• جمعه / ۲۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400092620283
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

امام جمعه موقت اصفهان:

ایران اعتمادی به تعهدات لفظی غرب ندارد

ایران اعتمادی به تعهدات لفظی غرب ندارد

ایسنا/اصفهان امام‌جمعه موقت اصفهان گفت: مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای رفع کامل تحریم‌ها است و همه بدانند که به تعهدات لفظی غرب اعتماد نداریم.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته اصفهان، ضمن توصیه همگان بر رعایت تقوای الهی، اظهار کرد: حدود الهی همیشه طبق مصالح جامعه گفته شده است. انسان‌هایی که عاقل هستند به فرمان‌های الهی کمال عنایت را دارند. حق نیرویی در وجود ماست که خوبی‌ها و بدی‌ها را می‌توانیم براساس آن تشخیص دهیم.

وی افزود: دو آیه در قرآن و در سوره انفال داریم که بدترین جنبنده را نزد خدا مشخص کرده است. در آیه ۲۲ سوره انفال آمده، برترین جنبنده کسی است که تعقل نمی‌کند و در آیه ۵۵، بدترین جنبنده کسی معرفی شده که کافر است و ایمان به خدا نمی‌آورد. پس کسی که ایمان دارد براساس تعقل، ایمان آورده است. 

به گزارش ایسنا، عضو مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: دین اسلام، عقلی است و تقلید در اصول دین جایز نیست، چراکه دین خود را باید با پشتوانه عقلی برگزینیم.

مهدوی تصریح کرد: وقتی انسان از دین خود شناخت کافی ندارد، سخنان دشمنان و شیاطین روی او اثر می‌گذارد. رهبر معظم انقلاب سال‌ها است تاکید می‌کنند که اگر حقایق را به درستی تبیین نکنیم، دشمن این حقایق را تحریف می‌کند و بر خلاف آن می‌گوید. 

وی افزود: افراط و تفریط نباید کرد، اما فریب هم نباید خورد. دشمن حق را با لباس باطل می پوشاند. یعنی دشمنی که قصد دارد داروی سمی به کسی دهد، نمی‌گوید که این دارو سمی است. خداوند متعال می‌خواهد فکر انسان فعال باشد و با تعقل عمل کند.

مهدوی با اشاره دهه فاطمیه بیان کرد: این ایام به حضرت زهرا(س) تعلق دارد. وقتی پیامبر(ص) می‌فرمایند که دو چیز گران‌بها را نزد شما می‌گذارم در واقع حقایق را تبیین کرده است.

امام‌جمعه موقت اصفهان گفت: وقتی زینب کبری(س) می‌گوید که در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم، در واقع حقایق را تبیین کرده است. امام رضا(ع) وقتی مسموم شدند با سخن نگفتن، حقیقت را تبیین و با عمل خود یک حقیقت را تبیین کردند. حضرت زهرا(س) وصیت کردند من را شبانه دفن کنید تا حقایق بسیاری را روشن کرده باشند. 

مهدوی ادامه داد: در این روزها باید مراقب باشیم تا حقایق تاریخی تحریف نشود و دشمنان در این راه موفق نشوند. برای حضرت علی(ع) سخت بود که حضرت زهرا(ص) را شبانه دفن کنند، چرا که برای حسنین این موضوع مشکل بود.

وی افزود: یکی از رعایت حدود الهی احترام به پدر و مادر است، حتی اگر آنان متدین نباشند. هیچ فرزندی حق اطاعت نکردن فرمان پدر و مادر را ندارد، مگر اینکه آن فرمان، دستور به انجام گناه باشد. 

 مهدوی تصریح کرد: ۱۸ سال است که مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و ۶ سال قبل برجام منعقد شد. هر دو طرف تعهداتی داشتند و ایران کاملا به تعهدات خود عمل کرد، اما غربی‌ها عمل نکردند که جای تعجب دارد. آنان توقع یک طرفه دارند که ایران کاملا هوشیار است. آمریکا از برجام خارج شد و تازه عده‌ای فهمیده‌اند که آمریکا دشمن ما است. 

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: ایران قصد ساختن بمب اتمی را ندارد، اما دانش ساخت آن را دارد. کسانی که نقض عهد می‌کنند قابل اعتماد نیستند و در قرآن به صراحت این موضوع آمده است. تیم مذاکره کننده ایران محکم ایستاده تا تمام تحریم‌ها برداشته شود و اروپایی‌ها به اشتباه خود اذعان کنند. ایران اعتمادی به تعهدات لفظی آمریکا و غرب ندارد.

وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت تخصص و تعهد است تا علم و ایمان زمینه یکدیگر شود. انسان بی علم، تخصص ندارد و کسی که تخصص دارد، اما تعهد و تهذیب نفس نداشته باشد، علم او برایش  تکبر می‌آورد. علم بدون تقوا فایده‌ای ندارد و سبب مهاجرت افراد می‌شود. اگر علم با تهذیب باشد بزرگ‌ترین خدمت را به جامعه می‌کند.

مهدوی افزود: اگر حوزوی‌ها هم علم داشته باشند، ولی تعهد نداشته باشند، عمل آنان هیچ فایده‌ای ندارد. علم بدون تهذیب بی حاصل است و اگر این مهم رعایت شود حوزه و دانشگاه از یکدیگر می‌توانند حمایت کنند. وحدت به این معنا نیست که هر دو طرف دروس یکدیگر را بخوانند، بلکه باید هر دو تهذیب نفس داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دولت خدمات خوبی انجام داده و در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه عمومی دولت کاهش یافته است. افزایش بودجه کمیته امداد و بهزیستی جای تقدیر دارد. منابع خوبی برای مسکن گذاشته شده است که امیدواریم جوانان همگی شاغل شوند. همچنین ظرفیت برق کشور در بودجه ۱۰ برابر از سال قبل بیشتر پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در کل افق روشنی را برای معیشت مردم احساس می‌کنیم که دشمن این موضوع را نمی‌خواهد. حق باید گرفته شود، اما کیفیت گرفتن حق مهم است. برخی صنوف با تجمع آرامش جامعه را بر هم می‌زنند و باید از راه قانونی درباره خواسته‌های خود اقدام کنند. تجمع سبب سوءاستفاده دشمن و بر هم خوردن آرامش جامعه می‌شود. البته حقوق خود را پیگیری کنند، اما به درستی این کار را انجام دهند، پیگیری خواسته‌های به حق مردم و صنوف از طریق تجمع کردن کار اشتباهی است، زیرا رسانه‌های بیگانه سریع در این باره تبلیغ می‌کنند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha