• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400092217262

آثار طلاب و اساتید مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی رونمایی شد

آثار طلاب و اساتید مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی رونمایی شد

ایسنا/قم هم زمان با هفته پژوهش از پنج اثر طلاب و اساتید مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی رونمایی شد.

هم زمان با هفته پژوهش آثار طلاب و اساتید مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی ظهر امروز رونمایی شد.

حجت‌الاسلام علی همت بناری در این مراسم اظهار  داشت: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی دارای 4 مدرسه و  بیش از 10 رشته در مقاطع متعدد در حال تدریس طلاب از ملیت‌های مختلف است.

وی بابیان اینکه تقویت بُعد پژوهشی دانش‌پژوهان از مهم‌ترین اهداف مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی است، بیان کرد: پژوهش‌ها را به سمت نیازهای جهان اسلام و کشورهای هدف هدایت می‌کنیم، تولید مجلات علمی و پژوهشی مورد تأکید است و هم‌اکنون 8 مجله علمی داریم.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: همایش ظرفیت‌های علوم اسلامی با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را برگزار کردیم که 200 مقاله به دبیرخانه رسید که برخی از مقالات منتشر و برخی دیگر در حال انتشار است.

همت بناری عنوان کرد: همکاری‌های پژوهشی در عرصه‌های داخل و بین‌الملل موردتوجه است، برای برگزاری همایش در عرصه‌های علوم انسانی مراکز مختلف همکاری داشته و در این زمینه همکاری علمی مناسبی با کنگره علوم اسلامی انسانی داریم که دی‌ماه یکی از کمیسیون‌های آن برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه رشته‌های علمی نخبه پروری موردتوجه است، گفت: در عرصه بین‌الملل همکاری‌های خوبی با نمایندگی‌های خارج کشور دانشگاه‌ها داریم و دو وبینار برگزار شد، مرجعیت علمی المصطفی موضوعی است که مطرح و در راستای تحقق آن برنامه‌های خود را پیش می‌بریم.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: گستردگی و کاربرد علوم انسانی اسلامی در عرصه بین‌الملل خود بیان اهمیت پژوهش در این زمینه است چراکه انسان همیشه در تلاش است الگویی مناسب در ساحت‌های اجتماعی و فرهنگی اقتصادی به دست بیاورد.

همت بناری با اشاره به فعالیت‌های مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد:زمینه‌سازی برای شرکت در همایش‌های ملی و بین‌المللی، تشکیل انجمن‌های پژوهشی و برگزاری نشست‌های علمی و وبینارهای بین‌المللی و انتشار نشریات بین‌المللی ازجمله فعالیت‌های این نهاد علمی است.

 پژوهش نقش و جایگاه مهمی در توسعه سیاسی و فرهنگی جوامع دارد 

حجت‌الاسلام میرعلی معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی نیز در این مراسم بیان کرد: پژوهش نقش و جایگاه مهمی در توسعه سیاسی و فرهنگی جوامع دارد، هدایت و برنامه‌ریزی‌های پژوهش در راستای اهداف متعالی المصطفی و ارتقای سطح علمی دانش‌پژوهان درگرو اهمیت و ارتقای جایگاه پژوهش است.

وی افزود: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی یکی از حوزه‌های دانشی المصطفی در حوزه انسانی اسلامی است و برنامه‌های علمی و پژوهشی در راستای زمینه توصیفی مورد تأکید است و با توجه به مبانی و مقاصد و روش‌ها مورد تأکید قرار بگیرد.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ادامه داد: اگر علمی می‌خواهد اسلامی شود باید رویکرد اسلامی مدنظر باشد، بُعد دیگر توصیفی است و اینکه درواقع از منظر اسلامی توصیه‌هایی در راهکاری اسلامی انجام دهیم و در این بخش باید علوم اسلامی باشد.

