• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۰۰:۳۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400092821374
  • خبرنگار : 71214

وعده‌ای که دوباره تمدید شد

تعویق افتتاح منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا ۱۴۰۲

تعویق افتتاح منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا ۱۴۰۲

با توجه به اظهارات وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مستضعفان، باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به معنی تاخیر چند باره در افتتاح این بخش از آزادراه تهران-شمال تا سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش ایسنا، منطقه دو آزادراه تهران –شمال از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و پس از بهره‌برداری از منطقه یک این محور آزادراهی توسط حسن روحانی، رییس‌جمهور وقت، کلید خورد و در آن زمان حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و افتتاح آن پیش‌بینی شد. اما برآوردها به زودی تغییر کرد و افزایش نرخ ارز و گران شدن مصالح مورد نیاز راهسازی، هزینه ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال را دو چندان کرد.

خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در این باره به ایسنا گفته بود: یکی از مشکلات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه‌های ساخت طی سال گذشته بود؛ به گونه‌ای در تیر ماه سال گذشته حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهره‌برداری باند غربی آن پیش‌بینی شد اما در حال حاضر هزینه آن طی سال گذشته و ناشی از تورم به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی این آزادراه و با توجه به اینکه بیش از ۹۵ درصد تونل‌های آن آماده شده است و تونل البرز نیز که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و طولی حدود ۶.۵ کیلومتر دارد، آماده بهره‌برداری است، مقرر شد تا در مرحله نخست و تا اوایل تابستان امسال تونل البرز و دسترسی دو طرف آن که حدود دو کیلومتر است و در مرحله بعدی آن باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری برسد.

البته همین اتفاق با چند ماه تاخیر افتاد و در مرداد ماه امسال تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر به عنوان بلندترین تونل کشور با دستور رئیس جمهوری و البته در مسیر رفت به بهره برداری رسید.

اما از ابتدای امسال مسئولان وزارت راه و شهرسازی بارها بر این نکته تاکید کردند که تا پایان امسال بقیه باند رفت این منطقه از آزادراه تهران شمال نیز که حدود ۱۴ کیلومتر است، افتتاح  خواهد شد. در حالی که اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی رییس بنیاد مستضعفان در روزهای پایانی هفته گذشته گویای مسئله دیگری است.

چرا که رستم قاسمی در بازدید اخیر خود از فرآیند ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال اعلام کرد که باند رفت آن تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. وی هفته گذشته در این باره گفت: امروز تصمیم گرفته شد مسیر رفت تهران به شمال در منطقه ۲ تا پایان سال آینده افتتاح شود و همچنین در ۶ کیلومتر باقی مانده مسیر برگشت تونل البرز، با تامین مالی مناسب، کار با سرعت ادامه یابد. همچنین مقرر شد با حمایت‌های صورت گرفته ماهانه ۲.۵ تا ۳ درصد باند رفت در این مسیر پیشرفت داشته باشد و همزمان کار در باند دوم نیز ادامه یابد.

وی همچنین درباره اعتبارات مالی مورد نیاز برای احداث بخش‌های باقی مانده کار در قطعه دو افزود: بر اساس گزارشات ارائه شده، تکمیل قطعه دوم نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است که ۳ هزار میلیارد تومان آن توسط دولت و ۳ هزار میلیارد تومان آن توسط بنیاد مستضعفان تامین خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در باند رفت نیز سهم وزارت راه ۱۳۰۰ میلیارد تومان است که برنامه ریزی برای تامین منابع مالی آن دیده شده است و تا امروز قطعه دوم با احتساب تونل، ۷۴ درصد در باند رفت و بدون تونل، ۶۳ درصد در این مسیر پیشرفت داشته که انشالله کار در مسیر رفت این قطعه تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد.

در این شرایط و با توجه به اینکه یکبار در سال گذشته و یکبار در سال جاری وعده ساخت و بهره‌برداری از منطقه دو آزادراه تهران-شمال به تعویق افتاده است، تاخیر چندباره در افتتاح این محور آزادراهی نشان می‌دهد که مردم در ماه‌های آتی و ایام نوروز هم نمی‌توانند سفرهای خود را به چالوس به طور کامل تری از طریق این آزادراه انجام دهند و برای عبور از منطقه دو آزادراه تهران-شمال باید تا نوروز سال ۱۴۰۲ منتظر باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۸ ۰۹:۰۵

یکی از مصوبات سفر آقای رئیسی به تبریز و ارومیه باید تکمیل هرچه سریع تر آزادراه تبریز مرند بازرگان و تکمیل آزادراه تبریز ارومیه باشد. گفتنی است این پروژه های ارزشمند در دوره آقای روحانی کلنگ زنی شده بودند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۸ ۱۱:۵۹

مسیرفعلی تبریز به سمت مرند و بازرگان یک مسیر بین المللی و ترانزیتی و پرحادثه است که با تکمیل آزادراه این مسیر ، مسیر ایران به اروپا کوتاه تر و تسهیل می شود.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۸ ۱۳:۵۷

یکی از عواملی که باعث میشه روابط تجاری و بازرگانی با کشورهای دیگر قوی بشه داشتن #راه های خوب و ایمن است. برای اینکه روابط تجاری با اروپا و اتحادیه اوراسیا قوی بشه باید این مسیرهای ذکر شده تکمیل بشن چراکه مسیر ایران به سمت اروپا را کوتاه تر و ایمن تر خواهد کرد و موجب جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی خواهد شد.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۸ ۱۰:۳۹

آخه یه آزادراهی رو 43 ساله میخان بسازن این چه وضعشه هر روز یه حرف میزنن واسه اینعقب انداختن که بگن ما ساختیمش ...

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۲۰:۱۴

اولش سال ۹۸ افتتاح شد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۸ ۱۸:۴۱

درصد زیادی از بودجه تامینی به جیب سرپرستان کارگاه واریز میشه،چه بصورت توافق با پیمانکار و چه بصورت فاکتورهای صوری و دزدی های بیشمار دیگه،اگه نظارت درستی بر اجرا صورت بگیره جلوی حیف ومیل مصالح و هزاران اشتباه و هدر رفت سرمایه ملی گرفته میشه،اما متاسفانه هیچی سرجاش نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۹ ۰۰:۳۹

این آزاد راه بدون خروجی در مسیر هیچ توجیهی ندارد ودر آینده مثل ترافیک پل طبقاتی صدر خواهد شد واتلاف وقت و انرژی.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۹ ۱۲:۱۳

ما به این وعده ها عادت داریم ولی خودمان مطلع هستیم در ده سال اینده باند رفت اماده میشود شما هم چیزی نگویید؟

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۲۰:۱۵

بماند که خیلی از وعده ها عملی شد