• پنجشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400092519651
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد دانشگاه:

نجوم آماتوری در ایران به تلنگر نیاز دارد

نجوم آماتوری در ایران به تلنگر نیاز دارد

ایسنا/اصفهان یک استاد دانشگاه با تاکید براینکه نجوم آماتوری در ایران به تلنگر برای فعالیت بهتر نیاز دارد، گفت: منجمان آماتور ایران نباید بینش خود را محدود کنند، بلکه با ارتباطات بیشتر باید به‌صورت جهانی عمل کنند.

رضا منصوری امروز (پنج‌شنبه- ۲۵ آذرماه) در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب یادمان پروفسور احمد کیاست‌پور در اصفهان، اظهار کرد: منجم آماتور به شخصی گفته می‌شود که به نجوم و فعالیت‌های نجومی علاقه دارد، اما حرفه او نجوم نیست و بابت این کار حقوق دریافت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مفاهیم در دراز مدت تعیین کنننده کاری است که فرد انجام می‌دهد، گفت: گاهی آماتور به کار بی کیفیت تعبیر می‌شود که تصور درستی نیست. نجوم آماتوری دارای سابقه پیچیده‌ای است و اکنون آینده آن مهم‌تر از دهه‌های گذشته شده است. در بیست سال اخیر مولفه‌ای رخ داده که نقش منجمان ناحرفه ای را پررنگ‌تر کرده است.

به گفته این فیزیکدان، اکنون نیاز بشر به حل مسائل پیچیده آنچنان اوج یافته که روش جدید بررسی مسائل علمی نیاز است و دیدن پیچیدگی‌های علم، منجر به این شده که دانشمندان از رشته‌های مختلف گرد هم جمع شوند تا سوالی درست مطرح و به جوابی صحیح برای مسائل مختلف علمی دست یابند.

منصوری توصیه کرد: در شرایط حال حاضر تمام مردم عادی که راهی به علم نداشته‌اند نیز باید در حل مسائل علمی مشارکت کنند.

وی با تاکید براینکه «هم گرایش» و یا گردهم جمع شدن دانشمندان علوم مختلف برای حل مسائل علمی باعث ایجاد حرکتی جدید در علم شده است، تصریح کرد: اکنون علم باز شکل گرفته که در پی آن علم از محیط دانشگاه به کل جامعه نفوذ می‌کند. در این شرایط با شهروند دانشگر روبرو هستیم که در دنیا شکل گرفته و فعالیت‌هایی در حال انجام است، اما در ایران هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و نیاز به تلنگر است.

این استاد دانشگاه در تعریف شهروند دانشگر، گفت: شهروند دانشگر به کسی گفته می‌شود که شهروند معمولی است، اما کار علمی می‌کند. شهروند دانشگر باید در مسیر درست قرار گیرد و در این صورت نقش بزرگی در علم مدرن خواهد داشت، اما  اگر به درستی نباشد،  گرفتار شبه علم خواهیم شد.

منصوری با بیان اینکه نجوم آماتوری در ایران در شناخت اولیه هنوز درجا می‌زند، به علاقه‌مندان این حوزه توصیه کرد: نباید منجم آماتور صرفا به این اکتفا کند که بیشتر از مردم عادی می‌داند. منجم آماتور اگر به جهان نگاه نکند، عقب می‌ماند.

وی با تاکید براینکه منجمان آماتور در کشفیات جدید موثرند، اظهار کرد: نباید آماتور را به معنی کیفیت کم تلقی کرد و یک منجم آماتور باید از آموزش‌های روز دنیا بهره‌مند شود. داده‌های نجومی در حال پردازش است و اینکه چگونه از داده‌ها استفاده شود کار سختی نیست.

این فیزیکدان اضافه کرد: نجوم آماتوری ایران نیاز به تلنگر دارد و یک منجم آماتور باید دید جهانی داشته باشد و خود را کمتر از دیگران در دنیا نبیند.

همچنین مهری نقوی، مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب، برگزاری جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب یادمان پروفسور احمد کیاست‌پور در اصفهان را راهی برای قدم گذاشتن در مسیر شناخت بیشتر نجوم اعلام و اظهار کرد: جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب یادمان پرفسور احمد کیاست‌پور برای نخستین بار در کشور در راستای پاسداشت زحمات و تلاش‌های دکتر کیاست‌پور در زمینه علم نجوم و اپتیک و یادمان این شخصیت علمی به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران مرکز نجوم ادیب و با هدف ترویج علم به ویژه علم نجوم برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این جشنواره ویژه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه، دانشجویان و منجمان آماتور و منجمان آماتور خارج از کشور طراحی شده است.

جشنواره ملی ترویج نجوم در دو بخش فراخوان مقالات علمی و عکس نجومی برگزار شد که بخش فراخوان مقاله‌های علمی محورهای موضوعی شامل موضوعات خورشید و منظومه شمسی، نجوم رصدی، علم و فناوری فضایی، سیارات فراخورشیدی، اختر فیزیک، اختر زیست‌شناسی و کیهان‌شناسی است. بخش دوم مربوط به بخش عکس است که در سه محور موضوعی آسمان شب یا نمای باز، عمق آسمان (deep sky) و منظومه شمسی ترتیب داده شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha