• پنجشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092519599
  • خبرنگار : 71496

امضای ۲۷ توافقنامه میان تونس و الجزایر/ اتفاق‌نظر روسای جمهوری ۲ کشور درباره لیبی

امضای ۲۷ توافقنامه میان تونس و الجزایر/ اتفاق‌نظر روسای جمهوری ۲ کشور درباره لیبی

روسای جمهوری تونس و الجزایر از توافق‌نظر خود درباره راه‌حل بحران لیبی در مذاکرات دوجانبه‌شان خبر داده و با نظارت آنها ۲۷ توافقنامه در زمینه‌های مختلف به امضا رسیدند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عربی۲۱، عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر به دعوت قیس سعید، همتای تونسی خود برای سفری دو روزه وارد این کشور شد.

قیس سعید در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با تبون در کاخ ریاست جمهوری در پایتخت تونس اظهار کرد: هماهنگی کامل و مستمری با تبون درباره مسایل مطرح در منطقه و در راس آنها وضعیت لیبی وجود دارد.

رئیس جمهوری تونس در ادامه گفت: در دیدار با تبون تاکید کردم که مردم لیبی از حاکمیت برخوردار هستند و این لیبایی‌ها هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و راه‌حل در این کشور باید لیبیایی-لیبیایی باشد.

تبون نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: ما به مسایل منطقه‌ای و مسایل موجود پرداختیم و درباره مسایل مهم مشترک به ویژه وضعیت لیبی تبادل‌نظر کردیم.

رئیس جمهوری الجزایر افزود: من هم با قیس سعید موافقم که راه‌حل در لیبی باید لیبیایی-لیبیایی باشد و امیدوارم که این کشور از مزدوران و نیروهای بیگانه رها شود و تفاهم میان گروه‌های لیبیایی دوباره ایجاد شود.

او با اشاره به اجلاس سران کشورهای عربی که قرار است مارس آتی در الجزایر برگزار شود، گفت: می‌خواهیم یک اجلاس فراگیر و همه جانبه داشته باشیم و تفرقه میان کشورهای عربی را از بین ببریم.

روسای جمهوری تونس و الجزایر در بخش دیگری از این کنفرانس از اتفاق‌نظر خود در طول مذاکرات درباره تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف همانند بهداشت و محیط زیست خبر دادند.

تبون از نتیجه مذاکرات دوجانبه خود با قیس سعید ابراز خرسندی کرده و گفت: ما بر تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید داریم و برای تحقق یکپارچه‌سازی اقتصادی و وحدت ناشی از یک خواست مشترک و رویکرد استراتژیک مبتنی بر بهره‌گیری از عوامل همگرایی انسانی، جغرافیایی و فرهنگی میان دو کشور تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهوری الجزایر در ادامه گفت: ما درباره تقویت چارچوب قانونی جهت امضای چندین توافقنامه مهم برای تقویت همکاری‌ در زمینه‌های حیاتی و مهم توافق کردیم.

قیس سعید و تبون عصر چهارشنبه در کاخ قرطاج بر امضای ۲۷ توافقنامه و یادداشت تفاهم میان دو کشور در زمینه‌های عدالت، نهادهای عمومی و داخلی، همکاری غیرمتمرکز، ارتباطات، رسانه، صنایع، نهادهای کوچک و متوسط، محیط زیست، تجارت خارجی، فرهنگ، مسایل دینی، انرژی، آموزش حرفه‌ای، استخدام، ماهیگیری، مسایل زنان، کودکان، سالمندان و جوانان ، ورزش، آموزش و بهداشت نظارت داشتند.

رئیس‌جمهوری تونس در کاخ قرطاج نشان ملی لیاقت را به عبدالمجدی تبون اعطا کرد.

این نشان لیاقت در مراسم ضیافت رسمی شام در حضور رئیس‌جمهوری الجزایر به وی اعطا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha