جواد یوسفی ظهر امروز (۲۷ آذرماه) در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل، راهداری و رانندگان اظهار کرد: در بحث تصادفات عوامل مختلف دخیل هستند و نمیتوان فقط به حادثهخیز بودن برخی محورها اکتفا کرد و توقع بهسازی محورها را داشت.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد تصادفات در آزادراههای استان به وقوع پیوسته است، عنوان کرد: سادگی رانندگی، روانی ترافیک و سرعت بالا در این محورها باعث میشود رانندگان بیشتر دچار خوابآلودگی شوند و این موضوع احتمال تصادف را بالا میبرد و باید فرهنگ رانندگی برای جلوگیری از رانندگی در هنگام خستگی و خوابآلودگی ارتقا یابد.
معاون راهداری ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان با بیان اینکه در کشور محوری ایمنتر و باکیفیتتر از آزادراه زنجان ـ قزوین نداریم، تصریح کرد: اگر همه راههای استان نیز اتوبان شوند آمار تصادفات به طور چشمگیر پایین نخواهد آمد؛ چراکه دلایل بروز تصافات باید به درستی واکاوی شود.
این مسئول به ارتقای فرهنگ رانندگی با همکاری دستگاههای مختلف مثل صدا و سیما و آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: محور طارم پرپیچ و خمترین راه استان است اما با در نظر گرفتن این موضوع آمار تصادفات در آن پایینتر است؛ چراکه مردم در این مسیر نمیتوانند با سرعت رانندگی کنند، یعنی محدودیت سرعت عامل مهمی در تصادفات است.
وی با اشاره به اینکه هر جایی بیش از سه کشته در تصادفات داشته باشد، آن محل به عنوان نقطه پرتصادف شناخته میشود، یادآور شد: برای ارتقای محور قرهپشتلو، یکی از محورهای پرتصادف استان بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون حمل و نقل ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اتوبوسهای مسافربری از دو طریق کنترل میشوند، تصریح کرد: یک نظارت مربوط به کنترل دروازهای است که این کار توسط اداره راهداری در پایانهها انجام میشود. نظارت دیگر در شرح وظایف پلیسراه گنجانده شده است و تخلفات مربوط به رانندگان، شرکتهای حملونقل و ناوگان در کمیسیونهای مربوطه رسیدگی میشود.
علی مدقالچی، شمار متوفیان تصادفات جادههای برونشهری و راههای روستایی در هشت ماهه امسال را ۱۷۹ نفر برشمرد و خاطرنشان کرد: ۱۴۶ نفر از آنها در محورهای برونشهری و ۳۳ نفر در محورهای روستایی جان خود را از دست دادند و ۳۷۴۳ نفر نیز در سوانح رانندگی مجروح شدند.
انتهای پیام
نظرات