• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082418403
  • خبرنگار : 71592

در پی اعتراضات روز یکشنبه

قیس سعید:برخی دنبال فتنه انگیزی هستند/درخواست اتحادیه مشاغل تونس برای برگزاری انتخابات زودهنگام

قیس سعید:برخی دنبال فتنه انگیزی هستند/درخواست اتحادیه مشاغل تونس برای برگزاری انتخابات زودهنگام

رئیس جمهوری تونس طرف‌هایی را به تلاش برای فتنه انگیزی متهم و اعلام کرد، با تمامی تلاش ها برای ضربه زدن به کشور از داخل مقابله خواهد شد. همزمان جنبش النهضه مخالف رئیس جمهوری منع تظاهرکنندگان از مشارکت در اعتراضات را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس برخی از طرف‌ها را بدون اینکه از آنها نامی ببرد به فتنه انگیزی متهم کرد و گفت، با تمامی تلاش‌ها برای ضربه زدن به کشور از داخل مقابله خواهد شد.

جنبش النهضه تونس هم منع تظاهرکنندگان از رسیدن به پایتخت و مشارکت در اعتراضات را محکوم کرده و با کسانی که از سوی نیروهای امنیتی مورد اذیت و آزار قرار گرفتند، ابراز همبستگی کرد.

این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد، ابتکارعمل دموکراتیک، نمایندگان پارلمان و وکلای ضد کودتا در دفاع از قانون اساسی، دموکراسی، پارلمان و استقلال دستگاه قضایی به صورت قانونی دست به تظاهرات زدند اما دولت به جای احترام به قانون و تعهدات خود مانع این تظاهرات شد.

در این بیانیه آمده است که ایست‌های بازرسی برای ممانعت از تجمع شهروندان در مسیرهای بسته شده راه اندازی شدند، آژانس ها از اجاره دادن اتوبوس ها منع شده اند و حمل و نقل عمومی نیز تعطیل است. برخی از معترضان به این محدودیت ها هم به مراکز امنیتی برده شده اند و از طریق موانعی که برای بستن ورودی های منتهی به میدان پاردو گذاشته شده، تظاهرکنندگان از رسیدن به این میدان منع شده اند.

جنبش النهضه در ادامه حمایت خود را از این تظاهرات مسالمت آمیز و قانونی و نیز همبستگی کامل خود را با کسانی اعلام کرد که از سوی نیروهای امنیتی مورد اذیت و آزار قرار گرفتند و به حقوق قانونی آنها در تظاهرات و بیان مواضع خود از جمله مخالفت با کودتای رئیس جمهوری علیه قانون اساسی، انقلاب و اراده ملت تونس تجاوز شده است.

این جنبش اعلام کرد، با لغو قانون اساسی، انحلال پارلمان و هیئت های اصلاحاتی و تلاش برای تسلط بر دستگاه قضایی و تصویب قانون شماره ۱۱۷ که ناقض ارزش های مردمی است، تضمین ها برای داشتن حقوق و آزادی هم لغو شده و زمینه برای اقدامات دیکتاتوری و استبدادگرانه فراهم شده است.

النهضه اعلام کرد، برای مقابله با دیکتاتوری و حفظ ارزش های انقلاب و نظام جمهوری همه تلاش ها باید یکپارچه شود.

همچنین اتحادیه مشاغل تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد، سعید و نورالدین الطبوبی، دبیرکل این اتحادیه در تماس تلفنی وضعیت کلی کشور و اهمیت تسریع در تداوم روند ۲۵ ژوئیه را بررسی کردند تا به این ترتیب یک فرصت تاریخی برای شکستن دهه‌ای فراهم آید که تحت سلطه شکست بود.

دبیرکل اتحادیه کل مشاغل تونس، خواستار تسریع در تدوین قانون جدید انتخابات و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.

این اقدام در سایه اعتراضات مجدد مخالفان تصمیمات رئیس جمهوری انجام شد. معترضان از اطراف پارلمان در شهر پاردو تظاهرات خود را آغاز کردند.

وزارت کشور تونس اعلام کرد، نیروهایش تعدادی از اشخاص را از میان تظاهرکنندگان در اطراف پارلمان بازداشت کردند که با خود سلاح سرد داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha