• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400092015105
  • خبرنگار : 71424

وزیر علوم در آئین زنگ پژوهش:

اگر می‌خواهیم آموزش معلمان پژوهش‌محور باشد، باید آموزش آن‌ها را جدی بگیریم

اگر می‌خواهیم آموزش معلمان پژوهش‌محور باشد، باید آموزش آن‌ها را جدی بگیریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یکی از مشکلات در کشور ما این است که معلمی و استادی دانشگاه را یک تخصص نمی‌دانیم، در صورتی که معلمی هم یک تخصص است، گفت: این امر با آموزش میسر می‌شود. باید برای این کار شیوه‌نامه داشته باشیم و به معلمان آموزش دهیم. در این صورت می‌تواند به خوبی به دانش آموزانش نیز آموزش دهد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی گل امروز در آئین زنگ پژوهش که در تالار فرهنگ برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن هفته پژوهش‌وفناوری اظهار کرد: شعار امروز "پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه" است و واقعیت این است که بنیان علم و فناوری در وزارت آموزش و پرورش است. کشورهایی که آموزش و پرورش خود را قدر می‌دانند و بر صدر می‌نشانند در عرصه‌های علمی و بین‌المللی پیشتاز هستند.

وی افزود: بنا به گفته رئیس جمهور، «هزینه کردن برای آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه‌گذاری است.»

وزیر علوم با بیان اینکه یک معلم و استاد دانشگاه وقتی می‌خواهد به کلاس درس برود، باید باور داشته باشد که در جمع فرهیختگان حضور می‌یابد، گفت: اگر چنین نگاهی داشته باشیم، برنامه ریزی و تدریس معلم و استاد رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت. بهترین نوع سرمایه گذاری برای آینده کشور، منابع انسانی است که در دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم رشد پیدا می‌کنند و تربیت می‌شوند. اگر برنامه ریزی منسجم و علم بنیان داشته باشیم، آینده کشور را حتما تضمین می‌کنیم.

وی ادامه داد: باید تصمیمات برمبنای علم و پژوهش باشد. باید به مطالعات تطبیقی ملی و فراملی توجه کنیم و از تجربیات خوب جوامع دیگر استفاده و آن‌ را بومی کنیم. وقتی کتب درسی و شیوه تدریس را در ابعاد ملی و فراملی بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم معلمی که عاشق کلاس خود است و با شیوه آموزش پژوهش محور عمل می‌کند، دانش آموزانش در آینده جزو برترین‌های کشور می‌شوند.

زلفی گل با تاکید بر اینکه دانش آموزان و دانشجویان یک معلم و استاد خوب حتما در آینده موفق خواهند بود، گفت: امروزه آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور در دستور کار متولیان آموزش و پرورش کشورهای دیگر است. اگر می‌خواهیم آموزش معلمان ما پژوهش محور باشد، ما باید آموزش معلمان را جدی بگیریم.

وزیر علوم ادامه داد: یکی از مشکلات در کشور ما این است که معلمی و استادی دانشگاه را یک تخصص نمی‌دانیم، در صورتی که معلمی هم یک تخصص است و با آموزش میسر می‌شود. باید برای این امر شیوه‌نامه داشته باشیم و به معلمان آموزش دهیم. در این صورت می‌تواند به خوبی به دانش آموزانش نیز آموزش دهد.

وی با اشاره به اینکه آموزش پژوهش‌محور شیوه و روش خاص خودش را دارد، اظهار کرد: اگر بخواهیم به افتخارات گذشته خودمان بازگردیم، باید از آموزش و پرورش شروع کنیم. هر زمان معلمان را قدر دانستیم و بر صدر نشاندیم، مطمئن باشیم که مسیر کشور، مسیر درستی است. هر زمان آرزوی نخبگان این بود که معلم شوند، نشان می‌دهد مسیر ما درست است. امیدوارم مسئولین کشور این نکات را در برنامه‌ریزی‌های خود مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha