• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400092217049
  • خبرنگار : 50473

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

دشمن با حربه دانش به جنگ با ما آمده است

دشمن با حربه دانش به جنگ با ما آمده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله‌ای که در شرایط کنونی باید به آن‌ توجه‌ کنیم جنگی است که دنیا با ما دارد و این جنگ هم در حوزه اقتصادی و هم دانش‌ها است. امروزه دشمن با حربه دانشی که قطعا از ما بالاتر است به جنگ با ما آمده و ما باید علم و دانش را در کشور به حدی برسانیم که بتوانیم مقابل این حجمه‌های وارده ایستادگی کرده و حتی در برخی مواقع حجمه‌ای وارد کنیم‌.

علیرضا منادی ‌سفیدان صبح امروز ۲۲ آذر ماه، در افتتاحیه کارگاه‌های مشترک آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و شرکت ایساکو که در سازمان مرکزی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای‌ برگزارشد، اظهار کرد: در برنامه ‌پنج ساله ششم، وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است تا به عدد ۳۰ درصد در حوزه آموزش فنی‌وحرفه‌ای برسد. البته امروز حدود ۱۴ درصد از این ۳۰‌ درصد در ‌اواخر سال برنامه ششم محقق شده و باید ۱۵ درصد باقی مانده را جبران کنیم.

وی افزود: مسئله‌ای که در شرایط کنونی باید به آن‌ توجه‌ کنیم جنگی است که دنیا با ما دارد و این جنگ هم در حوزه اقتصادی و هم دانش‌ها است. امروزه دشمن با حربه دانشی که قطعا از ما بالاتر است به جنگ با ما آمده و ما باید علم و دانش را در کشور به حدی برسانیم که بتوانیم مقابل این حجمه‌های وارده ایستادگی کرده و حتی در برخی مواقع حجمه‌ای وارد کنیم‌.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور عنوان کرد: امروز با حضور ۶۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور که تا به‌حال عملکرد موفقی داشتند، می‌توانیم با تکثیر، گسترش و حمایت این شرکت‌ها به جنگ با دشمن برویم. در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قانونی به عنوان طرح حمایت از جهش دانش بنیان داریم که حدود ۲۰‌ ماده دارد و هفته آینده ‌و ‌پس از رتبه‌بندی معلمان دومین طرحی است که درمجلس به بررسی آن خواهیم ‌پرداخت‌.

منادی سفیدان تصریح کرد: در این قانون حمایت‌های ویژه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان شده است. البته قانونی در سال ۱۳۸۹ نیز تصویب شد، اما پاسخگوی نیاز آنان نبود. اگر چه ۶۳۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان نشأت گرفته از این قانون بوده و اجازه داد اساتید دانشگاه بتوانند شرکت‌هایی را تاسیس و خود عضو هیات مدیره آن باشند و امروزه خروجی بسیار خوبی از این قانون داشتیم.

وی ادامه داد: اما در قانونی که به تازگی نوشته شده است، دست شرکت‌های دانش‌بنیان باز است. تخفیفات و تسهیلات بسیار ‌خوبی در حوزه‌های تامین اجتماعی، مالیات، بانکی و بسیاری حوزه‌های دیگر به‌ آن‌ها می‌دهد تا بتوانند در امور خود در شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شوند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروزه اکثر مسائل مهم کشور به ‌دست توانای متخصصان و دانشجویان ‌در این شرکت‌ها حل می‌شود. همچنین برای آن‌ها در تسهیلات بانکی صندوق مهمی که شکوفایی و نوآوری در حوزه ریاست جمهوری است تعبیه شده که آن‌ را برای این شرکت‌ها به عنوان بانک و ضمانت‌نامه‌های صادره بسیار معتبر دانسته‌ایم.

منادی سفیدان خاطرنشان کرد: همچنین برای این شرکت‌ها تعرفه‌ ورودی ناشی از واردات ماشین‌آلات به ‌کشور را در نظر گرفته‌ایم. البته اولویت تامین مایحتاج شرکت‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافت و به ‌همین منظور سایتی را تعبیه کردیم تا در ابتداء هرسال این شرکت‌ها مایحتاج خود را در آن ثبت نمایند.

وی افزود:‌ موارد بسیار مهمتری نیز داریم. برخی امضاهای طلایی که درحوزه صنعت،‌ معدن و تجارت وجود دارد را لغو نمودیم. در جلسه آینده مجلس اولویت ما رسیدگی به طرح‌ جهش دانش بنیان خواهد بود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان برنامه و بودجه در بودجه سال ۱۴۰۱ کمی انقباضی برخورد کرده و ایرادات خاصی ازدیدگاه ما وجود دارد. در سال گذشته برای دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بودجه‌های مناسبی را پیگیری کرده و به تصویب رساندیم و امسال نیز این کار را انجام‌ خواهیم داد.

منادی سفیدان عنوان کرد: دری که امروزه از سوی شرکت ایساکو و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به روی هم باز شده است بسیار مهم است و نباید در همین سطح بماند بلکه این دریچه باید روز به روز بزرگتر شده و امید را بیافریند. همچنین شرکت ایساکو برای تامین نیروی خود از این دانشگاه کمک گیرد.

وی‌ ادامه داد: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای‌ علم نافعی را آموزش می‌دهد و این‌ موضوع بسیار حائز اهمیت است. از مهمترین شاخص‌های ارتباط بین صنعت و دانش بهره‌وری بوده و در بودجه‌های ما یک‌سوم از ۸ درصد رشد ‌اقتصادی در برنامه پنج ساله از محل بهره‌وری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha