• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400091814052
  • خبرنگار : 50180

در نشست بررسی علل سانحه مرگبار سرویس مدرسه در کرمانشاه چه گذشت؟

در نشست بررسی علل سانحه مرگبار سرویس مدرسه در کرمانشاه چه گذشت؟

ایسنا/کرمانشاه روز گذشته(17 آذر) حادثه دلخراش سانحه مرگبار سرویس مدرسه در محور هلشی به ماهیدشت در استان کرمانشاه که با مرگ دو دانش آموز همراه بود، رخ داد.

در این سانحه دلخراش که در پی برخورد یک دستگاه مینی بوس و کامیون در هوای مه آلود رخ داد، متاسفانه دو تن از دانش آموزان دختر جان خود را از دست دادند و 16 تن نیز زخمی و جهت مداوا به بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند.

امروز (18 آذر) در استانداری کرمانشاه نشستی برای بررسی علل این سانحه مرگبار  با حضور معاون آموزش متوسطه و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش که به دستور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی و رسیدگی فوری به موضوع راهی کرمانشاه شده بود، برگزار شد.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این نشست ضمن تسلیت به خانواده آموزش و پرورش و خانواده های جانباختگان حادثه مرگبار تصادف سرویس مدرس در کرمانشاه، با بیان اینکه به دستور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی شرایط اتفاق رخ داده و رسیدگی فوری به موضوع به استان آمده ام، گفت: این حادثه، حادثه متاثرکننده ای برای کشور و جامعه آموزش و پرورش بود و خبرهای از این دست فارغ از علت حادثه آموزش و پرورش را در شوک فرو می برد.

کمرئی با اشاره به اهمیت شناسایی عوامل بروز حادثه، گفت: شناسایی عوامل حادثه و رفع آنها کمک خواهد کرد تا در آینده شاهد بروز اتفاقات دلخراش اینچنینی نباشیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاکید وزارت آموزش و پرورش بر ایجاد عدالت آموزشی در سراسر کشور، گفت: برای جلوگیری از تکرار این نوع حوادث باید اگر در جایی نیاز به ساخت مدرسه است، سریعا نسبت به ساخت مدرسه برای حل مشکل دانش‌آموزان اقدام شود و اگر هم سرویس ها نیاز به رسیدگی دارند باید بیشتر رسیدگی کنیم.

وی در ادامه اشاره ای هم به سیاست های آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه در مناطق روستایی داشت و گفت: هم اکنون در کشور حدود 40 درصد مدارس کمتر از 50 دانش آموز دارند، لذا اگر چه در مدارس روستایی با تعداد 10 و حتی پنج دانش‌آموز امکان ساخت مدرسه و تامین معلم در مقطع ابتدایی  وجود دارد، اما در مقطع متوسطه به دلیل عواملی مثل ترک تحصیل دانش آموزان تعداد کمتری دانش آموز داریم که این آمار در متوسطه دوم به واسطه انتخاب رشته دانش آموزان کمتر هم می شود که در این شرایط امکان ساخت مدرسه و تامین معلم سخت می شود.

کمرئی ادامه داد: در مدارس روستایی با آمار 90 دانش آموز مدارسی در قالب روستامرکزی دائر کرده ایم که با توجه به آمار 45 نفری مدرسه محل تحصیل دانش آموزانی که در سانحه سرویس مدرسه جان خود را از دست داده‌اند، به نظر نمی رسد مسئله کمبود مدرسه مسئله تاثیرگذاری باشد.

 آموزش و پرورش روی موضوع سرویس مدارس حساسیت دارد 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش روی موضوع سرویس مدارس حساسیت دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش برای انتخاب سرویس های مدرسه چارچوب های خاص خود را دارد که بر مبنای آنها هم راننده از نظر شخصیتی و سلامت و هم وسیله نقلیه با مشارکت شهرداری و راهنمایی و رانندگی با مسئولیت فرمانداران مورد ارزیابی قرار می گیرند که این کارگروه در استان هم تشکیل شده است.

 کمرئی بار دیگر به ماموریت خود برای بررسی علل و عوامل بروز سانحه دلخراش سرویس مدرسه در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در این سفر بررسی های لازم را انجام داده و گزارش آن را به آقای وزیر ارائه خواهم کرد.

وی یاداور شد: هیچ قضاوتی در مورد علل و عوامل بروز حادثه ندارم و مراکز تخصصی نظارت کارشناسی خود را ارائه و موضوع پیگری خواهد شد.

 هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در این نشست با ابراز تاسف از درگذشت دو دانش‌آموز کرمانشاهی در این سانحه دلخراش، اظهار کرد: در عیادتی که روز گذشته از دانش اموزان داشتم خانواده های آنها درخواست ساخت مدرسه برای جلوگیری از تکرار حوادث این چنینی را داشتند که باید این موضوع ظرف یک هفته آینده از سوی مسئولین آموزش و پرورش در استان کرمانشاه نیازسنجی شود تا در صورت لزوم مدرسه ای برای دانش اموزان منطقه ساخته شود.

 وی ادامه داد: هرجا نیاز باشد مدرسه ای ساخته شود تامین اعتبار آن سریعا انجام می شود.

بازوند اشاره ای هم به برداشت های افکار عمومی از این حادثه دلخراش داشت و گفت: آنچه افکار عمومی برداشت می کند این است که منطقه مدرسه نداشته و دیگر این موضوع را دنبال نمی کنند که ساخت مدرسه و تامین معلم در یک روستا برای یک یا دو دانش آموز توجیه دارد، یا نه؟

استاندار کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به دلایل وقوع این حادثه دلخراش  داشت و گفت: گزارش ها نشان می دهد 50 درصد راننده کمپرسی و 50 درصد راننده مینی بوس سرویس مدرسه در بروز حادثه مقصر بوده اند و راه در بروز حادثه چندان تاثیرگذار نبوده، با این حال تاکید می شود راهداری استان لکه گیری راه های این مسیر را در اولویت قرار دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه خانواده ها از ضوابط موجود برای استفاده از سرویس مدرسه مثل ارائه درخواست به مدارس بی اطلاع هستند، گفت: خانواده ها می خواهند هرطور شده ولو یک روز با موتور شخصی فرزند خود را به مدرسه برسانند، لذا انتظار داریم بخشداران و رئوسای آموزش و پرورش روی سرویس مدارس بیشتر وقت بگذارند و نظارت جدی روی سرویس های مدارس داشته باشند.

وی اشاره ای هم به استفاده از پیک نیک برای ایجا گرما در مینی بوس داشت و گفت: خود پیک نیک ممکن بود آتش بگیرد و فاجعه بدتری را به وجود بیاورد.

 مجید یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در این نشست ضمن تسلیت درگذشت این دو دانش آموز، با بیان اینکه در سراسر کشور مدارسی داریم که به شکل روستامحوری اداره می شوند، گفت: واقعا در توان آموزش و پرورش نیست تا برای یک یا دو دانش آموز مدرسه بسازد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس با تشریح وضعیت دانش‌آموزان حادثه مرگبار سرویس مدرسه در کرمانشاه، گفت: در این حادثه دو تن از دانش اموزان جان خود را از دست داده، 9 نفر دیشب(17 اذر) از بیمارستان ترخیص شده و هفت نفر کماکان در بیمارستان هستند که صبح امروز که جویای حالشان شدم هیچ یک بدحال نبودند و به امید خدا آرام آرام همگی ترخیص می شوند.

یزدان پناه در پاسخ به این پرسش که آیا مینی بوس سرویس مدرسه خارج از ظرفیت مسافر داشته یا نه، به دادن این توضیح که اهالی روستاها خودشان اقدام به هماهنگی با راننده مینی بوسی که نیروهای جهاد سازندگی را به منطقه می آورده کرده اند تا فرزندانشان را به مدرسه ببرد، اکتفا کرد.

وی اضافه کرد: خانواده ها برای دریافت سرویس مدرسه هیچ هماهنگی با مدرسه نکرده اند تا نظارت های لازم از سوی آموزش وپرورش انجام شود.

چه کسانی در حادثه سرویس مدرسه مقصر هستند؟


سرهنگ دستغیب رییس پلیس راه استان کرمانشاه  نیز در تشریح جزییات این حادثه، گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته و اعتراف راننده کامیون مبنی بر توقف به دلیل ورود یک خودرو از فرعی به اصلی در لحظه وقوع حادثه، گفت: با این اعتراف و نیز اظهارنظرهای کارشناسی 50 درصد راننده کمپرسی بخاطر توقف در سطح آسفالت و 50 درصد راننده مینی بوس به دلیل عدم رعایت سرعت مطمئنه و نقض ماده 128 آیین نامه رانندگی مقصر هستند.

 وی اشاره ای هم به شرایط سرویس مدارس داشت و گفت: در آیین نامه حمل و نقل باید یک سری فاکتورها برای سرویس مدرسه از جمله همخوانی سال ساخت خودرو با شرایط محل لحاظ شود و در نهایت از سوی آموزش و پرورش به راننده کارت سرویس داده شود که در این مورد خاص چون اهالی روستاها بدون هماهنگی آموزش و پرورش اقدام به هماهنگی با راننده سرویس کرده اند این موارد مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی  ادامه داد: در بررسی ها مشخص شده راننده مینی بوس از پیک نیک برای گرمایش خودرو استفاده می کرده که این اقدام می توانست فاجعه بار باشد و ضرورت نظارت بیشتر بر فعالیت سرویس مدارس را نشان می دهد.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه  از خانواده ها خواست برای جلوگیری از تکرار حوادث اینچنینی حتما زیر نظر آموزش و پرورش اقدام به گرفتن سرویس برای دانش آموزان کنند.


 انتهای پیام


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha