام هر گونه اقدام قانونی خود انجام شود.

در اوایل هفته گذشته، فرانسوا لگو، رییس دولت محلی کبک گفت که نمی‌داند ترودو چگونه می‌تواند در چالش مربوط به لایحه‌ای که اکثریت استان کبک از آن حمایت می‌کند، دخالت کند. او گفت: لایحه ۲۱ به صورت دموکراتیک به رأی گذاشته شد و اکثریت مردم کبک از آن حمایت کردند. من نمی‌دانم که چگونه دولت فدرال می‌تواند در این موضوع حساس برای کشور ما مداخله کند. لگو گفت که این قانون با اصول یک جامعه آزاد و باز در تضاد نیست زیرا «مردم در پوشیدن هرگونه علامت مذهبی آزادند.»

روز پنجشنبه، شورای شهر تورنتو به اتفاق آرا به کمک ۱۰۰۰۰۰ دلاری برای حمایت از چالش حقوقی مشترک در برابر قانون ارائه شده توسط شورای ملی مسلمانان کانادا، سازمان جهانی سیک‌ها و انجمن آزادی‌های مدنی کانادا رأی داد.

ترودو گفت که بحث بر سر این لایحه دفاع از حقوق است، نه قرار دادن بخشی از کشور در مقابل قسمت دیگر. و این کبکی‌ها را در مقابل بقیه کانادا قرار نمی‌دهد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha