محمد مهرافزون در بازدید بازرسان وزارتی از اداره آموزش وپرورش ومدارس بروجرد که امروز ۲۵ آبانماه صورت گرفت، ضمن تبریک هفته کتاب وکتاب خوانی و خوش آمد گویی خدمت میهمانان به بروجرد پایتخت فقاهت وادبیات، اظهار کرد: آموزش وپرورش بروجرد بیش از۱۲۰ سال قدمت دارد ومهد بزرگان دینی وعلمی چون آیت ا ...بروجردی، دکتر زرینکوب، دکتر شهیدی و مهرداد اوستا و... و شهیدانی چون شهید صارمی و شهید محمد بروجردی و ... است بهگونهای که رهبر انقلاب در این ارتباط میفرمایند بروجرد شهر استعدادهای درخشان و این شهر را شهر فرزانگان میخوانند و در طول تاریخ این مطلب که بروجرد دیار فرزانگان و استعدادهای درخشان است ثابت شده است.
وی در خصوص دستاوردها وموفقیتهای آموزش وپرورش بروجرد تصریح کرد: در این دوسالی که تعلیم وتربیت در کل کشوردستخوش بیماری فراگیر کرونا بود ولی دانشآموزان بروجرد بهترین کرسیهای دانشگاهی را به خود اختصاص دادند و از آنجایی که معدل امتحان نهایی در کنکور موثر است و شاخص مناسبی برای ارزیابی آموزشی محسوب میشود آموزش و پرورش بروجرد رشد بسیار چشمگیری در بحث ارتقا معدل پایه دوازدهم داشته است.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد خاطرنشان کرد: ما امسال در این وضعیت اقتصادی و کمبود بودجه موفق به راهاندازی تالار فرهنگیان و موزه آموزش و پرورش شدهایم و با کمک خیرین و اداره نوسازی موفق به ساخت و کلنگزنی چند باب مدرسه شهری و روستایی شده که در تاریخ آموزش و پرورش بروجرد بیسابقه بوده است و در امر پرورش که شاید در این زیست بوم کرونایی و دوری دانشآموزان از مدرسه بسیار امری حساس است، آموزش و پرورش بروجرد رتبه اول استانی را در ارزیابی پرورشی مناطق وشهرستانها کل استان را کسب کرده است.
مهرافزون با اشاره به هدف گروههای آموزشی که ایجاد زمینه همکاری وهمفکری با کارشناسان و برنامهریزان نظام آموزش و پرورش و افزایش کیفیت آموزشی است، بیان کرد: گروههای آموزشی به عنوان مجامع آموزشی، پرورشی و پژوهشی با این اندیشه بوجودآمده است که ضمن برقراری ارتباط سازنده بین معلمان، زمینه استفاده از تجارب و اطلاعات علمی و فنی و آموزشی در روشهای تدریس، گسترش اطلاعات تخصصی، تقویت زمینه پژوهش، تحقیق و بررسی علل و افت تحصیلی و مسایل و مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان و در نهایت با بهرهگیری از اطلاعات روانشناسی و ایجاد رقابت سالم بین دبیران، دانش آموزان را در جهت بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی هدایت کنند و ما در آموزش و پرورش بروجرد با وجود مشکلات وکمبودها ولی رتبههای بسیار خوبی در سطح کشوری واستانی توسط گروههای آموزشی وسرگروهها کسب کردهایم وهمکاران گرانقدر ما شعار آموزش تعطیل نیست را در کرونا سرلوحه کار خود قرار دادند.
وی تدوین اطلس آموزشی و بروزرسانی این اطلس در هر مدرسه را ازجمله موارد مورد نیاز دانست و ادامه داد: از مدیران خواسته شده که طبق ضرورت لازم است که بدانند تمام دانش آموزان با چه شرایطی درس میخواند و از نظر تحصیلی در چه جایگاهی قرار دارند واطلس آموزشی مختص مدرسه خود را کامل کنند واز طریق ارتباط با گروههای آموزشی اداره و سرگروهها، دانش آموزانی که ازتحصیل بازماندهاند را از طریق درسنامهها هدایت کنند و قابل ذکر است که در سال گذشته تمام دانش آموزان شهری و روستایی که هر کدام به دلیلی از آموزش در فضای مجازی باز ماندهاند را در دو مرحله با درسنامههای دقیق و بروزی که توسط گروههای آموزشی طراحی و چاپ شده است را آموزش دادهاند.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد نظارت بالینی و تداومدار بر فرایندهای تدریس در شرایط کرونایی در سمت جبران آسیبهای آموزشی دانست و اظهار کرد: نقش آموزش و پرورش در روند توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بسیار مهم و تعیین کننده است و مدرسه به عنوان عنصر کلیدی نظام آموزشی، زمینه رشد فکری و اخلاقی جامعه را فراهم میکند و با توجه به شعارسال تحصیلی جدید که تضمین سلامت، استمرار آموزش و ارتقای کیفیت است و میدانیم هیچ سرمایهای بالاتر از کودکان و نوجوانان نیست و تلاش میکنیم با رویکرد توسعه عدالت آموزشی، آسیبهای یادگیری و تربیت در دو سال تحصیلی گذشته را تا حد امکان جبران و زمینههای نصیب آموزشی برابر را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم.
مهرافزون کمبودهای آموزش وپرورش رابرشمرد و تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی آموزشی و خدمتگزار یکی از معضلات اصلی ما در آموزش وپرورش بروجرد است و نداشتن امکانات وسرانههای آموزشی در مدارس بهخصوص هنرستانها و فرسودگی ساختمانهای مدارس و نبود بودجه در جهت برطرف کردن مشکلات عمرانی مدارس هم میتوان از دیگر مشکلات بروجرد دانست.
انتهای پیام
نظرات