• شنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400082922774
  • خبرنگار : 50214

مدیر مرکز تحقیقات دیابت یزد:

۲۱ درصد یزدی‌ها دیابتی هستند/سونامی دیابت در راه است

۲۱ درصد یزدی‌ها دیابتی هستند/سونامی دیابت در راه است

ایسنا/یزد مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد از سونامی آینده دیابت در این استان خبر داد و عوامل مانند کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب و استرس زیاد در نسل امروز را موثر در این پیش‌بینی دانست.

دکتر «محمدرضا آقایی» امروز شنبه ۲۹ آبانماه در جمع خبرنگاران در باب اهمیت اهتمام و عزم همگانی به پیشگیری از بیماری دیابت گفت: هزینه مستقیم بیماری دیابت در سال ۲۰۱۷ میلادی سه برابر هزینه بیماری سرطان و برابر با هزینه بیماران زخم پای دیابتی به عنوان تنها یکی از عوارض این بیماری بوده است.

وی میزان بقای ۵ ساله افراد دچار زخم پای دیابتی را معادل میزان بقای ۵ ساله‌ی بیماران مبتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان‌های ریه و پانکراس عنوان کرد و افزود: هر ۱۵ دقیقه ۱۹ نفر دیالیز می‌شوند و متاسفانه در همین زمان ۳۸ پا به دلیل دیابت قطع و ۱۲ نفر از عوارض این بیماری دچار نابینایی می‌شوند.

آقایی با تاکید بر این که یزد در آینده با سونامی دیابت مواجه خواهد شد، گفت: در حالی ۲۱ درصد جمعیت استان دیابتی و ۲۵ درصد نیز پره دیابتی هستند که نسل کنونی بیماران از تغذیه مناسب و تحرک کافی برخوردار بوده‌اند ولی نسل امروز نه تنها کم‌تحرک و دارای تغذیه نامناسب بلکه بسیار پراسترس هستند لذا در آینده با سونامی دیابت ماجه خواهیم شد.

وی از افزایش ۲.۵ برابری مرگ و میرهای بیماران دیابتی مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: کنترل این بیماری با وجود اسناد و قوانین زیادی که در این رابطه داریم تنها نیازمند عزم همگانی و مساعدت جدی دستگاه‌های مرتبط و دخیل در این بیماری است.

وی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر کم‌تحرکی جامعه در دو سال اخیر، اهم برنامه‌های هفته ملی مبارزه با دیابت(۲۲ تا ۲۸ آبانماه) در استان را با محوریت تحرک بدنی بیشتر، غربالگری و مراقبت از بیماران دیابتی ذکر و توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

۲۱ درصد یزدی‌ها دیابتی هستند/سونامی دیابت در راه است

مدیر مرکز دیابت یزد با اشاره به پیشتازی و موفقیت استان در مقوله ثبت‌نام بیماران نیازمند انسولین، گفت: خوشبختانه در حال حاضر به رغم وجود ۲۰ هزار بیمار دیابتی نیازمند انسولین در استان، فرآیند توزیع این دارو با کمترین تبعات در استان انجام می‌شود و اکنون ثبت‌نام از مصرف کنندگان داروهای خوراکی بیماری قند از طریق سایت www.ydcr.ir در حال انجام است که امیدواریم این مهم نیز به برنامه‌ریزی بهتر در این حوزه کمک کند.

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری  دوره‌های آموزشی برای بیماران نیازمند انسولین خبر داد و تاکید کرد: هرچند وظیفه علوم پزشکی تامین داروی مورد نیاز بیماران است ولی باید توجه داشت که صرفاً مصرف یا افزایش میزان دارو برای این بیماران راهگشا نیست و باید تحرک بدنی و تغذیه افراد اصلاح شود.

۲۱ درصد یزدی‌ها دیابتی هستند/سونامی دیابت در راه است

آقایی به ویژه ‌برنامه‌های مرکز دیابت یزد برای پیشگیری از این بیماری در بخش‌های مختلف اشاره و در این باره از اجرای زودهنگام طرح ایران اکو به دنبال اجرای طرح کوچ(کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان) در سال گذشته خبر داد.

وی افزود: در این طرح دانش‌اموزان ضمن ثبت‌ نمایه توده‌های بدنی خود، در صورت نیاز و به ورت تقریباً رایگان به مشاوران و پزشک متخصص ارجاع میَ‌وند.

آقایی ضمن اعلام خبر راه‌اندازی کلینیک آنلاین مرکز دیابت یزد، به بکارگیری روش‌های درمانی جدید در این مرکز اشاره کرد و گفت: با این حال سعی داریم از طریق آموزش و مراقبت با کمترین هزینه با این بیماری مبارزه کنیم.

۲۱ درصد یزدی‌ها دیابتی هستند/سونامی دیابت در راه است

دکتر «محمدرضا دهقانی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  نیز در این نشست اظهار کرد: دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر مزمن همواره جوامع را با تبعات متعددی مواجه می‌کند و تاثیرات زیادی علاوه بر حوزه سلامتف در بخشهای اجتماعی و اقتصادی جامعه به دنبال دارد لذا نیازمند اقدامات و اهتمام خاصی است و این موضوع در یزد که به لحاظ شیوع این بیماری در جایگاه اول کشور قرار دارد، بسیار حائز اهمیت‌تر است.

وی گفت: البته دانشگاه در راستای رسالت خود، اقدام به تدوین برش استانی سند ملی پیشگیری از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر جهت بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۴ کرده که بعضاً نیز در برخی از حوزه‌ها که شامل ۱۰ فاکتور شاخص از جمله بیماری دیابت است، آغاز به اجرا شده است.

دهقانی تاکید کرد: این سند تک بعدی نیست چرا که تدوین آن با حضور و مشارکت دستگاه‌ها و بخش‌های مسئول انجام شده و لذا اجرای آن نیز اهتمام تمام حوزه‌های مربوطه را براساس برنامه‌ی تدوین شده می‌طلبد.

وی ابراز امیدواری کرد که با اهتمام مرکز دیابت و پژوهشکده دیابت استان در خصوص اجرای این سند در ابعاد مختلف و با همکاری سایر دستگاه‌ها شاهد اصلاح سبک زندگی، اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی و کاهش عوامل خطربیماری دیابت در استان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha