• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400092418910
  • خبرنگار : 30057

اجرای بیش از ۳۱۰۰ قرارداد ارتباط با صنعت از سوی دانشگاه‌ها

اجرای بیش از ۳۱۰۰ قرارداد ارتباط با صنعت از سوی دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم اعلام کرد: در سال جاری تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها ۸۷۱۰ بوده و جمع کل قراردادها بالغ بر ۳۱۶۰ قرداد می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد سیف امروز در نشست مشترک مدیران ارتباط با صنعت وجامعه با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در بیست و دومین نمایشگاه هفته پژوهش، فناوری و فن‌بازار افزود: تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، متخصصان دانشگاهی، رتبه اول مالکیت نفت و گاز در دنیا، دارا بودن ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در کشور و وجود آلودگی محیط زیست، رشد بیکاری و بالاترین سرانه مصرف انرژی راز فرصت‌ها و دغدغه‌های کشور است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول طی دو سال اخیر، اظهار کرد: در این طرح قرار است دانشگاه‌ها شریک تدوین برنامه‌های راهبردی باشند.

سیف ادامه داد: بر اساس طرح تحول،  ۲۵ درصد پایان‌نامه‌ها باید مستقیما به سفارش بخش‌های کارفرما باشند تا از این طریق پایان‌نامه‌ها هدفمند اجرایی شوند.

مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم، مهارت افزایی را یکی دیگر از برنامه‌های ارتباط با صنعت عنوان کرد و افزود: اگر دانشگاه‌ها نیازمند نیروی ماهر باشند، باید دوره‌های کارورزی و مهارتی را با مشارکت دستگاه‌ها برای دانشجویان برنامه‌ریزی کنند، چرا که دانشگاه‌ها چهار سال برای تربیت نیروی ماهر وقت دارند، بنابراین در این بخش ما نیازمند همکاری دانشگاه با دستگاه‌ها هستیم.

وی صلاحیت حرفه‌ای را یکی دیگر از موضوعات در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت برشمرد و اظهار کرد: در گذشته  صلاحیت حرفه‌ای در همه رشته‌های دانشگاهی وجود ندارشت، در حال حاضر دربرخی از رشته‌ها از قبیل رشته حقوق توسط کانون وکلا و رشته مهندسی با نظام مهندسی این امر وجود دارد، خوشبختانه در برخی از رشته‌ها ارائه صلاحیت حرفه‌ای شروع شده، در وزارتخانه کارگروه مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای را مصوب کردیم و جلسه‌هایی در این خصوص تشکیل شده است.

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های ارتباط با صنعت، یادآور شد: مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاه تشکیل شده و در حال حاضر این مرکز در ۴۰ دانشگاه کشور راه‌اندازی شده و ۴۱ برنامه در خصوص برگزاری دوره‌ها دریافت شده است. 

سیف به فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: طبق روال دانشجویان بعد از پذیرش در دانشگاه‌ها تا مقطع دکتری ادامه تحصیل می‌دهند و بعد به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند، بدون آنکه تجربه همکاری با صنعت و جامعه را داشته باشند؛ از این رو طرح فرصت مطالعاتی در صنعت اجرا شد.

به گفته وی، در سال ۹۹ تعداد ۲۶۰ نفر جذب این دوره شدند.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم خاطر نشان کرد: این تعداد در سال ۹۸، ۱۱۴ نفر و در سال ۹۷ تعداد ۵۰ نفر و در سال ۹۶ تعداد ۱۷ نفر بوده است.

قراردادهای دانشگاه‌ها با صنعت

وی به تعداد قراردادهای دانشگاه با صنعت اشاره کرد و افزود: در سال جاری تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها ۸۷۱۰ بوده و جمع کل قراردادها بالغ بر ۳۱۶۰ قرداد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha