• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092922691
  • خبرنگار : 71415

وزیر خارجه اسبق انگلیس از طرح لغو حق وتو در شورای امنیت حمایت کرد

وزیر خارجه اسبق انگلیس از طرح لغو حق وتو در شورای امنیت حمایت کرد

وزیر خارجه اسبق انگلیس از دولت این کشور خواست از طرح پیشنهادی فرانسه در مورد اصلاح اختیارات شورای امنیت سازمان ملل حمایت کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس اظهار کرد که لندن باید از اصلاحات درخواستی مبنی بر اینکه کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتوی خود در قبال پرونده های مربوط به ارتکاب جنایات گروهی، نسل کشی و جنایات جنگی دست بکشند، حمایت کند.

میلیبند که اکنون رئیس یک سازمان غیردولتی مستقر در نیویورک موسوم به کمیته نجات بین المللی است، گفت که از طرح پیشنهادی فرانسه مبنی بر اینکه قدرت وتوی اعضای دارای این اختیار در شورای امنیت شامل آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه و روسیه (پنج عضو دائم) برای جلوگیری از اقدام آنها در خصوص چنین پرونده هایی معلق شود، حمایت می کند. او از لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس خواست تا از این اقدام حمایت کند.

او بیان کرد هم اکنون یک "کوتاهی سیستمی" در نظام انسانی بین المللی وجود دارد که در ترکیب با همه‌گیری کووید و تغییرات آب و هوایی، باعث افزایش بی‌سابقه گرسنگی، فقر و تعداد پناهجویان در جهان شده است.

میلیبند به آبزرور گفت: من از این طرح پیشنهادی فرانسه حمایت می کنم. حق وتو در شورای امنیت ابزار بسیار قدرتمندی هم برای انگلیس و هم سایر اعضای دائم شورای امنیت است. اما در بحث بر سر پرونده های مربوط به جنایات دسته جمعی، وتو و تهدید به اعمالش جلوی دیپلماسی را میگیرد و به درگیری های خطرناک دامن می زند.

وی افزود: فکر می‌کنم انگلیس باید از طرح پیشنهادی فرانسه برای کنار گذاشتن حق وتو در شورای امنیت در قبال پرونده های جنایات دسته جمعی که اکنون توسط ۱۰۰ کشور دیگر نیز حمایت می‌شود حمایت کند. در این موارد، وتو و تهدید به وتو ضررش بسیار بیشتر از فایده اش است.

این تدبیر از تکرار یک سری وضعیت هایی که در گذشته در شورای امنیت به وجود آمده، جلوگیری می کند. طرح پیشنهادی فرانسه در این زمینه مشترکا توسط مکزیک هم امضا شده است.

چند روز پیش روسیه از حق وتویش برای وتو کردن یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل با موضوع مطرح ساختن بحران آب و هوایی به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی استفاده کرد. این وتو باعث شد تلاشهایی با هدف محوریت بخشیدن بیشتر به مساله گرمایش جهانی در روند تصمیم گیری در قدرتمند ترین نهاد سازمان ملل شکست بخورد.

میلیبند تاکید کرد که استفاده از حق وتو باید در قبال جدی ترین پرونده ها محدود شود.

او ادامه داد: استفاده از وتو در خصوص پرونده های مربوط به ارتکاب جنایات دسته جمعی غیرقابل توجیه است و تهدید به وتو، دیپلماسی مؤثر را در این پرونده ها خفه می کند.

این وزیر خارجه اسبق انگلیس بیان داشت: به حاشیه رانده شدن سازمان ملل تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی بوده و باعث تشویق به مصونیت از مجازات می شود. اگر قرار باشد امروز شورای امنیت سازمان ملل دوباره ایجاد شود، دیگر نباید حق وتو به پنج عضو دائمی آن اعطا شود.

وی تاکید کرد: اما ما نمی توانیم گذشته را بازنویسی کنیم. ما امروز به یک شورای امنیت مؤثرتر در سازمان ملل نیاز داریم، نه تجربه تکراری دیروز.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۳۰ ۰۹:۱۵

اظهارات این انگلیسی من را به یاد قطعنامه های شورای امنیت علیه رژیم منحوس اسرائیل و تصویب قرارداد برجام می اندازد که توسط هیئت حاکمه آمریکا بطور یکجانبه با داشتن حقwto می اندازد.............