به گزارش ایسنا، برابر آمارها فارغ التحصیلان دانشگاهی با ۴۵ درصد بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارند و این مساله بازنگری در سیستم آموزش رسمی و غیررسمی را میطلبد تا فصل جدیدی برای تربیت نیروهای انسانی بر مدار دانش و مهارت گشوده شود.
کارشناسان با اشاره به مغفول ماندن موضوع مهارت آموزی در جامعه، شکل گیری گفتمان مهارت و ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور را امری ضروری میدانند.
غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معتقد است به دلیل نگاه مدرک گرایی در جامعه و تعدد دانشگاهها، افزایش فارغ التحصیلان بدون مهارت در کشور را شاهد هستیم.
او می گوید: برخی از فارغ التحصیلان با مدارج بالا، برای کسب مهارت به مراکز فنی و حرفهای مراجعه می کنند در حالی که سرفصلهای این مهارتها برای افراد با تحصیلات پایینتر طراحی شده است.
حسینی نیا با بیان اینکه آموزش های مهارتی باید در قالب یک اکوسیستم دیده شود، از الگوی دوگانه آلمان به عنوان یکی از الگوهای موفق بومیسازی در کشور نام میبرد که بر مشارکت حداکثری صنایع و صنوف در آموزش مهارتها و ضمانت اشتغال افراد مهارت دیده استوار است.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با افزایش اجرای چنین الگوها و تغییر دیدگاه مدرکگرایی به مهارت آموزی، میتوان معضل اشتغال در کشور را تا حد زیادی برطرف کرد.
نظام آموزشی دوگانه یا دوآل در واقع بردو پایه بنیان شده است؛ آموزش عملی حرفه در محیط واقعی کار اعم از کارگاه، کارخانه، آزمایشگاه و شرکت و آموزش تئوری حرفه در مدارس فنی و حرفهای.
بر اساس این نظام آموزشی، جوانان پس از اتمام مدرسه به صورت موازی آموزش می بینند و این فرصت استثنایی را دارند که ۳ الی ۴ روز در هفته در محیط واقعی کار آموزش ببینند و در کنار آن، ۱ الی ۲ روز در هفته در مدارس آموزش تئوری مربوطه را فراگیرند. محتوای دروس فنی و تئـوری کاملا بر هم منطبق هستند و در چهارچوب سیاستهای آموزش فنی و حرفهای تنظیم می شوند و در نهایت پس از برگزاری امتحانات نهایی، مدرک اعطا شده به کارآموزان مورد تایید دولت، اقتصاد و جامعه قرار میگیرد.
عبداله مختاری کارشناس ـ حوزه کار در گفت وگو با ایسنا، مدرک گرایی را از جمله علل عدم جذب فارغالتحصیلان به بازار کار عنوان کرده و میگوید: متاسفانه بخش اعظمی از فارغالتحصیلان با داشتن مدرک لیسانس یا بالاتر حاضر به انجام هر کاری نیستند و تصور میکنند به دلیل تحصیلات عالیه باید در دستگاههای دولتی استخدام شوند.
وی میگوید: تا زمانی که به کار بها ندهیم و کار را را محترم نشماریم و به رشته های مورد نیاز بازار کار توجه نشان ندهیم، فارغ التحصیلان در راهیابی به بازار کار ناکام بوده و با فقر مهارتی در جامعه روبرو خواهیم بود.
به گفته مختاری نظام آموزش کشور در کنار اهمیت دادن به مشاغل باید نیاز بازار را هم شناسایی و بر اساس آن آموزشهای مورد نیاز در برخی رشتهها را تعریف کند.
امروزه بیشتر جوانانی که دارای مدارک دانشگاهی هستند، مهارت لازم برای انجام کار در راستای رشته تحصیلی خود را ندارند چرا که در دانشگاه تنها علم تئوری کار را آموختهاند و مدل اقتصادی آن کار به آنها آموزش داده نشده است.
به گزارش ایسنا، در جهان امروز با توسعه فناوریها و تغییرات گسترده ناشی از آن بسیاری از کشورها از رویکرد اقتصاد مبتنی بر منابع به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و مهارت حرکت کردهاند و همین مساله موجب شده تا سه محور نوآوری، فناوری و شایستگی در روند توسعه و پیشرفت کشورها از اهمیت قابل توجهی برخوردار شود. کشورها از عنصر نیروی انسانی ماهر به عنوان یکی از شاخصههای توسعه یافتگی نام برده و با حرکت به سمت مهارتآموزی و تربیت نیروی کار ماهر، از نقش راهبردی آموزشهای مهارتی در برنامه ریزیها و سیاستگذاریهای کلان خود بهره بردهاند.
انتهای پیام
نظرات