• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400092821610
  • خبرنگار : 50250

رئیس اورژانس:

راه‌های تشخیص مسمومیت با گاز Co در افراد

راه‌های تشخیص مسمومیت با گاز Co در افراد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: اولین علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن سردرد است، به‌گونه‌ای که در دو طرف سر، درد به‌صورت کوبنده بروز می‌کند، در صورت افزایش میزان گاز مونوکسیدکربن ضعف عضلانی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، خواب آلودگی، تنگی نفس، تاری دید، تشنج و ... در فرد رخ می‌دهد و ممکن است فرد به کما رفته یا دچار مرگ خاموش شود.

محمد حیدری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره با مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در سال گذشته ۸۴ مورد مسمومیت با گاز Co در استان گزارش شد که بیش‌ترین گزارشات با ۲۶ مورد در شهرکرد و کمترین با دو مورد در شهرستان بن بود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: در سال‌جاری نیز تاکنون ۷۹ مورد گازگرفتگی با گاز Co در استان گزارش شده است که یکی از آن‌ها جان خود را از دست داد و مابقی به مراکز درمانی اعزام و یا در محل درمان شدند.

وی با بیان اینکه به گاز مونوکسید کربن قاتل خاموش نیز می‌گویند، عنوان کرد: در شش ماهه دوم سال آمار مسمومیت با گاز Co در  چهارمحال و بختیاری بیش‌تر از شش‌ماه ابتدایی سال بوده و همچنین در شش ماه ابتدایی ماموریت‌های حوزه غرق‌شدگی بالاتر است.

حیدری در خصوص علائم گازگرفتگی در فرد، توضیح داد: اولین علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن سردرد است، به‌گونه‌ای که در دو طرف سر، درد به‌صورت کوبنده بروز می‌کند، در صورت افزایش میزان گاز مونوکسید کربن ضعف عضلانی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، خواب آلودگی، تنگی نفس، تاری دید، تشنج و ... در فرد رخ می‌دهد و ممکن است فرد به کما رفته یا دچار مرگ خاموش شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در مواجهه با فردی که دچار گازگرفتگی شده است، اولین اقدام خارج کردن فرد از محل آلوده و تماس با اورژانس ۱۱۵ است، باید از باز بودن راه‌های تنفسی فرد اطمینان حاصل کنیم و سر فرد را به یک سمت قرار دهیم.

وی تاکید کرد: نباید به فردی که دچار گازگرفتگی به گاز مونوکسید کربن شده است مواد خوراکی و مایعات بخورانیم، زیرا باعث خفگی می‌شود، همچنین از رون کردن آتش و لامپ پرهیز کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha