• یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400083023292
  • خبرنگار : 71214

مردم چگونه از ایرلاین‌ها شکایت کنند؟

مردم چگونه از ایرلاین‌ها شکایت کنند؟

در ماه‌های گذشته گلایه‌های مختلفی از سوی مردم درباره پروازهای داخلی و خارجی در فضای مجازی مطرح شد، اما سوال اینجاست که مسافران چگونه می‌توانند از شرکت‌های هواپیمایی بابت تخلفات احتمالی‌شان در حوزه‌های مختلف از جمله قیمت بلیت، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا و غیره شکایت کنند؟

به گزارش ایسنا، در پروازهای داخلی و خارجی که توسط شرکت‌های مختلف انجام می‌شود، رعایت حقوق مسافران از هر نظر الزامی است و دستورالعمل‌های آن در سایت سازمان هواپیمایی کشوری به صورت کامل موجود است. در دوران شیوع ویروس کرونا و با توجه به افزایش حساسیت و مسئولیت پذیری مردم، این شکایات رشد بیشتری داشت و مسافران هوایی تصاویر مختلفی از تخلفات صورت گرفته را در فضای مجازی منتشر کردند.

اما مردم می‌توانند این شکایت و گلایه‌های خود را از طریق سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه متولی و ناظر پیگیری کنند. سامانه حقوق مسافر این امکان را به مردم می‌دهد تا از دستورالعمل‌های تدوین شده درباره حقوق مسافر در پروازهای داخلی و بین‌المللی مطلع شده و بر اساس همین دستورالعمل‌ها و در صورت بروز تخلف از سوی ایرلاین‌ها یا همان شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های هواپیمایی و حتی فرودگاه‌های کشور شکایت کنند.

مسافران پروازهای داخلی و بین‌المللی که از شرکت‌های هواپیمایی داخلی یا حتی خارجی برای سفرهای خود استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی اینترنتی https://www.cao.ir  و در بخش سامانه حقوق مسافر شکایت خود را ثبت کنند.

البته در سامانه حقوق مسافر به هنگام ثبت درخواست چند نکته برای مردم یادآوری شده است. به عنوان مثال اگر مسافری از شرکت هواپیمایی یا آژانس هواپیمایی شکایت داشته باشد ابتدا باید به همان شرکت هواپیمایی مراجعه کرده و شکایت خود را طرح کند و در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، سوابق شکایت خود از این شرکت یا آژانس هواپیمایی مورد نظر را در این سامانه ثبت کند.

همچنین مسافران در صورت مشاهده مشکلات فرودگاهی و عدم ارائه خدمات مناسب ابتدا باید شکایت خود را به مدیریت فرودگاه ارائه دهند و در صورت عدم پیگیری آن را در این سامانه ثبت کنند تا مراحل اقدام و پیگیری آن در دستور کار قرار گیرد.

یکی دیگر از نکاتی که مردم برای رسیدگی بهتر به شکایت‌شان باید به آن توجه کنند این است که اگر تخلفی را از سوی هر یک از بخش‌های مختلف در حوزه هوانوردی عمومی مشاهده می‌کنند، آن را ثبت و ظبط کرده و با مدارک و مستندات شکایت خود را به ثبت برسانند تا روند و چگونگی رسیدگی به شکایت بهتر دنبال شود. به عنوان مثال اگر گرانفروشی صورت می‌گیرد یا ایرلاینی به هنگام پرواز شیوه‌نامه‌های بهداشتی و دیگر پروتکل‌های ابلاغی را رعایت نمی‌کند، بهتر است از آن تصویری تهیه کرده و شکایت خود را به همراه آن تصویر یا سند در سامانه حقوق مسافر بارگذاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۸ ۱۱:۱۸

همین الان پرواز تهران اهواز رو چک کنید ببینید قیمت بلیطش سر به سامان کشیده خجالت آوره این دزدی از جیب مردمه.رسیدگی کنید همش حرف میزنید

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۱۲:۳۰

پرواز وارش من اخر مرداد گرفتم واسه 19 شهریور کنسل کردن هیچ پروازی هم نیست بخوام بگیرم چرا میرن رو اعصاب مردم پرواز ندارین چرا ثبت نام میکنید

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۰۷ ۰۲:۱۷

وارش بلیط مشهد گرفته بودم برا چهارده مهر پیام داده کنسله پرواز با هزار تا بدبختی رفتم بلیط خریدم چارتری بلیط یک میلیونی را یک میلیون و چهارصد و پنجاه خریدم وقتی میخای کنسل کنی سی درصد کم میکنند وقتی اونا کنسل میکنند هیچی حتی یک پرواز جایگزین هم نمیدند این دزدی نیست پس چیه اسمش

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۱۰:۲۹

ایران ایرتور پرواز را کنسل میکند بدون اطلاع مسافر و هیچ مسئولی پاسخ گو نیست مشهد به تهران ۲۷ فروردین۱۴۰۱ کیفیت مهمه

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۶ ۲۱:۲۵

وهیچ کترینگ هم نداره

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۸ ۰۷:۰۰

تورو به خدا با ترکیش مسافرت نروید پذیرایی بد غذا بد ساک من را هم گم کردند جوابگو نیستند

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۹ ۰۰:۱۵

سلام هواپیمایی آتا ۸ساعت ۵۰ دقیقه تاخیر پرواز ۹ خرداد را پیامک کرده نیم ساعت فرصت کنسلی داده و گفته اگر کنسل نکردید یعنی تایید و برای کنسلی بعد نیم ساعت خسارت می گیرد کجای دنیا این بی عدالتی و تعرض به حقوق مسافرین می شود ایندبجای خسارت دادن است و مسافر را جریمه کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۰ ۲۳:۱۲

با سلام پرواز شماره ۶۲۰۸ هواپیمائی تابان اصفهان مشهد نیم ساعت تاخیر داشته و بعد از سوار شدن به هواپیما پس از ۴۰ دقیقه ای به ما آب دادن و پذیرایی کردند آیا ممکن نبود آب را همان اول بدهند تا مسافران تشنگی نخورند

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۴ ۱۰:۳۶

ه.اپیمایی آتا پرواز استانبول رو کنسل کرده و پرواز جایگزین هم نداده 16 خرداد پرواز شماره 6619 ....سامانه حقوق مسافر اصلا باز نمیشه که بخواهیم شکایتمونو بنویسیم متاسفم برای سایت cao.ir...با طراحی منحصربه فرد سامانه شون ...

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۷ ۲۲:۲۹

اصلا این سامانه باز نمیشه که بشه شکایت کرد.....بلیط گرفتم کیش خیلی راحت زنگ زده بمن کنسل کرده حالا پولشم هنوز برام نفرستاده. یک گزینه هم جدیدا درست کردن بنام تعجیل هروقت دلشون بخواد ساعت پرواز رو عوض میکنن.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۴ ۱۵:۵۹

پرواز۵۳۳۳مورخ۱۴خرداد۱۴۰۱ساعت۱۱و۳۰دقیقه تاالان انجام نشده که هیچ حتی نمیگن کی انجام میشه تهران به نجف خانوادهامونو اسیرکردن که هیچ یکروژهم ازسفر زیارتیشون ازبین رفت روزی تقریبایک میلیون و دویست هزار تومان لطفا رسیدگی نمائید مسولین

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۴۹

هیچ کس به شکایات رسیدگی نمی کنه فقط در حد حرف هست از ساعت ۱۱ صبح در فرودگاه نشستیم تا پرواز ۵۶۷۲ تهران مشهد انجام بشه الن ساعت ۱۴:۴۵دقیقه هست هواپیمایی آتا جوابگو نیست خوب شما کهنمی تونید بلیط نفروشید مثل بلیط اصفهان مشهد ساعت ۱۰ ۵۰ که کنسل شده بدون جایگزین تاریخ ۱۷/۳/۱۴۰۱

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۹ ۱۵:۴۳

نزدیک ۲ ساعته با هواپیمایی آتا تماس گرفتم هنوز پاسخ ندادن چند بار تا الان پرورز مارو که تهران مشهد بود کنسل کردن هردفعه هم هزینه اضافه تر گرفتن مگه ملت سر گنج نشستن؟ واقعا متاسفم که انقدر بی برنامه و بی مسئولیت هستن

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۰ ۱۷:۴۱

لعنت به هواپیمایی معراج که پس از چند بار تاخیر بعد از کارت پرواز هم چند ساعت تاخیر داره

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۶ ۲۳:۵۲

ایرلاین های ما را می توان با شرکت های اتوبوسرانی TBT مقایسه کرد ، ایران ایر (همای سابق) در تاریخ ۲۶ خرداد پرواز همسر و دختر کوچکم را که مربوط به تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ کنسل کرده ، حالا من که مجبور شدم دلیل لغو این پرواز و تکمیل ظرفیت سایر پروازها تا هفته آتی ، پرواز دو روز بعد خودم را لغو و با تحمل سختی وسیله نقلیه دیگری را برای سفر جایگزین کنم ، عوامل ایران ایر تا این لحظه بجای عذرخواهی ، پرداخت خسارت و تعیین پرواز جایگزین ، جریمه لغو پرواز بنده را مطالبه می نمایند !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟ اگر نمایندگان آن ایرلاین پاسخگو شدند حتما به آگاهی می‌رسانم اگرم نه که هرگز این مطلب را فراموش نکنید . خودتون قضاوت کنید .....

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۱۶:۵۵

هواپیمایی ایران ایر۱۵ساعت تاخیرداشت وبه هیچ عنوان حاضرنشدوسیله نقلیه دیگه ای جایگزین کنه،تازه بعدکلی اعتراض نمایندش حاضرشدبامردم صحبت کنه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۰۲:۲۹

باسلام متاسفانه الان به مدت طولانی است که پرازهای کیش ایر آتا وایران ایر باتاخیرهای بسیار زیادی مواجه هستند.واکثرپروازهای داخلی کشور که باید تا ساعت ۱۲شب به پایان برسد تانزدیک صبح به طول می انجامدواین مشکل هم برای مسافران وهم برای کسانی که حاشیه نشین فرودگاه مهرآبادهستندبوجودآمده است.هیچ مسئول مربوطه ای هم پاسخگو نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۷ ۱۰:۰۲

با سلام مسافر مشهد به ارومیه تاریخ ۱۳خرداد ۱۴۰۱شرکت اتا بودم که بعداز ۶ساعت بلاتکلیفی وسرگردانی در فرودگاه کارت پرواز ما را مهر تاخیر بیش از ۴ساعت زده وبه امان خدا رها کردن وگفتند خودتان بروید پرواز دیگری نبود وبالجبار با اتوبوس ۳۰ساعت به ارومیه برگشتم حال از گذشت۲۶روز از آن تاریخ وعلی رغم پیگیری‌های مکرر نتوانستم پول بلیط را از شرکت بی مسولیت وبی مبالات اتا بگیرم وهرروز با جوابهای تکراری فردا واریز میشه مواجهم .واقعا کسی جوابگو نیست واقعامتاسفم برای داشتن همچنین شرکت‌های که وقت وانرژی مردم رابه سخره گرفتن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۰ ۱۱:۴۳

با سلام. پرواز دیروز ما یعنی تاریخ ۱۹ تیر۱۴۰۱ ک ساعت پنج و نیم عصر از مشهد به اهواز بوده با ۸ ساعت تاخیر پرواز کرده و با نهایت تاسف هیچ احترامی برای مسافر و شخصیت وی قائل نشده اند. لطفا پیگیری کنید سایت شکایات مشکل داره

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۸ ۱۶:۲۵

سلام خواستم بابت تاخیر ۶ ساعته پرواز استانبول تهران هواپیمایی قشم ایر پرواز ۲۲۲۱ تشکر کنم .

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۲ ۱۳:۱۸

هواپیمایی سپهران چمدون ما رو شکستن . اول که گفتن خودتون امضا کردید که شکسته ست (!) . گفتن دوربین مبدا رو چک می کنیم . فرداش گفتن به مسئول کانتر لفظی اکی دادی که شکسته ست . حراست و هواهپیمایی هیچکس جوابگو نیستن

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۵ ۰۲:۵۰

سپهران کارش همینه بار من را هم وقتی رسیدم گفتن نیاوردم فردا می دیم هواپیما بعدی بیاره اگر انتخاب داشتید سپهران را انتخاب نمنید

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۱:۳۵

پرواز۱۷۱ساهاکنسل شده به هرخطی زنگ میزنم یکی برنمیداره،همه سرگردونیم ۰.پشیبان ۲۴ساعتش هرکی صحبت کردجایزه داره،.

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۲ ۱۶:۱۴

چرا در هیچ سایت هواپیمایی بلیط به نرخ اعلام شده ۶ میلیون برای رفت وبرگشت وجود ندارد وبا اذهان عمومی بازی می‌شود. همه بلیط ها بالای ۱۲ میلیون میباشد

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۲۸ ۰۷:۱۹

سلام در تاریخ 15 شهریور ساعت 6 پرواز کرمان به اهواز مسافران رو توی شیراز پیاده می کنه و می گن هوای اهواز گرد وغبار داره ونمی شه پرواز کرد در صورتی که اصلا گرد وغباری اون روز نبوده بعد پرس وجو متوجه شدیم اولین بار نیست که این کار رو انجام می دهند هیچکس هم جواب گو نبود اعتراض کردیم گفتن بررسی می کنیم الان 28 شهریور هنوز کسی پاسخ گو نبوده راهنمایی کنید چه کار باید کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۳۰ ۲۲:۰۹

سلام بنده از فلای بغداد بلیط گرفتم تنها رفت 7500000تومان گرفتند وزیر گفته رفت وبر گشت 6 میلیون به بگیم اضافه گرفتند

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۱۱:۵۷

هواپیمای آتا افتضاح به معنای واقعی هیچ وقت با این شرکت نگیرید. پرواز اهواز تهران دوشنبه پنج دی 1401بعد از دو ساعت تاخیر کنسل شد بدون پرواز جایگزین بیچاره شدم پول هتل و نوبت دکترم پرید .یه ذره ارزش قائل بشید واسه وقت و اعصاب مردم

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۷ ۱۴:۱۱

سلام شرکت هواپیمایی چابهار به شمار 8764 به مقصد کیش 4ساعت و نیم تاخیر اعلام کرد و هیچ پاسخگویی ندارن در قبال وقت و هزینه ی مسافرین. از این شرکت بلیط نگیرید وگرنه ضرر مطلق

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۲:۳۳

سلام خدمت همگی واقعا انصافا وقتی که توان مقابله با ایرلاین ها رو ندارید چرا نرخ تعیین میکنید .آخه کجای دنیا با فوکر50 حدود1900میگیرن مسیر اهواز اصفهان هواپیمایی کارون(نفت) آخه چرا تو این خط فقط 1 ایرلاین هست و هر قیمتی بزاره کسی نیست نظارت کنه......