• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092015368
  • خبرنگار : 71415

تقلای قانونگذاران استرالیا برای کمک به رهایی آسانژ

تقلای قانونگذاران استرالیا برای کمک به رهایی آسانژ

در پی پیروزی حقوقی اخیر دولت آمریکا در دادگاه‌های انگلیس بر سر استرداد جولیان آسانژ، نمایندگان پارلمان استرالیا از نخست‌وزیر کشورشان خواستند تا در پرونده جولیان آسانژ که شهروند استرالیاست، مداخله کند.

به گزارش ایسنا، آدام بانت، رهبر حزب سبزهای استرالیا امروز (شنبه) به گاردین استرالیا گفت: نخست وزیر استرالیا باید آسانژ را به خانه بازگرداند. یک شهروند استرالیا را به دلیل انتشار جزئیات جنایات جنگی تحت پیگرد قانونی قرار داده‌اند اما دولت ما دست روی دست گذاشته و کاری انجام نمی‌دهد.

اندرو ویلکی، یک نماینده مستقل پارلمان استرالیا هم از اسکات موریسون، نخست‌وزیر انگلیس خواست به "این دیوانگی پایان دهد" و از آمریکا و انگلیس بخواهد جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس را آزاد کنند.

آسانژ ۵۰ ساله در آمریکا به دلیل اتهام دسیسه‌چینی برای به دست آوردن و افشای اطلاعات محرمانه در پی اقدامش در منتشر کردن صدها هزار سند افشا شده مربوط به جنگ‌های آمریکا در افغانستان و عراق به دست ویکی‌لیکس، تحت تعقیب است.

ماه ژانویه، ابتدا دادگاهی در انگلیس با اشاره به وجود خطر واقعی و "ظالمانه" خودکشی آسانژ، حکم داد آسانژ نباید به آمریکا استرداد شود. با این حال روز جمعه یک دادگاه ارشد در انگلیس پس از دو روز دادرسی، به نفع آمریکا حکم داد.

قضات این دادگاه ارشد به این نتیجه رسیدند که خطر خودکشی آسانژ با ارائه تضمین از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه آسانژ در صورت استرداد، در حبس با محدودیت‌های شدید نگهداری نخواهد شد، رفع شده است.

وکلای آسانژ گفته‌اند که قصد دارند این حکم را با درخواست مجدد تجدیدنظر این بار در دیوان عالی انگلیس به چالش بکشند.

آدام بانت این حکم را "لحظه‌ای حساس در مبارزه با سرکوب آزادی مطبوعات" توصیف کرد.

او اظهار کرد: آزار آسانژ و انفعال دولت ما وحشتناک است و این باید همه کسانی را که به مطبوعات آزاد اهمیت می‌دهند یا فکر می‌کنند که دولت‌ها باید از شهروندانشان محافظت کنند، نگران کند.

اندرو ویلکی هم گفت، آسانژ باید چشم به گذراندن کریسمس با پسران و نامزدش باشد.

این نماینده مستقل پارلمان استرالیا تاکید کرد: اما در عوض، او با دورنمای یک حکم مجازات ۱۷۵ سال زندان و این احتمال بسیار واقعی که آخرین روزهای عمرش را پشت میله‌های زندان خواهد گذراند، مواجه است. روزنامه‌نگاری جرم نیست. انگلیس دوباره دارد ثابت می‌کند که نوکر آمریکاست و استرالیا هم از همراهی کردن با آنها خوشحال است.

جنت رایس، سناتور حزب سبزهای استرالیا نیز از این تصمیم انتقاد کرد و گفت: ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا باید فوراً با آمریکا صحبت کرده و به آنها بگوید که این اتهامات پوچ را کنار بگذارند و به شکنجه آسانژ پایان دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha