• یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400082318126
  • منبع : فضای مجازی

واکنش آذری جهرمی به طرح آزادسازی قیمت خودرو

واکنش آذری جهرمی به طرح آزادسازی قیمت خودرو

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات به حواشی و مباحث اخیر مربوط به طرح آزادسازی قیمت خودرو واکنش نشان داد. به اذعان وی آزادسازی قیمت خودرو در شرایط فعلی به سود مردم تمام نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، چهارشنبه هفته‌ گذشته (۱۹ آبان)، قیمت محصولات خودروسازان داخلی باتوجه به اتمام دوره شش‌ماهه از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت برای محصولات ایران‌خودرو و سایپا مشمول افزایش قیمت و بر همین اساس قیمت‌های جدید برای نیمه دوم سال جاری اعلام شد. همان چهارشنبه‌شب، سهیل معمارباشی - مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت صمت - از محول شدن تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت و سازوکار افزایش قیمت خبر داد، اما پنجشنبه‌ شب رئیس‌جمهور به لغو افزایش قیمت خودروهای داخلی دستور داد. طبق دستور سید ابراهیم رئیسی، باتوجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز اخیر مشمول افزایش قیمت شدند، به قیمت‌های قبل بازگردانند.

در همین رابطه محمدجواد آذری جهرمی - وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات - در یادداشتی نوشت: "اخیرا بحث آزادسازی قیمت خودرو داغ شده است. برخی از فعالین اقتصادی هم با طرح این موضوع که "قیمت دستوری" پدیده‌ی نامیمونی در اقتصاد است؛ به نوعی با آزادسازی قیمت خودرو موافقند.

هر چند آزادسازی قیمت‌ها در مبانی اقتصادی کشورهای توسعه یافته، یک اصل است؛ اما باید توجه داشت که در کشوری که عمده‌ی بازارهای تجاری آن کشور به معنای کامل، انحصاری است، آزادی قیمت‌ها صرفا به سود دارندگان امتیازات انحصاری و ظلم به مصرف‌کنندگان است. اگر دنبال کپی کردن بازار آزاد از کشورهای توسعه یافته هستید، باید همه‌ی اجزای آن را کپی کنید؛ نه تنها صرفا جزء قیمت مصرف کننده را.

آزادسازی قیمت خودرو که در ایران بازاری انحصاری است، ظلم به مصرف کنندگان و پرداخت هزینه عدم مدیریت بهینه این شرکت‌ها و محصولاتشان، از جیب مردم است و مصداق کامل بی‌عدالتی است.

برخی فعالین بورسی برایم پیام فرستاده‌اند که شرکت‌های خودرویی در بورس هستند و قیمت دستوری، ظلم به سهامداران است. عرض کردم که اول، سهامداران خرد، جزء بزرگی از سهامداران شرکت‌های خودرویی نیستند و بخش عمده سهامداران این شرکتها، با یک جست‌وجوی ساده در گوگل به نمایش درمی‌آید که چه بنگاه‌هایی هستند. دوم، منافع سهامداران در بهبود بهره‌وری این شرکت‌ها حاصل است نه دست کردن در جیب مردم. سوم، بنده حامی قیمت دستوری نیستم، مخالف انحصارم. هر وقت واردات خودرو آزاد شد و رقابت واقعی شکل گرفت، آنگاه آزادسازی قیمت‌ها معنا خواهد داشت. چهارم،  همین الان هم با قیمت‌گذاری دستوری، قیمت‌های منصفانه‌ای تصویب نمی‌شود و این قیمت‌ها همچنان با منافع خودروسازان تنظیم می‌شود."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۲۳:۳۳

مسأله اینجاست تا کی قرار است صنعت خودرو سازی ضرر دهد. قیمت بازار هم اکنون هم بالاست قیمت درب کارخانه پایین است. نکند می‌خواهید کاری کنید که همین خودرو هم تولید نشود. درک و فهم محدود سیاست‌گذاران عامل این بدبختی‌‌هاست.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۱۳:۰۷

شما مدیر عامل کارخونه ایران خودرو هستید ؟؟؟ میشه دستور بدید دیگه ماشین ها رو دپو نکنن و فروش ماشین رو خودتون انجام بدین و دیگه به دلال نفروشین تا دلال بفروشه به مردم ممکنه دستور بدین نمایندگی ها زودتر باز بشن مثل گذشته و مردم از نمایندگی خرید کنن نه از دلال الان سه ساله درب کارخونه های خودرو سازی رو بستین و با قطره چکان ماشین میدین به دلال اصلا مردم رو هیچ حساب کردین اگر ممکنه میتونید بگید رو دلار 3 هزار تومن پراید بود 20 تومن چرا الان با دلار 27 هزار تومن پراید شده 180 میلیون ؟؟؟؟ اگر بحث عدد و رقم و دلار هست شما از دلار پیشی گرفتین

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۹:۵۲

البته آقای وزیر اسبق حرف درستی زده، اما ایشان نمی دانند که بازار آزاد که هیچ، اینجا هرچی می خواهند از دنیای مدرن کپی کنن فقط ماکتش را کپی می کنند. مثلا همون ارتباطاتی که خودشان قبلا وزیرش بودن همه ش را کپی کردن یا اونم یه ماکت ازش کپی کردن که هر وقت دوس داشتن پیچش را شل و سفت می کردن؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۲۲:۴۲

من نمیدونم چه ربطی داره به کارشناس ارتباطات موضوع خودرو ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۵ ۰۹:۲۶

یه روز خوبم ارزوست :) اقای رئیسی خیلی داره تلاش میکنه مملکتو درست کنه ولی یه عده نمیزارن یه عده ی قوی این وسط مانع میشن والا ما اینقدر پیر نشدیم که پراید 10 میلیونی با پراید 180 میلیونی رو یه جا دیده باشیم! مگه میشه اینقدر افزایش قیمت؟؟