میرعلی ادامه داد: در سطح عالی این موضوع به‌صورت یک‌باره محقق نمی‌شود و باید سیاست‌ها در این راستا شکل بگیرد و این مسئله به‌صورت تدریجی محقق شود، نباید انتظار داشته باشیم علوم انسانی اسلامی در صورت محدود محقق شود.

برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارتی و ارتقای محققان موردتوجه است 

وی گفت: معاونت پژوهشی مجتمع تلاش کرده با توجه به اقتضای شرایط و نیازها برنامه‌ریزی‌های لازم اسلامی سازی علوم را انجام دهد که برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارتی، برگزاری نشست و وبینارهای علمی، ارتقای محققان در سطح بالاتر، برگزاری همایش که سال گذشته همایش بسیار خوبی درزمینهٔ بیانیه گام دوم برگزار کردیم.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی بیان کرد: اهم فعالیت‌های خود را درزمینهٔ نشریات گذاشتیم و سال گذشته سه نشریه علمی تخصصی با همکاری گروه‌های علمی منتشر کردیم، اگر توجه شود عمده فعالیت‌هایی که انجام دادیم در عنوان بحث اسلامی است و رویکرد اسلامی در برنامه‌ها موردتوجه قرارمی گیرد.

میرعلی فعالیت‌های قرآنی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی را موردتوجه قرارداد و افزود: مرجعیت قرآن در برنامه‌های پژوهشی و آموزشی مورد تأکید است، در سطح دکتری رشته‌های قرآن و سیاست، قرآن و اقتصاد، قرآن و تربیت و همچنین قرآن و روانشناسی راداریم.

وی بیان کرد: نشریه‌ای بین‌المللی به زبان انگلیسی داریم که مجوز نشر آن را گرفته‌ایم، یکی دیگر از نشریه‌ها با عنوان اسلام علوم انسانی و اجتماعی است که مجوز آن را دریافت کرده و نشریه دیگر مطالعات اسلامی حقوق است که مجوز لازم دریافت و گروه‌های علمی تلاش می‌کنند تا پایان امسال دو شماره منتشر کنند.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی گفت: سه نشریه از قبل داشتیم که مجدد راه‌اندازی و در حال فعالیت هستند، 4 شماره نشریه پژوهش‌های روانشناسی اسلامی تولید  و این نشریه برای اخذ اعتبار و گرید علمی پژوهش به حوزه رفته است، 9 طرح پژوهشی و همایش ملی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب برگزار کردیم و همچنین دو مشارکت در برگزاری همایش‌های المصطفی داشتیم که ویژه‌برنامه مکتب شهید سلیمانی توسط دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

میرعلی خاطرنشان کرد: 10 انجمن علمی در حال فعالیت و 9 انجمن در حال تولید نشریه هستند که نشریه آن‌ها به‌روز بوده و تلاش می‌کنند این نشریه‌ها در تاریخ خود منتشر شود، رویکرد ما ازاین‌جهت که موسسه آموزشی هستیم دانش‌پژوه محور و هدف ارتقای سطح علمی این عزیزان است و عمده فعالیت ما متوجه دانش‌پژوهان است.

در پایان این مراسم از آثار طلاب و اساتید این مرکز علمی رونمایی شد،  اثر اول "آسیب‌شناسی تربیت دینی" مؤلف: دکتر محمدعلی حاجی ده آبادی ، دومین اثر "منافع انسانی الگوی منافع دولت اسلامی در سیاست خارجی" مؤلف: دکتر هادی شجاعی، اثر سوم "صلاحیت حکومت جور در عرصه حقوق کیفری از منظر فقه و حقوق" مؤلف: حجت‌الاسلام نجیب الله شرافت، اثر چهارم "اکراه در قتل از منظر فقه فریقین و قوانین کیفری افغانستان" اثر حجت‌الاسلام محمدجواد صمیمی و پنجمین اثر "نقش دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی نبوی" اثر حجت محمدقاسم محسنی رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha