• یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400082317945
  • خبرنگار : 50038

افزایش سرانه زیربنایی کتابخانه های عمومی ملایر با احداث ۵ پروژه فرهنگی

افزایش سرانه زیربنایی کتابخانه های عمومی ملایر با احداث ۵ پروژه فرهنگی

ایسنا/همدان رئیس اداره کتابخانه های عمومی ملایر با بیان اینکه بیش از ۲۱۹ هزار نسخه کتاب در ‏کتابخانه‌های عمومی شهرستان وجود دارد و سرانه زیربنایی ما بیش از شش هزار و ۲۰۰ متر مربع ‏است، اظهار کرد: درصد افزایش زیربنا هستیم و در طول هفته جاری پروژه کتابخانه شهید ‏مسعودی پور در کنار یخچال میرفتاح با زیربنای ۴۰۰ متر مربع کلنگ زنی می شود.‏

به گزارش ایسنا؛ سید مهدی آخشیک بعد از ظهر ۲۳ آبان ماه، در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه شما شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی "جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم" است، به آغاز بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار و پاسداشت و نکوداشت مقام و جایگاه علامه طباطبایی اشاره کرد.

وی افزود: امسال در طول هفته کتاب خوانی که از ۲۴ آبان ماه شروع شده و تا یکم آذرماه ادامه دارد، بیش از ۲۰۰ برنامه متنوع در سطح کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر در بستر فضای مجازی و یا به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها، الزامات و شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۲۳ باب کتابخانه عمومی در سطح شهرستان وجود دارد که شامل ۱۰ با کتابخانه شهری و ۱۲ کتابخانه در روستاهای پرجمعیت و یک کتابخانه عمومی مشارکتی در زندان ملایر است، محوریت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی را در سال جاری ویژه برنامه های " خانه و خانواده و کودک و نوجوان" عنوان کرد.

آخشیک با اشاره به اینکه غبارروبی گلزار شهدا و دیدار با امام جمعه ملایر ازندریان با حضور همکاران برگزار شده است، از برگزاری چندین برنامه شاخص در طول این هفته خبر داد و گفت: کتابخانه شهید بهشتی ملایر در سال ۱۳۴۵ احداث شده و با توجه به اینکه بیش از ۵۰ سال از زمان تاسیس آن می‌گذرد و این کتابخانه یکی از منابع فرهنگی فاخر شهرستان ملایر است بنابراین در طول هفته کتاب جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس این کتابخانه با حضور مسئولین برگزار می‌شود.

وی به رونمایی از دو عنوان کتاب در حوزه جهادگران سلامت به قلم نویسنده بومی ملایر " لیلا گودرزیان فرد" و با حضور جمعی از مسئولان و کادر درمان اشاره کرد و گفت" کتاب " ایستاده در مه" و " کتاب همپای روزهای ابر" دو عنوان کتابی هستندکه رونمایی می‌شوند.

این مقام مسئول از راه‌اندازی پیشخوان سیار کتاب در اسلامشهر آق گل با همکاری شهرداری این شهر خبر داد و گفت: این مرکز با محوریت و مرجعیت کتابخانه عمومی امام سجاد (ع) به چندین روستای پرجمعیت خدمات رسانی می‌کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر از  راه‌اندازی پیشخوان کتاب در مدرسه فرهیختگان با هدف رونق بیشتر فرهنگ مطالعه در بین در بین دانش آموزان خبر داد و گفت: در طول هفته کتاب و کتابخوانی با همکاری اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس از دو عنوان کتاب با موضوع طلاب شهید و روحانی ملایر رونمایی می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از ۲۱۹ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی ملایر وجود دارد و سرانه زیربنایی ما بیش از شش هزار و ۲۰۰ متر مربع است، اظهار کرد: درصد افزایش زیربنا هستیم و در طول هفته جاری پروژه کتابخانه شهید مسعودی پور در کنار یخچال میرفتاح با زیربنای ۴۰۰ متر مربع کلنگ زنی می‌شود.

 وی با بیان اینکه در انتهای خیابان سعدی نیز یک پروژه احداث کتابخانه همکاری خیرین و شهرداری با مساحت ۵۰۰ متر مربع و زیربنای ۲۶۰ متر مربع و کلنگ زنی می شود، به پروژه چند منظوره شهرداری واقع در میدان استاندارد اشاره کرد.

 آخشیک گفت: این پروژه در سه طبقه احداث شده، طبقه اول آن تجاری است و به دو طبقه دیگر آن به منظور کاربرد کتابخانه‌ای و افزایش سرانه فرهنگ عمومی در این منطقه احداث شده که امیدواریم با افتتاح این پروژه مناطق سر جوی و سایر مناطق حاشیه و روستای ازناو از خدمات شایسته فرهنگی برخوردار شوند.

 رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر از گسترش فضای کتابخانه شهید بهشتی خبر داد و بیان کرد: در تلاش هستیم پروژه احداث کتابخانه روستای توچغاز با همکاری اهالی و خیرین در دو طبقه شامل خانه عالم و کتابخانه با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در دهه فجر به بهره برداری برسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه جوامع ، توسعه کتابخوانی در سطح کشور است، تاکید کرد: توسعه نرم افزاری هم پای توسعه فیزیکی در دستور کار ما قرار دارد.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه امروزه باید جای کتاب در سبد خانوار ما باز شود و بدان توجه ویژه داشته باشیم، اظهار کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا ۱۰باب از کتابخانه های عمومی ملایر به اینترنت رایگان پرسرعت مجهز شده اند و در صدد هستیم ۱۰باب دیگر نیز از این امکانات بهره‌مند شوند.

آخشیک از ارائه امکانات الکترونیکی و فضای مجازی در کتابخانه های ملایر برای محققین و پژوهشگران خبر داد و خاطرنشان کرد: همه کتابخانه‌های ملایر مجهز به بخش کودک هستند چراکه ما معتقد هستیم فرهنگ مطالعه مفید باید از سنین کم و از خردسالی در افراد شکل بگیرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر در ادامه با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر عضو کتابخانه عمومی ملایر بودند اما با توجه به شیوع کرونا در حال حاضر چهار هزار نفر عضو کتابخانه‌ها هستند، از همه اقشار عمومی، شهروندان روستاییان، دانشجویان و طلاب دعوت کرد تا با عضویت در کتابخانه ها از این فضاهای علمی و فرهنگی و بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی در واقع کانون‌های جوشنده فرهنگی،علمی، پژوهشی و اجتماعی جوامع به شمار می‌روند، اظهار کرد: ما به این سمت پیش می رویم که مراکز کتابخانه هایمان را تبدیل به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در شهرها و روستاها کنیم و فعالیت آنها صرفاً محدود به امانت دادن کتاب نباشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شاخصه امانت کتاب و شاخصه عضویت، شاخصه رشد و توسعه فرهنگی در سطح شهرها به شمار می‌رود، افزود: ما در طول سال به مناسبت‌های مختلف برای خردسالان، بسیجیان و سایر اقشار خدمات رایگان ارائه می دهیم.

آخشیک در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با فعالیت انجمن خیرین کتابخانه‌ساز ملایر بیان کرد: هدف از شکل گیری این انجمن تلاش در زمینه توسعه زیربنای کتابخانه های عمومی شهرستان بود و با کمک خیرین اقدامات بسیار ماندگار و موثری در این زمینه صورت گرفته است.

وی به بهره‌برداری از کتابخانه عمومی پاسارگاد در روستای ینگی کند و کتابخانه در حال احداث روستای توچغاز با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان به همت خیرین اشاره کرد و گفت: با کمک خیرین تا به امروز سه هزار نسخه کتاب اهدایی جذب و پالایش شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر با تاکید بر اینکه برای رونق بیشتر فعالیت خیرین کتاب خانه ساز نیازمند فرهنگ سازی و اهرم‌های تشویقی هستیم، افزود: یکی دیگر از پروژه‌های در دست پیگیری، احداث " کتابخانه مرکزی ملایر" با زیربنای بیش از دو هزار متر مربع  است که با توجه به اینکه ملایر شهر جهانی، شهر فرهنگی و شهر دانشگاهی است، احداث این پروژه ضروری به نظر می‌رسد و در این زمینه با مسئولین رایزنی‌های لازم را می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha