• شنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400091309505
  • خبرنگار : 71496

همزمان با هشدار سازمان ملل مطرح شد

بلینکن:درگیری در اتیوپی خطر نابودی این کشور را به همراه دارد/کنترل ارتش بر ۴ شهر در شمال تیگرای

بلینکن:درگیری در اتیوپی خطر نابودی این کشور را به همراه دارد/کنترل ارتش بر ۴ شهر در شمال تیگرای

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که درگیری مستمر در اتیوپی ممکن است به انهدام این کشور منجر شود. همزمان سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره افزایش تعداد آوارگان در اتیوپی و کسر بودجه ۱.۲ میلیارد دلاری این سازمان در طرح کمک‌های بشردوستانه هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در همایش مجازی «رویترز نکست» اظهار کرد: آمریکا می‌تواند تحریم‌هایی را علیه عاملان بالا گرفتن درگیری در اتیوپی اعمال کند، ما برخی از این تحریم‌ها را در مورد اریتره که متاسفانه نقش بسیار منفی در این درام ایفا کرد، به کار بردیم، ما هنوز این ابزارها را در اختیار داریم تا علیه دیگران استفاده کنیم.

بلینکن در ادامه گفت: تنش‌های قومیتی روبه‌فزونی در اتیوپی خطر انفجار کشور را به دنبال دارد.

چهارم نوامبر ۲۰۲۰ پس از ورود نیروهای ارتش اتیوپی به اقلیم تیگرای در پاسخ به حمله نیروهای این اقلیم به پایگاه ارتش، درگیری‌های شدیدی میان این نیروها و جبهه مردمی آزادسازی تیگرای شکل گرفتند که به تازگی درگیری‌ها میان دو طرف شدت یافته‌اند.

دفتر آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی در توییتی از آزادسازی چهار شهر در شمال اقلیم تیگرای از دست نیروهای این اقلیم خبر داد.

در این توییت اعلام شد: شهرهای محال میدا، شفا روبت، هاربون و مکوی که در اشغال جبهه "تروریستی" آزادسازی تیگرای بودند، آزاد شدند.

شهرهای یاد شده در استان امهری قرار دارند و در طول هفته گذشته نیروهای ارتش اتیوپی توانستند شبه‌نظامیان وابسته به اقلیم تیگرای را از بیش از ۲۰ شهر در این استان و نیز استان عفار بیرون کنند.

طبق اطلاعات منتشر شده، یگان‌های این نیروهای شبه‌نظامی به سمت شمال تا مرزهای اداری استان تیگرای عقب‌نشینی کردند.

از سوی دیگر استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک نسبت به افزایش آوارگی‌های گسترده و بالا رفتن تعداد آوارگان در اقلیم‌های شمالی اتیوپی به دلیل درگیری‌ها در این کشور هشدار داد.

دوجاریک اظهار کرد: سازمان ملل در طرح کمک‌های بشردوستانه برای رفع نیازهای انسانی در سراسر اتیوپی با حدود ۱.۲ میلیارد دلار کمبود مواجه خواهد شد که مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار آن مربوط به شمال این کشور است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: طبق جدیدترین آمارها تعداد جنگ‌زدگان در امهری به ۳.۷ میلیون تن، در عفار به بیش از ۵۰۰ هزار تن و در تیگرای به ۵.۲ میلیون تن رسیده و دستکم ۴۰۰ هزار تن از این افراد با خطر گرسنگی مواجه هستند.

او تاکید کرد: از ۲۴ تا ۳۰ نوامبر گذشته چهار کاروان شامل ۱۵۷ دستگاه کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد شهر میکیلی، مرکز اقلیم تیگرای شده‌اند و این اولین عملیات انتقال کمک‌های بشردوستانه از ۱۸ اکتبر گذشته بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha