• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092216927
  • خبرنگار : 71415

پوتین: روسیه پیشرو در موشک‌های مافوق صوت است

پوتین: روسیه پیشرو در موشک‌های مافوق صوت است

رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی کشورش را سردمدار جهانی در زمینه موشک‌های مافوق صوت دانست و تاکید کرد روسیه تا زمانی که دیگر کشورها در این حوزه رقابتی برابر پیدا کنند، احتمالاً فناوری‌های جدیدتری برای مقابله با این تسلیحات جدید خواهد داشت. او همچنین در این مصاحبه گفت که با فروپاشی شوروی سابق، "روسیه تاریخی" از بین رفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی که روز یکشنبه در قالب یک فیلم مستند به نام "روسیه. تاریخ جدید" پخش شد، گفت که روسیه و آمریکا در زمینه تعداد کلاهک‌هایشان و موشکهای حامل آنها برابری تقریبی دارند. پوتین در ادامه گفت: اما ما در زمینه ادوات پیشرفته خود قطعاً سردمدار هستیم. او ادامه داد که روسیه همچنین در زمینه ابعاد بهینه سازی‌ها در تسلیحات سنتی‌اش در جهان شماره یک است.

این رئیس جمهور روسیه تصریح کرد که در آینده، سایر قدرت‌های جهانی نیز صاحب فناوری‌های مشابه در حوزه سلاح‌های مافوق صوت خواهند شد.

او خاطرنشان کرد: زمانی که آنها این سلاح‌ها را به دست آورند، به احتمال زیاد تدابیر مبارزه با این سلاح‌ها ایجاد شده است.

پوتین ماه گذشته میلادی گفته بود که آزمایشات موشک کروز مافوق صوت "زیرکون" روسیه در حال تکمیل است و تحویل این موشکها به نیروی دریایی روسیه در سال 2022 آغاز خواهد شد.

برخی از کارشناسان غربی میزان پیشرفت روسیه در حوزه نسل جدید تسلیحات را زیر سوال برده‌اند، اما تصدیق می‌کنند که ترکیب سرعت، قدرت مانور و ارتفاع پروازی موشک‌های مافوق صوت، ردیابی و رهگیری آنها را دشوار می‌کند.

بودجه نظامی مسکو بسیار کمتر از بودجه نظامی واشنگتن است. بر اساس داده‌های بانک جهانی، روسیه در سال 2020، 62 میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی کرده در حالی که آمریکا متقابلا 778 میلیارد دلار را در این زمینه صرف کرده است.

فرانک کندال، مقام ارشد غیرنظامی نیروی هوایی آمریکا ماه گذشته میلادی به رویترز گفت که آمریکا و چین در یک مسابقه تسلیحاتی برای ساخت کشنده‌ترین سلاح‌های مافوق صوت شرکت کرده‌اند.

پوتین در همان فیلم مستند همچنین فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سه دهه قبل را به عنوان فروپاشی آنچه که "روسیه تاریخی" توصیف کرد، خواند و نسبت به این واقعه ابراز تاسف کرد.

ولادیمیر پوتین گفت که بحران اقتصادی پس از آن واقعه به قدری بد بود که مجبور شد به سراغ شغل دوم به عنوان یک راننده تاکسی برود.

این اظهارات پوتین که روز یکشنبه توسط تلویزیون دولتی روسیه منتشر شد، احتمالاً هر چه بیشتر به گمانه‌زنی‌های منتقدان او بر سر اهدافش در حوزه سیاست خارجی دامن می‌زند؛ این منتقدان او را به برنامه‌ریزی برای باز ایجاد اتحاد جماهیر شوروی سابق و در همین راستا در نظر گرفتن حمله‌ای به اوکراین متهم می‌کنند، هر چند که کرملین این ایده را یک رعب آفرینی دانسته و رد کرده است.

خبرگزاری دولتی نووستی روسیه گزارش داد، پوتین در ادامه این اظهاراتش در چارچوب این مستند درباره فروپاشی شوروی در سال 1991 گفت: این به مثابه فروپای روسیه تاریخی تحت نام اتحاد جماهیر شوروی بود.

پوتین اظهار کرد: ما به کشوری کاملاً متفاوت تبدیل شدیم و بخش عمده‌ای از آنچه که در طول 1000 سال ساخته شده بود تا حد زیادی از دست رفت.

او اضافه کرد، 25 میلیون نفر جمعیت کشورهای استقلال یافته جدید به ناگهان خودشان را جدا شده از روسیه دیدند و به گفته پوتین این یک "تراژدی انسانی بزرگ" بود.

پوتین همچنین برای اولین بار شرح داد که چطور دوران سخت اقتصادی پس از فروپاشی شوروی، زمانی که روسیه گرفتار نرخ تورمی دو رقمی شد، شخص خود او را تحت تاثیر قرار داد.

رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: "مدتی مجبور شدم به سراغ شغل دوم بروم و یک راننده تاکسی شوم. صحبت در این مورد ناخوشایند است اما متأسفانه چنینن اتفاقی رخ داد."

پوتین، که در دوران شوروی سابق به عنوان مامور سرویس ک.گ.ب خدمت می‌کرد، قبلاً فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را که تحت حاکمیت مسکو بود، "بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیکی" قرن بیستم خوانده بود، اما نظرات جدید او نشان می‌دهند که او چگونه به طور خاص این اتفاق را یک شکست برای قدرت روسیه تلقی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha