• جمعه / ۱۹ آذر ۱۴۰۰ / ۲۱:۴۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400091914830
  • خبرنگار : 50310

یک مسئول:

۹۹ روستای الیگودرز از پروژه قمرود آسیب دیده‌اند

۹۹ روستای الیگودرز از پروژه قمرود آسیب دیده‌اند

ایسنا/لرستان معاون روستایی و مناطق محروم کشور گفت: مشکل اصلی شهرستان الیگودرز اشتغال جوانان و بحث ۹۹ روستای آسیب دیده از انتقال آب قم رود بوده است.

سید امیرحسین مدنی، در شورای اداری لرستان که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: میانگین جمعیت روستایی در کشور ۲۶ درصد و در لرستان این میانگین ۳۵ درصد است.

وی ادامه داد: ۱۶۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند و تعداد کل روستاهای بالای ۳۰۰۰ تاست، باتوجه به خالی از سکنه شدن ۴۰۰ روستا این تعداد به ۲۶۰۰ روستا رسید.

مدنی با اشاره به اینکه در حوزه برق وضعیت مطلوبی در استان حاکم است، عنوان کرد: در حوزه آب شبکه آبرسانی وضعیت خوبی دارد اما ۵۰۰ روستا مشکل آبرسانی دارند.

معاون روستایی و مناطق محروم کشور بیان کرد: در بحث اشتغال و مسکن شاهد اتفاقات خوبی در کشور هستیم، بحث آب روستاییان را به خوبی پیگیری می‌کنیم اما از نظر راه روستایی مشکلات زیادی در کشور داریم، الان نزدیک ۱۵ هزار کیلومتر نیاز به راه روستایی در کشور داریم که تکمیل آن با روند سال‌های گذشته خیلی طولانی می‌شود.

وی تصریح کرد: با یک کار جهادی و همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم می‌توان سالی ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر راه روستایی را ایجاد کرد.

مدنی با اشاره به اینکه در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی وضعیت خوبی در استان داریم، افزود: میانگین این مورد در کشور ۴۵ درصد است و در استان ۷۰ درصد است اما در حوزه کلاس درس و مدرسه مقاوم سازی شده نسبت به میانگین کشور پایین‌تر است.

معاون روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: حوزه گاز تقریباً ۹۰ درصد پوشش داریم، بخش ذلقی و ززوماهرو الیگودرز وضعیت خوبی ندارند.

وی بیان کرد: در حوزه دهیاری‌ها بالای ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دهیاری دارند، یک مشکل اساسی در کشور زیر ۲۰ خانوار دهیاری ندارند که از هیچگونه امکانات دولتی بهره‌مند نمی‌شوند که باید فکری برای آن شود.

مدنی عنوان کرد: برای حل این مشکل می‌توان چند روستا را به مرکزیت یک روستا یکی کرده و آن‌ها را دارای دهیاری و شورا کرد.

معاون روستایی و مناطق محروم کشور عنوان کرد: مشکل اصلی شهرستان الیگودرز بحث ۹۹ روستای آسیب دیده از انتقال آب قم رود بوده است.

وی افزود: در شهرستان الیگودرز بخش ززوماهرو یک گردنه دارد که در زمستان حدود هفت متر برف می‌گیرد که ۳۰ هزار نفر مردم روستایی و عشایر سه تا چهار ماه ارتباطشان قطع می‌شود که در آن مکان یک تونل زده شود که مردم بتوانند رفت‌وآمد داشته باشند.

مدنی با اشاره به اینکه اکثر مردم شهرستان الیگودرز مشکل اشتغال داشتند، عنوان کرد: یک مجتمع کشت و صنعت ۵۰۰۰ رأسی در الیگودرز وجود دارد و زیرساخت‌ها برای اینکه در شهرستان الیگودرز منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود وجود دارد.

معاون روستایی و مناطق محروم کشور بیان کرد: حوزه اعتبار دهیاری‌ها چند سرفصل دیده شده اما مهم‌ترین پولی که به آن‌ها می‌رسد از محل ارزش افزوده کالا و خدمات است، که خیلی بی‌عدالتی است چراکه استان‌های برخوردار از ارزش افزوده بیشتری برخوردار هستند و استان‌هایی که برخوردار نیستند مورد ظلم قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha