• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400092116146
  • خبرنگار : 50256

توصیه‌های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی در محیط کار

توصیه‌های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی در محیط کار

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقای سلامت جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، توصیه‌های بهداشتی را جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی در محیط کار تشریح کرد.

دکتر الهه بایبوردی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عفونت‌های حاد تنفسی واگیر، بیماری‌هایی هستند که مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی (از بینی تا ریه‌ها) را درگیر کرده و به طور مستقیم یا غیر مستقیم از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شوند. این بیماری‌ها شامل آنفولانزای فصلی نظیر H1N1، کرونا ویروس‌ها و سرماخوردگی‌های معمول می‌شوند.

وی افزود: شیوع این بیماری‌ها در فصول پاییز و زمستان بیشتر بوده و علائم عفونت‌های تنفسی با بیماری‌های فصلی مثل حساسیت‌ها یا آلرژی‌ها نیز همپوشانی زیادی دارد.

وی در خصوص حساسیت‌های فصلی، گفت: حساسیت یا آلرژی تنفسی، واکنش بدن به عواملی مثل گرد گیاهان، گرد و غبار، برخی مواد غذایی و یا مواد شیمیایی است که با علائمی نظیر آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، خارش و سوزش بینی همراه بوده و گاهی ممکن است با سرفه یا خس خس سینه نیز همراه شود که این امر موجب اشتباه گرفتن علائم ابتلا به آنفولانزا و کرونا می‌شود.

بایبوردی اظهار کرد: علائم تب و لرز، درد عضلانی و از دست دادن حس بویایی و چشایی بیشتر به نفع عفونت با کرونا بوده ولی در صورت تشدید وضعیت بینی به علت آلرژی گاهی کاهش حس بویایی مشاهده می‌شود.

وی با بیان این‌که مدت زمان ابتلا و بروز علائم کرونا با آلرژی عامل مهمی جهش تشخیص تفاوت این دو مورد است، افزود: احتمال بروز ناگهانی علائم در کرونا بیشتر است ولی آلرژی دو تا سه هفته طول می‌کشد تا علائم خود را نشان دهند.

وی ادامه داد: تب عموما در آنفلوانزای فصلی و کرونا دیده می‌شود و تنگی نفس بیشتر به نفع کرونا است. ابتلا به کرونا و آلرژی می‌تواند به صورت همزمان هم رخ دهد و علائم گیج کننده به نظر برسند که در این صورت بررسی وضعیت کرونا ضروری بوده و باید تست pcr انجام شود.

مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقای سلامت جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در تشریح توصیه‌های مربوط به کارکنان در پیشگیری از ابتلا، گفت: شاغلانی چون کارکنان خدمات بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌ها، کارکنان ارگان‌های حمل و نقل عمومی، جمع آوری زباله و پسماند و افرادی که به علت ماهیت شغل خود مدام در مسافرت به خصوص به مناطق آلوده هستند، در محیط‌های کاری در مواجهه بیشتری با بیماری‌های تنفسی بوده و باید اقدامات کنترلی و پیشگیرانه شدیدی برای محافظت از ابتلا در نظر بگیرند.

وی افزود: شاغلان سالمند، دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و مشکلات ایمنی، شاغلان مبتلا به بیماری‌های تنفسی و در مواجهه با گازها و بخارات شیمیایی و شاغلان باردار، آسیب پذیری بالایی نسبت به عفونت تنفسی با کرونا دارند.

وی در تشریح توصیه کلی برای حفظ سلامت شاغلان، گفت: کارکنان در صورت بروز علائم شبیه سرماخوردگی مثل تب، گلودرد، سرفه و تنگی نفس باید از ادامه کار خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنند و تا پایان دوره بیماری نیز از حضور در محیط کار پرهیز داشته باشند.

بایبوردی افزود: کاهش غلظت عوامل ویروسی و آلرژن در هوای محیط در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی نقش مهمی را ایفا می‌کند و این امر با تهویه مناسب و مطلوب، جداسازی فضا و رعایت فاصله حداقل دو متری از افراد قابل اجرا است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ماسک در محیط‌های کاری، گفت: شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی با مواد الکلی در جلوگیری از انتقال ویروس‌ها و حتی انتقال آلرژن‌ها تاثیر بسزایی دارد

وی با بیان این‌که استعمال دخانیات، ایمنی بدن در مقابله با بیماری‌ها را کاهش داده و ضدعفونی سطوح تماسی مشترک مثل میز، کیبورد دستگیره‌ها، پیشخوان‌ها و تلفن ضروری است، افزود: پرهیز از تماس با افراد دارای علائم سرماخوردگی و حفظ فاصله با افراد مبتلا و گزارش مشاهده افراد مبتلا به مافوق در جلوگیری از گسترش ویروس‌ها موثر است.

مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقای سلامت جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: مسئول نظافت و آبدارخانه‌ها دارای مهمترین نقش در انتقال ویروس‌های تنفسی هستند که باید دائما توسط کارکنان پایش شده و در صورت مشاهده علائم سریعا گزارش دهند و در این وضعیت از ادامه حضور در محیط کار ممانعت به عمل آید.

وی در تشریح توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی واگیر، اظهار کرد: عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی دارند. کمبود دریافت ویتامین‌های A، D و C و تضعیف سیستم ایمنی احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال، سالمندان و افراد آسیب‌پذیر لازم است تا نسبت به بهبود مکمل‌های غذایی و رعایت تغذیه مناسب اهتمام بیشتری بورزند.

بایبوردی گفت: تامین ویتامین c مورد نیاز بدن با مصرف روزانه سبزی و سالاد و میوه‌هایی مثل مرکبات، تامین ویتامین a با مصرف سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و کاهو و تامین ویتامین d با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف لبنیات در تقویت سیستم ایمنی بسیار نقش موثری دارند.

بایبوردی ادامه داد: مصرف میوه‌هایی مثل انار، پرتقال تو سرخ و لبو بسیار توصیه می‌شود و هم‌چنین میزان پروتئین وعده‌های غذایی و مایعات هم سهم بسزایی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha